روایت سارا پویان‌فرد از نمایشگاه آثارش در گالری نگر | رد پای لوکرتیا در چاپ سنگی

69

1400/8/25

01:18


سارا پویان فرد گفت: در آثار مجموعه «لوکرتیا در این خانه بوده است» از تصاویر چاپ سنگی استفاده و تغییراتی ایجاد کردم تا به آنچه می‌خواستم برسم.

روایت سارا پویان‌فرد از نمایشگاه آثارش در گالری نگر | رد پای لوکرتیا در چاپ سنگی

گروه تجسمی هنرآنلاین: نمایشگاه آثار سارا پویان فرد با عنوان «لوکرتیا در این خانه بوده است» در نگارخانه نگر برپاست. پویان فرد با بیان اینکه ۳۰ اثر شامل چاپ سیلک اسکرین و طراحی با مداد روی کاغذ در این مجموعه به نمایش درآمده است ، گفت: موضوع پایان‌نامه من بازنمایی خشونت در نقاشی ایران بود و راجع به این موضوع تحقیق زیادی کرده بودم اما به جز آثاری که مربوط به جنگ جهانی و دوران معاصر می‌شد به سراغ نقاشی غربی نرفته بودم. پس از مدتی متوجه شدم که موضوع لوکرتیا از دوران رنسانس بسیار مورد توجه قرار گرفته است و هنرمندانی مانند رامبراند، بوتیچلی و... صحنه‌های مختلف این واقعه را نشان داده‌اند.

پویان فرد ادامه داد: با توجه به این موضوع من هم شروع به کار کردم و چون کار فیگوراتیو را همیشه از روی مدل انجام می‌دادم، شروع به اتود زدن و ایجاد ترکیب‌بندی‌هایی بر اساس نقاشی کلاسیک غربی کردم. اما به مرور کارها به سمتی رفت که نقاشی ایرانی وارد آن شد و تلفیق آن با نقوش تزیینی برآمده از فرش، پرده و... شکل گرفت.

این هنرمند افزود: به تدریج فیگورها هم تغییر شکل داده و به سمت سنگی و پیکره‌هایی که در آن‌ها هست رفتم. از تصاویر چاپ سنگی که موجود بود استفاده کردم اما چیزهایی را کم و زیاد کرده و تغییراتی ایجاد کردم تا به آنچه می‌خواستم برسم و صحنه‌های کاملا جدیدی درست کردم.

 او درباره نقوش تزیینی که در کارهایش  وجود دارد گفت: سعی کردم به سراغ نقش‌مایه‌هایی بروم که در چاپ قلمکار از آن‌ها استفاده می‌شود و نقوشی را انتخاب کردم که می‌توانستند به معنی کارم کمک کنند. مثلاً نقشه گل پنبه هم به ساخت پارچه قلمکار اشاره دارد و اینکه زنان در مراحل مختلف چیدن و فرآوری آن نقش دارند. سایر نقش‌مایه‌ها نیز به مسئله خشونت یا هویت ایرانی اشاره می‌کنند.

پویان فرد ادامه داد: من رویکردی به نقاشی آکادمیک غربی داشتم اما رفته‌رفته به سمت نقاشی قهوه‌خانه‌ای و پرده‌نگاری‌ها برگشتم و احساس کردم لزومی ندارد که جلوی بوم ‌نقاشی بنشینم و با رنگ‌روغن کار کنم، بلکه با پارچه قلمکار و پرده‌نگاری هم می‌شود کاری که می‌خواهم را انجام دهم.

پویان فرد افزود: صحنه‌های خشونت را در این داستان‌ها به تصویر کشیدم اما آن‌ها را بسیار کمرنگ و نزدیک به زمینه کار کردم که بیننده نمی‌تواند از دور آن‌ها را تشخیص دهد. بنابراین باید به آثار نزدیک شود و زمانی صرف کند تا این رنگ‌های روشن روی پارچه را ببیند. اگرچه خشونت را به صورت مستقیم نشان دادم اما در کل نقاشی سعی کردم از نقوش تزیینی استفاده کنم و فضا لحن آرامی دارد.

 نمایشگاه آثار سارا پویان فرد تا ۲۵ آبان در نگارخانه نگر به نشانی زیر پل کریمخان، بعد از تقاطع ایرانشهر، پلاک ۱۵۴، زنگ دوم، طبقه اول برپاست.

مطالب مشابه


نظرات


تصویری


ویدئو