غول‌های فناوری چگونه پول در می‌آورند؟

منبع: برترین ها

102

1400/8/26

09:54


دنیای فناوری یکی از مهم ترین بخش های اقتصاد در جهان است و جهان به سمت هدایت از سوی شرکت های بزرگ در حال پیشروی است

روزنامه خراسان: دنیای فناوری یکی از مهم ترین بخش های اقتصاد در جهان است و جهان به سمت هدایت از سوی شرکت های بزرگ در حال پیشروی است. پروژه متاورس یکی از این ایده هاست که می تواند حاکمیت جهان را تحت الشعاع خود قرار دهد. البته این شرکت های بزرگ درآمد های بزرگی هم دارند که هر کدام از آن ها از تولید ناخالص چندین کشور پیشی می گیرد. هم اکنون بزرگ ترین شرکت های فناوری در دنیا ستون فقرات رشد اقتصادی کشورها هستند که یکی از اصلی ترین مواردی هستند که می توانند در کشور ها مشاغل پردرآمد برای مردم جامعه ایجاد کنند. در این گزارش می خواهیم به چگونگی درآمد زایی برخی از این شرکت های بزرگ بپردازیم.

مایکروسافت
زمینه فعالیت: توسعه نرم افزار و سخت افزار ، یارانش ابری، گیم و ...
درآمد سالانه: 147 میلیارد دلار
تعداد کارمندان: 148.645 نفر
مایکروسافت به دلیل سرمایه گذاری بیش از یک تریلیون دلار امروزه با ارزش ترین شرکت فناوری در دنیاست، همچنین یکی از گران ترین شرکت ها و برند های جهان هم محسوب می شود. این شرکت بزرگ در سال 1975 توسط بیل گیتس و پل آلن تاسیس شد. از آن زمان این شرکت خدمات و بازارهای خود را گسترده کرده است. امروزه مایکروسافت سیستم عامل هایی را برای رایانه ها، سرورها، تلفن ها، ابزارهای هوشمند، ابزارهای مدیریت و توسعه، بازی ها و موارد دیگر ارائه می دهد.

بر اساس گزارش مالی که به تازگی روی وب سایت این شرکت قرار گرفته مایکروسافت بیش از 147 میلیارد دلار در آمد داشته که سهم عمده ای از آن به فروش سرورهای این شرکت اختصاص دارد. به گزارش CES Filings 29 درصد از درآمد مایکروسافت به فروش سرورها، 25 درصد به فروش نرم افزارهای آفیس و 16 درصد هم به فروش سیستم عامل ویندوز اختصاص دارد. در سال های گذشته هم نرم افزارهای آفیس و سیستم عامل ویندوز بزرگ ترین بخش درآمدی مایکروسافت را شامل می شدند. فروش بازی ها و البته سخت افزارهای بازی مثل ایکس باکس هم 8 درصد درآمد مایکروسافت را شامل می شوند که رقمی حدود 4/1 میلیارد دلار می شود. لینکدین، درآمد از تبلیغات و خدمات پشتیبانی هم از دیگر منابع درآمدی مایکروسافت است.

اپل
زمینه فعالیت: سخت افزار، نرم افزار، الکترونیک، فناوری اطلاعات و...
درآمد سالانه: 260.2 میلیارد دلار
تعداد کارمندان: 137.000 نفر
به تازگی اپل از نظر در دست داشتن بازار به دومین شرکت فناوری دنیا تبدیل شده است، اما همچنان سود آورترین شرکت دیجیتالی دنیا با درآمد سالیانه 260.2 میلیارد دلار است. اپل میلیون ها طرفدار وفادار در سراسر جهان دارد که هنگام رونمایی از محصولات جدید این شرکت حاضرند در صف های عظیمی بایستند تا این محصولات را خریداری و از آن ها استفاده کنند. این حرکت قطعا یک دستاورد عظیم برای یک شرکت است و توانسته اپل را به یکی از موفق ترین برند های جهان تبدیل کند.

