زلزله‌زدگان بندرعباس، زیرسقف آسمان

89

1400/8/25

15:32


زلزله‌زدگان بندرعباس، زیرسقف آسمان

سلامت نیوز:یک روز از 2زلزله بزرگ ۶.۴ و ۶.۳ریشتری و وقوع ۲۲پس‌لرزه در بندرعباس می‌گذرد؛ زلزله‌ای که علاوه بر هرمزگان در کرمان و فارس و همچنین چند کشور حوزه خلیج‌فارس هم احساس شد و خرابی‌های زیادی روی دست روستاییان به‌ویژه در بخش فین بندرعباس گذاشت.

به گزارش سلامت نیوز به نقل از روزنامه همشهری ،هرچند مسئولان استانی‌ تأکید می‌کنند هم‌اکنون مشکل و کمبود خاصی در مناطق زلزله‌زده وجود ندارد، اما خواسته اهالی و همچنین فرماندار بندرعباس این است که بازسازی خانه‌های تخریبی و تعمیری تا پیش از رسیدن فصل زمستان و آغاز سرما در این شهرستان جنوبی و گرمسیری به پایان برسد.

خسارت به 3هزار واحد مسکونی
رئیس سازمان مدیریت بحران کشور با بیان اینکه در اثر زلزله حدود 3هزار واحد مسکونی در هرمزگان بین ۲۰ تا ۸۰درصد آسیب دیده‌ا‌ند، بیشترین خسارت را مربوط به منازل مسکونی روستاهای منطقه زرتو و گیشان بخش فین بندرعباس اعلام می‌کند. اسماعیل نجار با بیان اینکه ساخت‌وساز مناطق آسیب‌دیده به‌زودی آغاز می‌شود، اعلام کرد که 165 میلیون تومان وام روستایی و 185‌میلیون تومان وام شهری برای بافت‌های آسیب‌دیده درنظرگرفته شده است. وی با بیان اینکه مبلغ ۲۰۰میلیون ریال نیز به‌عنوان اعتبار برای مسکن موقت درنظرگرفته شده است، بیان کرد: کمک‌هایی شامل چادر، تسهیلات ساخت مسکن، کمک‌های بلاعوض و بازسازی جایگاه‌های دام در اختیار زلزله‌زدگان قرار می‌گیرد.

99 مصدوم و یک فوتی
زلزله هرمزگان علاوه بر تخریب منازل مسکونی، 99مصدوم و یک فوتی بر جای گذاشت که از این تعداد، 10نفر همچنان در بیمارستان بستری هستند و حال عمومی‌شان خوب است. مجتبی خالدی، سخنگوی سازمان اورژانس کشور با اعلام این خبر گفت: تعداد مصدومان زلزله استان هرمزگان به ۹9نفر رسید که مصدومیت اغلب آنها نتیجه ترس و استرس از زلزله بود.

نگرانی مردم از سقف‌ خانه
ترس و نگرانی فقط مصدومیت اهالی را به‌دنبال نداشت و فرماندار بندرعباس تأکید می‌کند که این نگرانی موجب شده است مردم همچنان شب را بیرون از خانه بخوابند.عزیزالله کناری با بیان اینکه زلزله شدید بود و خسارت بالایی به شهرستان بندرعباس وارد کرد، به همشهری می‌گوید: مردم زلزله‌زده به‌ویژه در بخش فین بندرعباس خیلی نگران هستند و دلهره دارند از اینکه به منازل خود بروند و در تلاش هستیم این افراد را فعلا برای چند روز در محلی اسکان دهیم تا نگرانی‌هایشان رفع شود.


او با بیان اینکه شهرستان بندرعباس در مجموع 300روستا دارد که همه تحت‌تأثیر زلزله‌ قرار گرفتند، ‌می‌افزاید: از این تعداد، نیمی از روستاها خسارت بیشتری دیدند.به‌گفته فرماندار بندرعباس، همه راه‌های اصلی شهرستان باز است و جاده‌‌ها پاکسازی شده، اما ارزیابی روستاهای خسارت‌دیده از سوی نهادهای متولی ادامه دارد.

پایان ارزیابی‌ها، به‌زودی
فرماندار بندرعباس در بخش دیگری از صحبت‌های خود با تأکید بر اینکه مشکل خاصی از نظر خدمات‌دهی به زلزله‌زدگان وجود ندارد، می‌گوید: روز یکشنبه بعد از زلزله، معاون اول رئیس‌جمهوری به استان آمدند و از روستاهای آسیب‌دیده بازدید کردند، به‌طوری که بررسی‌ها تا صبح دوشنبه ادامه داشت. با توجه به اینکه کار ارزیابی کارشناسی به سرعت در حال انجام است، امیدواریم به‌زودی روند بازسازی شروع شود و تا پیش از دی و بهمن که سرمای نسبی در هرمزگان شروع می‌شود، به پایان برسد.او خسارت روستاها را متفاوت می‌داند اما توضیح می‌دهد که به‌دلیل پراکندگی خانه‌ها مشکل خاصی در آواربرداری و ارزیابی‌ها وجود ندارد.

