چشم دانش‌آموزان به در کلاس است

72

1400/8/26

11:59


چشم دانش‌آموزان به در کلاس است

سلامت نیوز: مهم‌ترین و آخرین وزارتخانه دولت سیزدهم روز گذشته باز هم نتوانست وزیر خود را بشناسد چراکه نمایندگان مجلس به نامزد پیشنهادی وزارت آموزش‌وپرورش که در روزهای گذشته هم با برخی حواشی مرتبط با سابقه کاری و مدرک تحصیلی مواجه شده بود، رأی‌اعتماد ندادند اما همین مساله می‌تواند موجبات تاخیر در رفع مشکلات این وزارتخانه و حتی تشدید برخی از آن‌ها شود. این در حالی است که باید دید دولت در روزهای آینده چه کسی را به‌عنوان نامزد دیگر معرفی خواهد کرد؟ اما سوال اینجاست که چرا این وزارتخانه نیازمند مدیری باتجربه و قدرتمند در زمینه آموزش‌وپرورش است؟

به گزارش سلامت نیوز به نقل از روزنامه صبح نو ، براساس آخرین آماری که ازسوی وزارت آموزش‌وپرورش منتشر شده بود در سال تحصیلی 1400-1401 تعداد دانش‌آموزان کشور 15میلیون و 613هزار و 546نفر است. این جامعه گسترده در سراسر کشور نشان می‌دهد که باید تا چه اندازه برای تامین تجهیزات، فضای فیزیکی و حتی نیروی انسانی موردنظر تدبیر کرد. همچنین آمار منتشرشده نشان می‌دهد که تعداد زیادی از معلمان نیز بازنشسته شده‌اند و فکری برای تامین تمام نیروی انسانی موردنیاز آن نشده است؛ از همین روست که در هفته‌ای اخیر برخی کلاس‌های درسی در گوشه و کنار کشور به‌دلیل نبود معلم برگزار نشده است یا اینکه تراکم کاری معلمان بیشتر شده تا هر معلم بتواند چندین کلاس را اداره کند.

ازسوی‌دیگر، در مهرماه نیز داوطلبان معلم با عنوان کارنامه‌سفیدها که در آزمون استخدام قبول نشده بودند برای چند هفته در مقابل وزارت آموزش‌وپرورش تجمع کردند اما راهی برای به‌کارگیری آن‌ها نبود. باوجوداین، برخی کلاس‌ها معلم نداشتند. همچنین برخی گزارش‌ها نیز نشان می‌دهد که معلمانی برای کلاس‌ها به‌کارگرفته شدند به‌دلیل کم‌بودن تجربه تدریس با مشکلاتی مواجه بودند. حالا وزیر جدید آموزش‌وپرورش باید با قید فوریت به مساله تامین نیروی انسانی موردنیاز این وزارتخانه باشد.

این در حالی است که بسیاری از معلمان هم ازلحاظ حقوق دریافتی خود گلایه‌هایی دارند که این مساله در قالب لایحه رتبه‌بندی معلمان مطرح و بررسی شده است. اما موارد دیگری هستند که در حوزه اختیارات وزیر آموزش‌وپرورش هستند و باید برای آن‌ها به فکر چاره بود.


کرونا و افت تحصیلی
در دوسال اخیر که کرونا در کشور شایع شد، ضربه بزرگی به دانش‌آموزان و کیفیت تحصیلی آن‌ها وارد آمد. دانش‌آموزان که تا پیش از این در مدارس رفتارهای اجتماعی و ارتباطات میان همسالان خود را در کنار دروس مختلف یاد می‌گرفتند حالا به نمونه‌هایی درخانه‌مانده تبدیل شده‌اند که کلاس درس آن‌ها یک گوشی یا تبلت چنداینچی است؛ البته از ابتدای سال تحصیلی جاری بارها درباره بازگشایی مدارس با توجه به شرایط موجود گفته شده و اینکه مدیران مدارس در این زمینه نظر نهایی را می‌دهند اما واقعیت این است که تا عادی شدن وضعیت تحصیلی و با نگاهی به دو سال تحصیلی گذشته، شاهد افت تحصیلی شدید دانش‌آموزان هستیم که باید برای جبران آن فکری تازه کرد اما مساله دیگر مربوط به استفاده از تکنولوژی و نرم‌افزارهای آموزشی است.

استفاده از نرم‌افزار شاد در دوسال اخیر اگرچه اقدامی جدید بود که کرونا موجب ایجاد و توسعه آن شد و شاید راه‌اندازی آن در شرایط عادی سال‌ها به طول می‌انجامید اما همین نرم‌افزار هم در شرایط فعلی با کاستی‌هایی روبه‌رو است که موجب شده برخی مدارس، معلمان و حتی خانواده‌ها قید استفاده از آن را بزنند.

اجرای قانون به کجا رسید؟
براساس اصل30 قانون اساسی آموزش‌وپرورش وظیفه فراهم کردن وسایل آموزشی تا پایان دوره متوسطه به‌صورت رایگان را برعهده دارد. نکته مهم دیگر این است که در شرایط دشوار اقتصادی که در آن به‌سر می‌بریم برخی از خانواده‌ها حتی توان تامین چند گوشی هوشمند و اینترنت و ابزار لازم برای تحصیل فرزندان‌شان را در اختیار ندارند و باید دید وزیر منتخب چگونه برای اجرای این اصل از قانون اساسی تلاش خواهد کرد؟ مورد دیگر کیفیت مدارس دولتی است که موجب گلایه‌هایی ازسوی والدین شده است.

خانواده‌ها از کیفیت پایین آموزشی و امکانات موردنیاز در این مدارس می‌گویند و کادر آموزشی این مدارس هم از فشار کاری بالایی که به‌دلیل تراکم دانش‌آموز به آن‌ها وارد می‌شود؛ امری عجیب که موجب گلایه هر دو سوی مرتبط با این مدارس شده است.موارد این‌چنینی را می‌توان در زمره اصلی‌ترین مطالبات مردم از وزارتخانه آموزش‌وپرورش دانست اما مسائل صنفی و کاری بسیار مهم دیگری هستند که وزیر جدید آموزش‌وپرورش باید توان رسیدگی به آن‌ها و برطرف کردن‌شان را داشته باشد.بیش از 15میلیون و 600هزار دانش‌آموز و کادر آموزشی مدارس سراسر کشور در انتظار انتخاب وزیر آموزش‌وپرورش برای رسیدگی به مشکلات و کاستی‌ها هستند

مطالب مشابه


نظرات


تصویری


ویدئو