به گزارش رویترز، درحالی که ۴ روز پیش، ارزش لیر ترکیه به کمترین رقم در تاریخ این ارز رسیده بود، امروز ۱.۳ درصد دیگر نسبت به دلار افت کرد.

ارزش لیر ترکیه امروز ۱.۳ درصد سقوط کرد و رکورد جدیدی در کاهش ارزش یعنی ۱۰.۲۲ در برابر هر دلار را ثبت کرد.

انتظار برای اجرای کاهش مجدد نرخ بهره از سوی بانک مرکزی ترکیه، سبب افت ارزش لیر می‌شود و تحلیلگران معتقدند بانک مرکزی این کشور در حال دست و پنجه نرم کردن با فشارهای سیاسی است.

لیر ترکیه از ابتدای امسال ۲۷ درصد ارزش خود را از دست داده و بدترین عملکرد در بازارهای نوظهور را به خود اختصاص داده است. عمده این کاهش به علت نگرانی سرمایه گذاران در مورد نفوذ اردوغان بر سیاست‌های پولی این کشور و آنچه بسیاری آن را چرخه تسهیل زودهنگام و پرخطر می نامند، است.

به نوشته این گزارش، انتظار می‌رود بانک مرکزی ترکیه در حالی که نرخ تورم این کشور در نزدیکی ۲۰ درصد است، نرخ بهره را از ۱۶ درصد به ۱۵ درصد کاهش دهد.

لیر ترکیه پس از 4 روز دوباره افت کرد

بانک مرکزی ترکیه با اعلام اینکه افزایش نرخ تورم موقتی است، در ماه سپتامبر کاهش نرخ بهره را آغاز کرد.

اردوغان مکررا خواستار کاهش نرخ بهره به منظور تقویت اقتصاد این کشور است و در همین راستا سریعا رؤسای بانک ها را تغییر می دهد؛ از جمله اخراج رئیس بانک مرکزی در اوایل امسال و ۳ عضو کمیته سیاست پولی ترکیه در ماه گذشته.

به گزارش فارس، ۴ روز پیش، ارزش لیر ترکیه برای سومین بار سقوط کرد و به کمترین رقم در تاریخ این ارز رسید.(جزئیات بیشتر)

اردوغان چند سالی است که به‌شدت با افزایش نرخ بهره مخالف است و هر کس را که در این مسیر با وی مخالفت کند، از رئیس کل بانک مرکزی گرفته تا مدیران ارشد آن را از سر راه برمی‌دارد.