بازگشت دوباره ریویان

منبع: فوت و فن

80

1400/8/25

15:29


بازگشت دوباره ریویان

ریویان، خودروساز الکتریکی آمریکایی هفته گذشته سهامش را در بازار بورس نیویورک عرضه کرد و با استقبال خریداران، ارزش این کارخانه به بیش از صد میلیارد دلار رسید. این در حالی است که این کارخانه به تازگی محصولاتش را به بازار عرضه کرده و هنوز زیان‌ده است.

ریویان در سال ۲۰۰۹ و با هدف ساخت یک خودروی الکتریکی اسپرت لوکس تاسیس شد. این شرکت در سال ۲۰۱۱ برنامه خود را تغییر داد و بر ساخت وانت و شاسی‌بلند‌های الکتریکی تمرکز کرد.

فروشگاه اینترنتی آمازون و فورد از سرمایه‌گذاران اصلی این شرکت هستند. اولین محصول ریویان که وانتی به نام R1T است به تازگی و به طور محدود به بازار عرضه شده است. ریویان همچنین قرار است برای آمازون صد هزار دستگاه ون الکتریکی بسازد و با فورد در ساخت محصولات الکتریکی همکاری می‌کند.

استقبال از سهام ریویان در حالی است که این شرکت در نیمه اول سال ۲۰۲۱ میلادی یک میلیارد دلار ضرر کرده است. با این حال، ریویان اکنون در بازار سهام پس از تسلا دومین خودروساز بزرگ آمریکا است و ارزشش از جنرال‌موتورز (۸۸ میلیارد و ۸۰۰ میلیون دلار) و فورد (۷۸ میلیارد و ۴۰۰ میلیون دلار) بیشتر است.

جدی‌تر شدن دولت‌ها برای مبارزه با آلودگی هوا باعث شده سهام خودروسازان الکتریکی در بازار‌های بورس پرطرفدار شود. با وجود زیان‌ده بودن اکثر این شرکت‌های نوپا، سهامداران پیش‌بینی می‌کنند این شرکت‌ها در آینده کسب‌وکار پررونقی داشته باشند.

ریویان تحویل خودرو به مشتریان را به تازگی و در حجمی محدود آغاز کرده است. این شرکت می‌گوید تا پایان دهه جاری سالانه حداقل یک میلیون دستگاه ماشین تولید خواهد کرد.

مطالب مشابه


نظرات


تصویری


ویدئو