چرا تپ‌روت اهمیت زیادی دارد؟

اگر بخواهیم خیلی خلاصه به این سوال پاسخ دهیم که چرا تپ‌روت اهمیت زیادی دارد، می‌شود گفت که این سافت‌فورک یا آپگرید بیت‌کوین، مقیاس‌پذیری، حریم شخصی و عملکرد قراردادهای هوشمند مربوط به بیت‌کوین را بهبود می‌بخشد. برای انجام این کار، تپ‌روت آدرس‌تایپ جدیدی را ایجاد می‌کند که در آن، تمام تراکنش‌های بیت‌کوین به یک شکل واحد دیده می‌شوند.

یعنی دیگر هیچ تفاوتی میان یک پرداخت ساده یا یک تراکنش پیچیده چند امضائی یا یک استفاده ساده از شبکه لایتنینگ وجود ندارد. آدرس‌های تپ‌روت نسبت‌ به‌ آدرس‌های پیشین، هزینه تراکنش کمتری را به کاربران برای انتقال بیتکوین تحمیل می‌کنند. با «کاهش هزینه تراکنش‌ها» و «تبدیل تمام تراکنش‌ها به یک تراکنش ساده تک‌امضائی»، تپ‌روت اجازه انجام عملیات‌های پیچیده‌تر و بزرگتر به بیت‌کوین می‌دهد؛ عملیات‌هایی که تا پیش از این کاملا غیرممکن بودند.

البته اگر رویکرد شما نسبت به بیت‌کوین صرفا رویکرد هولد کردن یا نگهداری بلندمدت باشد و به ندرت بیت‌کوین‌های خود را بین کیف‌‌پول‌های مختلف جابه‌جا می‌کنید، ممکن است گمان کنید آپدیت تپ‌روت خیلی برای شما و داراییتان اهمیتی ندارد، اما اصلا اینچنین نیست. تپ‌روت درواقع زمینه‌ای برای ایجاد توسعه‌های بزرگ و قابل توجه را فراهم می‌کند؛ توسعه‌هایی که به احتمال زیاد منجر به خلق سافت‌فورک‌های بیشتری برای شبکه بیت‌کوین در آینده می‌شود و این البته روی ارزش بازار بیت کوین نیز موثر خواهد بود. 

برای مثال، تپ‌روت به شبکه لایتنینگ این توانایی را می‌دهد که بتواند از تمام پتانسیل خود برای خلق تکنولوژی با مقیاس‌پذیری مناسب بیت‌کوین استفاده کند. تا پیش از تپ‌روت، پروتکل لایه دوم لایتنینگ در بلاکچین بیت‌کوین دیده می‌شد و عملا تعویض‌پذیری کوین‌ها را کاهش می‌داد و واضح است که تعویض‌پذیری عنصری حیاتی برای عملی‌کردن نقش پول به مثابه یک واسطه مبادلاتی است. 

سهولت در استفاده از بیت‌کوین به‌عنوان واسطه مبادلاتی 

علاوه بر همه این‌ها، تپ‌روت به شبکه لایتنینگ و دیگر کیف پول‌ها و قراردادهای پیچیده امکان افزایش کارایی و کاهش هزینه‌های تراکنش خود را می‌دهد و کاربران آنها می‌توانند به سادگی از بیت‌کوین به‌عنوان یک واسطه مبادلاتی استفاده کنند. به کمک امضای اشنور، پیچیده‌ترین تراکنش‌ها در کیف‌‌پول‌های تحت پوشش تپ‌روت، هزینه تراکنش یکسانی با ساده‌ترین تراکنش‌ها دارند. این کاهش هزینه‌ها و بیشتر‌شدن انعطاف‌پذیری و ظرفیت اجرای قراردادهای هوشمند، منجر به شکل‌گیری تنظیماتی می‌شود که تا پیش از این نمی‌توانستیم در شبکه بیت‌کوین آنها را اجرا کنیم.

بهبود مدل تراکنشی بیت‌کوین

جامعه بیت‌کوین تا به امروز تمام تغییرات و توسعه‌هایی را که به هدف بهبود عملکرد اسکریپت بیت‌کوین یا آدرس‌تایپ‌های جدید انجام شده، به صورت تدریجی معرفی کرده است. تمام این تغییرات در گذر زمان توانسته‌اند حریم شخصی تراکنش‌ها را بیشتر کرده و فرآیند انتقال را با سبکی بیشتری انجام دهند و درنتیجه سرعت فرآیند تایید تراکنش‌ها را بیشتر کنند. بنابراین کاربران با سادگی بیشتری می‌توانند اسکریپت‌هایی خلق کنند که انعطاف‌پذیری دارایی‌هایشان و همچنین امنیت و کارایی انتقال‌هایشان را افزایش دهد و آنها را از گزند حاکمیت‌های‌ مالی دور کند. 

