پنج ماده غذایی که بدن را گرم می‌کنند

55

1400/8/25

09:24


همه غذاها و خوراکی‌هایی که مصرف می‌کنیم، روی بدن ما تاثیر می‌گذارند. به همین دلیل هم وقتی که همزمان با ورود به فصل‌های پاییز و زمستان دمای هوا کاهش می‌یابد، می‌توانیم از مواد غذایی خاصی برای افزایش دمای بدن کمک بگیریم و گرمای بدن را افزایش دهیم.

پنج ماده غذایی که بدن را گرم می‌کنند

به گزارش بهداشت نیوز، به‌طور کلی، آن دسته از مواد غذایی که هضم‌شان طولانی‌تر است، می‌توانند حرارت بدن را افزایش دهند و احساس گرمای بیشتری به‌وجود بیاورند. اصطلاح پزشکی برای این فرایند «گرمازایی» (Thermogenesis) نام دارد که در آن بدن از طریق سوخت‌وساز مواد غذایی می‌تواند گرما تولید کند. مواد غذایی سرشار از چربی‌های سالم، پروتئین‌های باکیفیت و کربوهیدرات‌های پیچیده از این نظر عملکرد مطلوبی دارند چون هضم‌شان به مدت‌زمان بیشتری نیاز دارد. در ادامه با بهترین مواد غذایی برای افزایش دمای بدن در ماه‌های سرد سال آشنا می‌شویم. 

1. موز
موز دارای مقادیر زیادی از ویتامین B و منیزیم است که هر دو برای عملکرد تیروئید و غدد آدرنال ضروری هستند. این غدد درون‌ریز به تنظیم حرارت بدن کمک می‌کنند. ویژگی دیگر موز این است که می‌تواند خلق‌وخوی شما را ارتقا دهد و نقش مثبتی در محافظت از حافظه شما داشته باشد. 

2. چای زنجبیل 
چای زنجیبل یکی از بهترین نوشیدنی‌هایی است که می‌تواند دمای بدن را از درون در ماه‌های سرد سال افزایش دهد. زنجبیل مزیت‌های مختلفی برای دستگاه گوارش دارد، درحالی که می‌تواند فرایند گرمازایی بدن را هم به سطح بهتری ارتقا دهد. علاوه بر اینها، زنجبیل در گروه خوراکی‌های تعریق‌زا قرار می‌گیرد و درنتیجه از طریق همین روند تعریق‌زایی به گرم‌سازی بدن از درون کمک می‌کند. 

3. جو دوسر 
بهتر است که صبح‌ها را در ماه‌های سرد سال با انواع فرنی‌های گرم و تهیه‌شده برپایه جو دوسر شروع کنید. جو دوسر به‌عنوان یکی از بهترین منابع غذایی برای دریافت فیبر و بهره‌مندی از فواید غلات سبوس‌دار شناخته می‌شود. فیبر درون جو دوسر می‌تواند به تنظیم کلسترول خون کمک کند و احساس سیری مطلوبی به‌وجود بیاورد. جو دوسر علاوه بر این‌که شما را گرم و سیر نگه می‌دارد، سرشار از انواع مواد مغذی است. 

4. قهوه 
یکی از مزیت‌های نوشیدن قهوه، ارتقای متابولیسم بدن به‌واسطه دریافت کافئین است که درنهایت به افزایش گرمای بدن منتهی می‌شود. بنابراین، وقتی در ماه‌های سرد سال قهوه می‌نوشید، هم مقداری گرما از طریق حرارت خود این نوشیدنی به‌دست می‌آورید و هم سرعت متابولیسم بدن را به‌واسطه کافئین موجود در آن بیشتر می‌کنید. 

5. گوشت قرمز 
انواع گوشت قرمز بدون چربی مانند گوشت گوساله و گوسفند جزو بهترین منابع برای دریافت آهن هستند. آهن ماده معدنی مهمی برای اکسیژن‌رسانی به قسمت‌های مختلف بدن است. امروزه می‌دانیم که کمبود آهن در بدن می‌تواند به علائمی مانند احساس سردی یا خستگی در دست‌ها و پاها منتهی شود. علاوه بر اینها، مصرف گوشت قرمز بدون چربی می‌توند مقادیر مناسبی از ویتامین B12 را وارد بدن کند که به محافظت از عصب‌های بدن و تقویت سیستم ایمنی کمک می‌رساند. 

6. سیب‌زمینی شیرین 
سیب‌زمینی شیرین یا دیگر انواع سبزیجات ریشه‌دار اساسا به صرف انرژی بیشتری برای حرکت در دستگاه گوارش نیاز دارند، درحالی که همین روند به افزایش گرمای بدن منجر می‌شود. سیب‌زمینی شیرین که سرشار از ویتامین‌های A و C و همچنین پتاسیم است، می‌تواند فیبر و مواد مغذی مختلفی را به وعده‌های غذایی پاییزی و زمستانی شما اضافه کند. 

منبع: salamat

مطالب مشابه


نظرات


تصویری


ویدئو