ایران بالاترین یارانه انرژی را به پولدار‌ها می‌دهد!

منبع: برترین ها

31

1400/8/25

14:10


رئیس کمیسیون انرژی و محیط زیست اتاق بازرگانی تهران می‌گوید برآورد‌های جهانی حاکی از آن است که بالاترین میزان یارانه انرژی پرداختی در سال ۲۰۲۰ به ایران تعلق دارد.

خبرگزاری ایسنا: رضا پدیدار در نشست هیات نمایندگان اتاق بازرگانی تهران اظهار کرد: در ایران بخش مهمی از یارانه انرژی به صورت غیرنقدی پرداخت می‌شود که این موضوع در سال‌های گذشته بارها با انتقاد کارشناسان مواجه بوده است. متاسفانه این یارانه به دست نیازمندان واقعی نمی‌رسد و ثروتمندان بیشترین استفاده را از آن می‌برند.

وی با بیان این‌که در ایران یارانه‌ها به دو دسته نقدی و غیرنقدی تقسیم می‌شود، توضیح داد: با اجرای طرح هدفمندی یارانه‌ها از حدود ۱۱ سال پیش یارانه نقدی در اختیار مردم قرار گرفته است اما همچنان بخش بسیار مهمی از نظام پرداخت یارانه‌ها در ایران به شکل غیرنقدی برنامه ریزی شده است.

ایران بالاترین یارانه انرژی را به پولدار‌ها می‌دهد!

رئیس کمیسیون انرژی و محیط زیست اتاق بازرگانی تهران با اشاره به سهم بالای یارانه‌های پنهان در حوزه انرژی ایران تشریح کرد: ایران در حوزه‌هایی مانند نفت، گاز، آب و برق حدود ۳۰ میلیارد دلار یارانه پرداخت کرده که بالاتر از عملکرد کشورهایی مانند عربستان سعودی و چین است. البته در یک فرایند ۱۰ ساله ایران در رتبه هفتم پرداخت کنندگان بالاترین یارانه قرار می‌گیرد.

پدیدار ادامه داد: در شهریور ماه سال جاری یارانه انرژی ایران به عددی بسیار بالا رسید که این عدد مورد تایید سازمان برنامه و بودجه قرار گرفت اما همچنان حتی بر سر نحوه محاسبه این یارانه انرژی نیز در ایران اختلاف نظرهایی وجود دارد.

وی با اشاره به مشکل مهم پرداخت غیرنقدی یارانه انرژی گفت: این یارانه باعث می‌شود که قیمت گاز، برق و بنزین پایین‌تر از نرخ واقعی باشد. این رقم در طولانی مدت به ضرر اقتصاد تمام می‌شود و البته با توجه به نحوه پرداخت آن اقشار ثروتمند استفاده بیشتری از این یارانه می‌برند.

رئیس کمیسیون انرژی و محیط زیست اتاق بازرگانی تهران خاطر نشان کرد: ما در این زمینه راهکارهایی را همچون توزیع عادلانه حمایت‌های دولتی و ایجاد انگیزه کافی برای بهینه‌سازی مصرف انرژی مطرح کردیم که امیدواریم با پیگیری دولت لااقل بخشی از این بی‌عدالتی متوقف شود.

مطالب مشابه


نظرات


تصویری


ویدئو