این شرکت در آوریل سال 1976 توسط استیو وزنیاک، رونالدوین و استیو جابز تاسیس شد. در ابتدا آن ها شروع به تولید رایانه های خانگی و مدل های اختصاصی رایانه شخصی کردند. اما بزرگ ترین موفقیت آن ها زمانی حاصل شد که خط تلفن های هوشمند آیفون و تبلت های آیپد به دنیا معرفی شد. طبق آخرین گزارش ها اپل تنها با فروش گوشی های آیفون سال گذشته 143 میلیارد دلار درآمد کسب کرده است.

این شرکت همچنین توانسته از مجموع درآمد ۲۶۰میلیاردی مبلغی حدود 8/46 میلیارد دلار را از ارائه سرویس‌های دیجیتالی خود شامل: اپل تی وی، اپل موزیک، اپ استور، اپل بوک و ... به دست بیاورد. فروش 36 میلیاردی سیستم های مک این کمپانی با 26 میلیارد در رده سوم محصول پرفروش این شرکت قرار دارد. اکسسوری ها و پوشیدنی های این شرکت مثل ساعت های دیجیتال هم 9 درصد درآمد های اپل را شامل می شود. بر خلاف سال های گذشته آی پد که سهم بالایی در درآمد اپل داشته در سال گذشته تنها 8 درصد درآمدهای اپل را برای این شرکت فراهم کرده است.

آمازون
زمینه فعالیت: تجارت الکترونیک، توزیع دیجیتال، محاسبات ابری و...
درآمد سالانه: 281 میلیارد دلار
تعداد کارمندان: 798 هزار نفر
آمازون با توجه به ارزش بازار رتبه سوم را در فهرست ما به خود اختصاص داده، البته این شرکت بالاترین تعداد کارمندان را در بخش شرکت های فناوری دارد. علاوه بر این آمازون یکی از شرکت هایی است که دارای سهام با قیمت بالاست، یعنی قیمت هر سهم آمازون بیش از 1800 دلار است. برخی ممکن است این نظر را داشته باشند که آمازون بیش از یک شرکت فناوری و خرده فروشی آنلاین است.

احتمالا شما درباره رایانش ابری و سرویس وب آمازون شنیده اید. آمازون به موسسه های نوپا، شرکت ها، دولت و موسسات دانشگاهی به ایجاد هر نوع مشاغل آنلاین با ارائه خدمات محاسباتی، ذخیره سازی، بانک اطلاعاتی و سایر خدمات فنی کمک می کند. این شرکت در سال 1994 توسط جف بزوس تاسیس شد و دفتر مرکزی آن در واشنگتن است. بر اساس گزارش CES Filings آمازون با 281 میلیارد دلار فروش خالص در سال 2019 یکی از پردرآمدترین خرده فروشان آنلاین جهان است.

این شرکت 50 درصد درآمدش را از فروش آنلاین محصولات مصرفی و دیجیتال به دست آورده و بعد از آن بیش از 53 میلیارد دلار از درآمدش بابت هزینه‌های مربوط به انجام و ارسال و سایر خدمات فروش به شخص ثالث بوده است. محاسبات ابری، ذخیره‌سازی، پایگاه داده و سایر پیشنهادهای خدمات وب آمازون هم 13 درصد درآمد این شرکت بزرگ را شامل می شود.

هزینه‌های عضویت و سایر خدمات مبتنی بر اشتراک هم حدود 20 میلیارد دلار برای این شرکت سودآور بوده است. البته این شرکت به جز فروش آنلاین فروشگاه های فیزیکی هم دارد که تنها 6 درصد درآمد آمازون از این طریق به دست آمده است. خدمات تبلیغاتی و کارت‌های اعتباری هم برای این برند 14 میلیارد دلار درآمد داشته است.

مطالب مشابه


نظرات


تصویری


ویدئو