سالیوان افزود: جو بایدن رییس جمهوری آمریکا در گفت و گوی خود با شی جین پینگ رئیس جمهوری چین به  نیاز به داشتن ثبات راهبردی اشاره کرد.

این مقام ارشد کاخ سفید در مورد رقابت با چین توضیح داد: جو بایدن رییس جمهوری آمریکا مشخصا اعلام کرده است که آمریکا به همراه متحدان و همکاران خود بر روی یک دیدگاه مثبت که مخالف چین نیست اما یک سیستم بین المللی آزاد، باز و منصفانه را نشان می دهد، کار خواهند کرد.

مشاور امنیت ملی کاخ سفید تصریح کرد: ما با تمام قدرت رقابت خواهیم کرد و از ارزش های خود دفاع خواهیم کرد.

وی اظهار داشت که تعامل میان آمریکا و چین در سطوح مختلف افزایش خواهد یافت تا اطمینان حاصل شود که رقابت بین دو قدرت به سمت درگیری منحرف نخواهد شد.

جو بایدن رئیس جمهوری آمریکا در میان تنش های فزاینده میان واشنگتن - پکن شامگاه دوشنبه به وقت محلی با شی جین پینگ رئیس جمهوری چین بصورت مجازی دیدار و گفت و گو کرد تا طرفین رقابت میان خود را مسوولانه مدیریت کنند.

خبرگزاری آسوشیتدپرس در باره این دیدار مجازی نوشت: بایدن از پکن به دلیل نقض حقوق بشر، سرکوب اعتراض ها در هنگ کنگ، تحولات در تایوان و موارد دیگر انتقاد کرده است. در همین حال، مقامات دولت شی جین پینگ، کاخ سفید را به دلیل دخالت در امور داخلی چین مورد انتقاد قرار داده اند.

بایدن در آغاز این دیدار گفت: به نظر می رسد این وظیفه ما به عنوان رهبران چین و آمریکا است که اطمینان حاصل کنیم رقابت بین کشورهایمان به جای رقابت ساده و مستقیم، به درگیری عمدی یا ناخواسته منحرف نشود.

اگرچه بایدن علاقه مند به دیدار با شی جین پینگ به صورت حضوری است اما رئیس جمهوری چین از زمان آغاز همه گیری کرونا کشور خود را ترک نکرده است.

کاخ سفید این دیدار مجازی را به عنوان بهترین گزینه بعدی برای یک گفت و گوی  صریح در مورد طرف وسیعی  از تنش ها در روابط معرفی کرد.

رئیس جمهوری چین نیز اعلام کرد که دو طرف باید ارتباطات خود را بهبود دهند.

شی جین پینگ و جو بایدن زمانی که در سمت معاون رییس جمهوری قرار داشتند، سفر با یکدیگر را تجربه کرده اند.

رئیس جمهوری چین خطاب به بایدن گفت: آماده همکاری با شما هستم تا به اجماع برسیم، اقدامات فعال انجام دهیم و روابط چین و آمریکا را در مسیری مثبت به سمت جلو پیش ببریم.

مقامات چینی اعلام کرده اند که تایوان مساله اصلی در گفت و گوی میان روسای جمهوری چین و آمریکا خواهد بود.

در چند ماه اخیر تنش میان آمریکا و چین بر سر مساله تایوان افزایش یافته است.

ژائو لی جیان سخنگوی وزار خارجه چین روز دوشنبه گفت: مساله تایوان به حاکمیت و تمامیت ارضی چین مربوط می شود و همچنین یکی از منافع اصلی چین است. تایوان مهمترین و حساس ترین مساله در روابط چین و آمریکا است.

بر اساس گزارش ها، این دیدار ساعت ۱۹ و ۴۵ دقیقه شامگاه دوشنبه در کاخ سفید برگزار شد که در دقایق اولیه آن تعدادی از خبرنگاران حضور داشتند و پس از آن، مذاکرات بصورت خصوصی ادامه یافت. مقامات آمریکایی انتظار دارند این گفت‌وگو ساعت‌ها به طول انجامد.

رئیس جمهوری آمریکا همزمان با انجام این دیدار در حساب کاربری خود در توییتر نوشت: من در حال دیدار با رئیس جمهور چین هستم تا رقابت بین کشورهایمان را به طور مسئولانه مدیریت کنم. هدف این است که صریح و مستقیم با او صحبت و اطمینان حاصل کنم که رقابت به درگیری منحرف نمی شود.

سالیوان: چین و آمریکا در خصوص بحران انرژی در جهان همکاری خواهند کرد