همه چیز درباره ی پرورش و نگهداری ماهی حلوا

همه چیز درباره ی پرورش و نگهداری ماهی حلوا


منبع: بیتوته

125

1400/8/25

10:01


همه چیز درباره ی پرورش و نگهداری ماهی حلوا



ماهی حلوا پرورشی, فصل صید ماهی حلوا سیاه, پرورش لارو ماهی حلوا

پرورش و نگهداری ماهی حلوا

 

آشنایی با تکثير و پرورش ماهی حلوا 

ماهی حلوا را به زبان محلی با نام زبیدی می شناسند. این ماهی در آب های خلیج فارس زندگی می کند اما از آنجایی که بهره برداری از آب های خلیج فارس، بیش از اندازه انجام شده، زمینه برای کم بودن ذخایر آبزیانی مانند ماهی حلوا، به راحتی فراهم شده است. از این رو ما در ادامه به نحوه پرورش و نگهداری این آبزی خواهیم پرداخت.

روش های پرورش ماهی حلوا

ماهی حلوا یکی از انواع ماهی هایی است که از ارزش غذایی بسیار بالایی نیز برخوردار می باشد. طرفدران این ماهی از سراسر جهان هستند چرا که این ماهی پراکندگی موجودی در دریاهای مختلف از جمله درياي شرق چين در آسياي جنوب شرقي، اقيانوس هند و خليج فارس دارد.

 

این گونه از آبزیان با اینکه پراکندگی زیادی در دریاهای مختلف دارد، اما باز هم ما با کاهش تولید و پرورش و رشد این گونه ماهی در کل دنیا مواجه هستیم چرا که بهره برداری بیش از اندازه از این ماهی در آب های مختلف، موجودیت این ماهی را با محدودیت زیادی مواجه کرده است. 

 

نکته ی جالب درباره ی ماهی حلوا این است که با وجود محدودیت ها و برداشت های ذخایر آن، هنوز کسی آن طور که باید به دنبال جبران این کمبودها نیست. تکنولوژی هچری یکی از تکنولوژی هایی است که به واسطه ی آن می توان، پرورش و تولید انواع ماهی حلوا را گسترش داد و از کم شدن ذخایر این ماهی و گران قیمت شدن روز به روز آن جلوگیری نمود. 

 

عکس های ماهی حلوا, روش های پرورش ماهی حلوا, ماهی حلوا

عکس ماهی حلوا

 

نقش موثر کویت در پرورش ماهی حلوا

اولین کشوری که به دنبال کم شدن ذخایر طبیعی این ماهی، به فکر پرورش آن افتاد کویت بود. این کشور در سال 1997، تلاش های مقدماتی خود را برای پرورش ماهی حلوا آغاز نمود. موسسه تحقيقات علمي كويت، توانست با تخم کشی از مولدین وحشی این گونه ماهی که توسط تورهای ماهیگیری صید شده بودند، حدود چهل و پنج عدد لار را تا مرحله ی بچه ماهی حلوا پرورش دهد.

 

این اقدامات و تلاش ها به مدت پنج سال طول کشید و نهایتا کویت توانست در زمینه ی پرورش بچه ماهی های حلوا، به نتیجه ی موفقیت آمیزی دست پیدا کند. هنوز هم تلاش برای پرورش انواع ماهی حلوا همچنان ادامه دارد و محققین و فعالان این رشته به دنبال راه حلی هستند تا بتوانند ماهی حلوا پرورشی را در ابعاد وسیعی تولید کرده و وارد بازار نمایند تا بتوانند گونه ی اصیل این ماهی را در زیستگاه خود حفظ کنند و از بهره برداری بیش از اندازه ی آن جلوگیری کرده و به واسطه ی تولید نوع پرورشی، جوابگوی نیازهای داخلی و خارجی باشند. 

 

عملکرد هچری چیست و چه نقشی در پرورش ماهی حلوا دارد؟

برای پرورش ماهی حلوا، ابتدا نیاز است که به لارو و یا تخم ماهی های حلوای کاملا رسیده، دسترسی داشته باشید. بنابراین محققان و فعالان این زمینه تلاش می کنند که به واسطه ی صید و پرورش ماهی های نر و ماده ی حلوا، بتوانند از تخم های آن ها برای بقای این گونه از آبزیان استفاده نمایند.

 

ماه ژوئن تا سپتامبر، بهترین زمانی است که ماهی های حلوای نر و ماده ی رسیده، در فاصله ی 5 الی 25 متری سطح آب نمایان می شوند. از این رو، این زمان بهترین موقعیت ممکن برای صید ماهی حلوای کاملا رسیده می باشد. صید این ماهی توسط تورهای گوشگیر انجام می شود و بهترین موقعیت برای گرفتن آن ها، زمانی است که جذر و مدهای بلند در دریا وجود دارد.

 

ساعات سه تا شش عصر، در حالت جذر، بهترین زمانی است که ماهی های حلوای رسیده با تخم های کاملا بارور بر روی سطح آب می آیند. البته نسبت ماهی های نر حلوا به نسبت ماهی ماده عموما 5 به یک است و این نشان میدهد که تعداد ماهی های حلوای نر خیلی بیشتر از گونه ی ماده ی آن می باشند. 

 

نکته ی جالب درباره ی پرورش ماهی حلوا این است که حدود 40000 تا 60000 تخم می توان از گونه ی ماده ی رسیده ی حلوا دریافت نمود. اما اینکه این تخم ها سالم باشند یا خیر، تا حد زیادی به ماه صید ماهی، اندازه و ظرفیت تخمدان و فصل صید ماهی بستگی دارد.

