دو نشانه کمبود ویتامین D

110

1400/8/25

11:24


دو نشانه کمبود ویتامین D

سلامت نیوز:عملکرد مطلوب اندامهای بدن انسان به وجود سطح کافی از ویتامین D بستگی دارد که می توان این ماده مغذی را از طریق نوع غذای مصرفی، مکملها و قرار گرفتن در معرض نور خورشید تامین کرد.


به گزارش سلامت نیوز به نقل از ایسنا، قرار گرفتن در معرض آفتاب یکی از بهترین و طبیعی ترین روشها برای افزایش سطح ویتامین D در بدن است.


اغلب اوقات فواید ویتامین ها و مواد معدنی نادیده گرفته می شود و زمانی کمبود این مواد در بدن جدی گرفته می شود که یک تغییر شدید در بدن مشاهده یا فرد دچار ناراحتی و درد خاصی شود. ویتامین D همچنین نقش مهمی در حفظ سلامت استخوان‌ها، کاهش اضطراب و تقویت وضعیت کلی سیستم ایمنی دارد.


نقش ویتامین D
سطح کافی از ویتامین D به تنظیم جذب کلسیم و فسفر در بدن کمک می کند، عملکرد سیستم ایمنی را بهبود می بخشد، با عفونت ها و بیماری های مختلف مقابله کرده و همچنین رشد و تکامل طبیعی استخوان ها و دندان ها را تسهیل می کند. علاوه بر این، ویتامین D به کاهش استرس و اضطراب کمک کرده و خلق و خو را متعادل می کند.


همچنین طبق بررسی ها، وجود سطح کافی از این ویتامین می تواند در کاهش وزن نقش داشته باشد.


سطح پایین ویتامین D موجب بروز مشکلات جسمی می شود
در حالی که فواید ویتامین D گسترده است، برخی مشکلات جسمی ممکن است از کمبود این ویتامین D ایجاد شود. بخصوص در طول فصل زمستان که به دلیل شرایط آب و هوایی ممکن است دریافت نور کافی خورشید دشوار باشد. علاوه بر این، این احتمال وجود دارد که علائم نشان دهنده کمبود این ویتامین، واضح و آشکار نباشد.


روزنامه "تایمز آو ایندیا" در این مقاله به دو مورد از نشانه های کمبود ویتامین D اشاره کرده که باید نسبت به آنها دقت داشت.


خستگی و ضعف: افرادی که از کمبود ویتامین D رنج می برند، اغلب از خستگی و ضعف عمومی شکایت دارند که توانایی آنها را در انجام کارهای روزانه محدود می کند.


درد استخوانی: وقتی صحبت از ویتامین D به میان می‌آید، از آن به عنوان درمان «راشیتیسم» یاد می کنند؛ اختلالی که منجر به ضعیفی و نرمی استخوان‌ در کودکان می‌شود. از نظر علمی، ویتامین D به جذب کلسیم و فسفر کمک می کند که به نوبه خود در شکل گیری و تقویت استخوان ها نقش دارند. در بزرگسالان، ضعیفی و نرمی استخوانها ممکن است با عارضه ای به نام استئومالاسی (نرمی استخوان) همراه باشد که می تواند ناشی از کمبود ویتامین مزبور باشد.

مطالب مشابه


نظرات


تصویری


ویدئو