برق یک روستا قطع است
با اینکه همه‌‌چیز در بندرعباس روی روال عنوان می‌شود، اما آنطور که سخنگوی شرکت توزیع برق هرمزگان اعلام می‌کند، به‌دلیل پس‌لرزه‌ها، شکستگی تیرچراغ برق، پارگی سیم برق و نبود راه ارتباطی همچنان برق یک روستا در هرمزگان قطع است.علیرضا عباسی با اشاره به اینکه عملیات اصلاح شبکه آسیب‌دیده همچنان ادامه دارد، می‌گوید: ریزش کوه و نبود جاده دسترسی مناسب برای انتقال تجهیزات موجب شده است عملیات برق‌رسانی با تأخیر مواجه شود.


مدیرکل مدیریت بحران هرمزگان هم توضیحاتی درباره آخرین برآوردهای خسارت‌ زلزله‌های بیش از 6ریشتری هرمزگان می‌دهد و به همشهری می‌گوید: برآوردهای ما در بخش مسکونی نشان می‌دهد بیش از 700میلیارد تومان خسارت داشته‌ایم که البته با توجه به اینکه ارزیابی‌ها ادامه دارد، قطعا این رقم افزایش خواهد یافت. مهرداد حسن‌زاده با اشاره به مسدود‌شدن راه‌های مناطق زلزله‌زده توضیح می‌دهد که همه راه‌ها به‌ویژه مسیر ترانزیتی بندرعباس-حاجی‌آباد باز شده است و مشکلی از نظر رفت‌وآمد وجود ندارد.


او با بیان اینکه 60روستا بیشترین تأثیر را از زلزله یکشنبه گرفته‌اند، می‌افزاید: اسکان اضطراری اهالی روستاها براساس اولویت در حال انجام است و تاکنون روستاییان که درصد خرابی‌ خانه‌هایشان بالا بود اسکان اضطراری یافته‌اند و این روند ادامه دارد.حسن‌‌زاده همچنین توضیح می‌دهد که ارزیابی واحدهای صنعتی و تجاری، دامداری‌ها و بخش کشاورزی در حال انجام است و ارزیابی نهایی خسارت‌‌های زلزله تا امروز ظهر(سه‌شنبه) اعلام و آواربرداری هم از امروز آغاز می‌شود.

کمبود چادر در فین
در شرایطی که مسئولان استان از کافی‌بودن امکانات خبر می‌دهند، اما گزارش‌های رسیده از بخش فین نشان می‌دهد روز گذشته بیش از هزار نفر از اهالی شهر فین و روستاهای اطراف برای دریافت چادر جلوی بخشداری تجمع کرده بودند.این موضوع را یکی از اعضای شورای شهر فین هم تأیید می‌کند می‌گوید: نیاز اصلی و فوری مردم به‌دلیل ترک‌خوردن خانه‌ها و غیرقابل سکونت بودن‌شان، چادر است.


محمد محمدقنبری با بیان اینکه جمعیت بخش فین حدود 5هزار خانوار می‌شود، می‌افزاید: به‌دلیل کرونا و حفظ فاصله‌گذاری اجتماعی باید به هر خانوار یک چادر اختصاص یابد، اما بعد از زلزله تاکنون حدود 1500چادر توزیع شده ‌و بقیه مردم هنوز بلاتکلیف هستند.
او البته از مدیریت نادرست توزیع چادر هم خبر می‌دهد و می‌گوید که برخی از مردم چند چادر دریافت کرده‌اند و به برخی چادر نرسیده است.

خانه‌ها قابل سکونت نیست
مشکل توزیع چادر در توزیع پتو و موکت هم دیده شده است، به‌طوری که یکی از اهالی فین توضیح می‌دهد این اقلام را از داخل کامیون برای مردم پرتاب می‌کردند و شهروندان برای دریافت این اقلام مشکلات زیادی داشتند.نکته‌ دیگری که عیوضی اشاره می‌کند، پراکندگی خانه‌ها در میان نخلستان‌هاست. او می‌گوید: بسیاری از مردم باید به اداره‌ها مراجعه می‌کردند تا نیاز خود را به چادر اعلام کنند.


او با بیان اینکه خانه‌های فین بافت قدیمی دارند، می‌افزاید: خانه‌های ترک‌برداشته قابل سکونت نیستند به‌طوری که با هر پس‌لرزه بخشی از خانه‌ها ریزش می‌کند و خرابی‌ها بیشتر می‌شود.به‌گفته عیوضی، توزیع بسته‌های بهداشتی، غذا و امکانات و همچنین خدماتی مانند آب، برق، گاز و... مناسب و هم‌اکنون مهم‌ترین نیاز مردم چادر است.


محمد مخبر، معاون اول رئیس‌جمهوری روز گذشته با دستور سیدابراهیم رئیسی در محل وقوع زلزله در هرمزگان حضور یافت و از نزدیک مسائل و مشکلات ناشی از این حادثه را بررسی و عصر دوشنبه با مصوبه‌هایی برای زلزله‌زدگان، این استان را ترک کرد. در این سفر وزرای نیرو و بهداشت، رئیس سازمان مدیریت بحران کشور و دیگر مسئولان ارشد کشوری و استانی ایشان را همراهی کردند.

مطالب مشابه


نظرات


تصویری


ویدئو