 

تحقیقات حاکی از آن است که تخم صیدهایی که در ماه ژوئن انجام می شود، در سالم ترین حالت خود قرار دارند. در نهایت لاروهایی که از این صیدها به دست می آید، عموما یک کیسه ی بیضی شکل زرده ی بزرگ دارند که اندازه ی آن چیزی حدود 2/4 میلی متر می باشد. 

 

پرورش ماهی حلوا, ماهی حلوا سفید, استخوان بندی ماهی حلوا

عکس های ماهی حلوا

 

پرورش لارو ماهی حلوا

لاروهای به دست آمده از صید مولد، برای این که پرورش پیدا کنند به 27 الی 29 درجه ی سانتی گراد حرارت و PPT 40-39، شوری نیاز دارند. همچنین در هر لیتر آب نیاز است 30 الی 120 قطعه لارو قرار گیرد تا رشد لارو در شرایط استاندارد انجام شود.

 

برای اینکه لاروها تلف نشوند و درصد بقای آن ها بالا برود، نیاز است که برای تغذیه ی آن ها، از مخلوط چندگونه از ميكروآلگها استفاده نمود، این مخلوط می تواند شامل كلرلا ، ايزوكرسيس و نانوكلروپسيس شود. البته در برخی از شرایط برای تغذیه این ماهی ها از یک نوع آلگ استفاده می شود که این موضوع عمر بقای لارو را تا حد زیادی کم می کند. 

 

تا شش روز بعد از تفریخ، لاروها را با 5 عدد روتيفر در ميلی متر تغذیه می کنند و کم کم مقدار روتیفر در میلی متر را افزایش می دهند و این عدد به 10 الی 15 عدد در میلی متر می رسد. نهایتا در روز هشتم که زمان اوج تغذیه ی لاروها است، آن ها را با ناپلی آرتميای تازه هچ شده، تغذیه می کنند.

 

مهم ترین چیزی که در بقای لارو اهمیت دارد، تغذیه ی لاروها با مخلوطی از چند گونه آلگ است چرا که در این نوع ترکیب ها، چربي هاي امگا سه اساسی كه دارای اسيدهای چرب غير اشباع با زنجيره بلند هستند نیز ، بیشتر یافت می شود. 

 

بعد از اینکه از زمان از تغذيه لاروها  با ناپلي آرتميا گذشت، کم کم لاروها قادر خواهند بود تا از غذاهاي فرموله خميري، تغذیه نمایند. اما بهترین محیط برای پرورش لارو و بچه ماهی، تانك هاي فايبر گلاس گرد با ظرفيت يك تا چهار متر مكعب است.

 

البته شاید گمان کنید که تانک های بزرگ تری شرایط بهتری را برای بقای لارو فراهم می کنند اما این طور نیست و اندازه ی ذکر شده برای تانک پرورش لارو، بهترین استاندارترین اندازه می باشد. بعد از بیست و پنج روز پرورش، اتفاقی که اکثر موجبات تلف شدن لاروها را فراهم می کند، این است که لاروها بر طبق عادت ذاتی خود، حباب های سطح آب را میمکند و همین موضوع باعث از دست رفتن آن ها می شود.

 

آن ها گمان می کنند که این حباب ها، ژله ماهی های کوچکی هستند که بر روی آب قرار دارند و اصلا به همین دلیل است که آن ها را می خورند. به همین منظور برای کاهش تلفات لارو در این مرحله، بهتر است که از روش هوادهی مستقیم استفاده شود تا بروز حباب ها جلوگیری گردد. از آنجایی که طبع هم جنس خواری در ماهی های حلوا وجود ندارد، ترکیب این خصلت در ذات این ماهی ها و بر طرف کردن حباب های سطح آب، می تواند نتیجه ی موفقیت آمیزتری را برای تکنیک های هچری به ارمغان آورد. 

 

فصل صید ماهی حلوا سیاه, پرورش لارو ماهی حلوا, عکس های ماهی حلوا

پرورش و نگهداری ماهی حلوا

 

کشت لارو در محیط های پرورش ماهی حلوا

شما برای کشت ماهی حلوا به تانک هایی نیاز دارید که هندسه ی گردی داشته باشند و ظرفیت آن ها چیزی حدود 65 متر مکعب و یا بیشتر باشد. البته که داخل تانکرها باید جریان مداوم آب دریا نیز موجودیت داشته باشد. برای تغذیه ی لاروهای کشت شده نیز از غذاهای نیمه مرطوبی که توسط ظروف پلاستیکی در داخل تانک آویزان هستند، استفاده می شود. 

 

توسعه ی مولدین پرورشی 

در مدت پرورش ماهی حلوا، طبیعتای یک سری از ماهی ها رشد بیشتری به نسبت سایر ماهی ها دارند، به منظور اینکه این ماهی هم بتوانند درست تر رشد کنند، آن ها را در یک تانکر دیگری قرار می دهند. برای ماهی های حلوا شما می توانید تفریق جنسیت انجام دهید اما باید حواستان باشد که این کار را 115 و 135 بعد از تفریخ کامل ماهی ها اجرا کنید. 

 

در نهایت باید اعلام کنیم که تلاش برای پرورش ماهی حلوا، به جاهای خیلی خوبی رسیده است و امید بر این است که سال های آتی بتوانیم شاهد پرورش این ماهی ها در مقادیر بسیار زیاد باشیم تا این تولید بتواند پاسخگوی تقاضای بالای این ماهی در سراسر دنیا باشد. 

 

گردآوری : بخش علمی بیتوته

 

مطالب مشابه


نظرات


تصویری


ویدئو