تا قبل آپ‌گرید اخیر بیت کوین، باید آدرس‌های چندامضائی بیت‌کوین را به‌صورت دستی انجام می‌دادیم، اما اکنون به سادگی می‌توانیم این کار را در تلفن همراه یا لپ‌تاپمان انجام دهیم. درباره لایتنینگ هم وضعیت به همین شکل است. لایتنینگ راهکار مقیاس‌پذیری لایه دوم بیت‌کوین برای پرداخت‌های متداول و کوچک است. این لایه دوم اکنون به‌سادگی در اپلیکیشن‌های موبایلی وجود دارد و به‌راحتی می‌توان هر مقدار از بیت‌کوین را از هرجایی به هر جای دیگر جابه‌جا کرد. 

مهم‌ترین به‌روزرسانی پروتکل بیت‌کوین

تپ روت به عنوان آخرین و مهمترین  به‌روزرسانی پروتکل بیت‌کوین، انقلابی طبیعی برای اسکریپت‌ها و تراکنش‌های مربوط به بیت‌کوین است. تپ‌روت به کمک امضاهای اشنور، MAST  و  TapeScriptها ممکن شده و به‌دنبال افزایش انعطاف‌پذیری و حریم شخصی است؛ بدون آنکه ذره‌ای از امنیت شبکه کاهش یابد. 

فایده تپ‌روت برای کاربران معمولی بیت‌کوین؟

با کاهش هزینه تراکنش‌ها، افزایش کارایی و حریم‌ خصوصی بیشتر، تپ‌روت می‌تواند منجر به ایجاد بستری برای عملکرد مؤثرتر شبکه بیت‌کوین شود. نودها (گره‌ها) به‌روزرسانی می‌شوند و مردم شروع به استفاده دائمی از آدرس‌های تپ‌روت می‌کنند. هرچه این روال یادشده متداول‌تر شود، ناظران شبکه‌ بلاکچین با سختی بیشتری می‌توانند میان فرستنده‌ها و گیرنده‌ها تمایزی قائل شوند. همچنین با UTXOها نیز به همین شیوه برخورد می‌شود. گسترده‌تر شدن شبکه بیت‌کوین نیز می‌تواند تبدیل به شبکه مستحکم برای استقرار عملکردهای پیچیده آتی به روی خود شود.

پروتکل‌های لایه‌ی دوم و زنجیره‌های کناره نیز می‌توانند به اهرم کردن و افزایش قراردادهای هوشمند پیچیده کمک کنند. درنتیجه با گذر زمان می‌توان انتظار داشت قراردادهای زیادی به روی لایه‌ی پایه‌ای سوار شوند. کاربر نهایی (end user) نیازی به این مسئله ندارد که بخواهد این‌ها را خودش بسازد؛ بلکه به‌سادگی می‌تواند از پیشنهاداتی که در اکوسیستم گسترده بیت‌کوین است و دیگر اعضا آن را تضمین می‌کنند بهره ببرد.

البته برخی از کاربردهای امور مالی غیرمتمرکز و موارد استفاده آنها همین الان نیز به روی شبکه بیت‌کوین قابل دسترس است؛ اما در هر صورت، آمدن تپ‌روت می‌تواند به موارد استفاده پیچیده‌تر و کاربردی‌تری بیانجامد که امنیت بالایی در شبکه‌ی بیت‌کوین دارند. از آنجایی‌که بیت‌کوین عملا یک پول است، درنتیجه، کاربردهای بلندمدت امور مالی غیرمتمرکز می‌تواند به‌صورت طبیعی روی آن ساخته شود. 

اگر قصد سرمایه‌گذاری و حضور در بازار ارزهای دیجیتال را دارید، نوبیتکس یک پلتفرم ایمن تبادل رمز ارز است که بستری ساده برای خرید و فروش بیت کوین و سایر ارزهای دیجتال فراهم کرده است. 

نوبیتکس، اولین و بزرگترین صرافی ارز دیحیتال ایرانی بوده که بیش از سه میلیون کاربر دارد و ثبت نام و کار در آن برای کاربران ساده است.