چگونه از شر وسواس کرونا خلاص شویم؟

69

1400/8/26

12:52


مدیر گروه سلامت اجتماعی، اعتیاد و الکل معاونت بهداشت دانشگاه علوم پزشکی خراسان شمالی گفت: باید توجه داشت که اطلاع‌ رسانی درست از منابع معتبر می‌تواند تا حد زیادی از نگرانی ‌های وسواسی جلوگیری کند زیرا منابع متعدد و گفته ‌های ضد و نقیض باعث سردرگمی و وسواس نامتعادل می‌شود.

چگونه از شر وسواس کرونا خلاص شویم؟

به گزارش بهداشت نیوز، «زهرا یوسف نژاد» گفت: استفاده وسواس‌گونه از مواد ضدعفونی‌کننده و شست و شوی بیش ‌از اندازه دست ‌ها و لباس‌ ها، عوارض روانی- اجتماعی و اقتصادی نامناسبی را در پی خواهد داشت، بنابراین بهترین کار این است که در این مورد اطلاعات یکسان و یکدست علمی در اختیار مردم قرار داده شود.

وی با بیان این که اگر در مرحله شروع وسواس، پیشنهادهای درمانی ارائه شود نتیجه خوبی دارد، اضافه کرد: اما اگر چند سال از شروع وسواس بگذرد، وسواس در فرد به یک عادت تبدیل می‌شود، بنابراین شناسایی زودهنگام رفتارهای وسواسی و درمان سریع آن ها می‌تواند از مزمن شدن این وضعیت و ایجاد مانع در درمان جلوگیری کند.

وی خاطرنشان کرد: باید توجه کنیم، چه چیزی شروع کننده تمیزکردن و شستن است، آیا شست و شو برای رعایت توصیه های پیشگیرانه است یا برای رهایی از افکار مزاحم و اضطراب؟

وی با بیان این که باید رفتارهای بهداشتی توصیه شده را انجام دهیم نه بیشتر و نه کمتر، تاکید کرد: سعی کنیم به افکار وسواسی توجه نکنیم و وقتی به توصیه های بهداشتی عمل کردیم به خود بگوییم «کافی است».وی ادامه داد:  اخبار را تنها یک بار در روز و از منبع معتبر پیگیری کنیم، از جست و جوی مکرر اخبار و خواندن مطلب در مورد ویروس کرونا پرهیز کنیم و میزان خطر ویروس کرونا را بیش از آن چه هست تخمین نزنیم.

وی افزود: هرچند ابتلا به ویروس کرونا نگران‌کننده است اما تعداد زیادی از افراد مبتلا علایم خفیف و متوسط دارند.

وی ادامه داد: در صورت آزار دهنده بودن علایم و ادامه دار بودن آن ها، اگر با وجود به کارگیری روش های خود مراقبتی نتوانستیم عملکرد روزمره خود را حفظ کنیم با پزشک، روان شناس یا روانپ زشک مشورت کنیم.وی خاطرنشان کرد: اگر وسواس خیلی شدید باشد به طوری که زندگی فرد را مختل کند حتماً باید زیر نظر پزشک از دارو درمانی نیز استفاده شود.

وی ابراز کرد: حساسیت های ما در خصوص تمیز کردن و شستن دست ها به صراحت به عنوان اقدامات احتیاطی ایمنی افزایش یافته است، اما زمانی که فعالیت های عادی و ایمنی از سر گرفته شود، افرادی که مستعد ابتلا به OCD نیستند احتمالاً به تدریج به روش های استاندارد شستن و تمیز کردن دست ها باز می گردند تا این که در طول زمان تشریفات مبتنی بر ترس را حفظ کنند.

مطالب مشابه


نظرات


تصویری


ویدئو