معبد خورشید، مهمترین اکتشافات باستان شناختی مصر در ۵۰ سال گذشته

منبع: ایران آرت

191

1400/8/26

14:56


باستان‌شناسان یکی از ۶ معبد خورشید مصر را در زیر بقایای معبدی دیگر کشف کردند.

ایران آرت: باستان‌شناسان باور دارند فرعون‌های مصر در مجموع تنها ۶ معبد خورشید ساختند تا مکانی باشند برای تثبیت جایگاه فرمانروایان در قید حیات به عنوان خداوندگار مردم. تاکنون اما تنها دو مورد از این معابد کشف شده بود تا این که این هفته یک باستان‌شناس از کشف بقایای سومین معبد در ابوغراب مصر خبر داد. 

به گزارش خبرگزاری ایرنا از مجله آرت نیوز، قدمت این معبد خورشید کشف شده به قرن بیست و پنجم پیش از میلاد باز می‌گردد بنابراین می‌توان آن را یکی از مهمترین اکتشافات باستان شناختی مصر در ۵۰ سال گذشته دانست.

اولین معبد خورشید در سال ۱۸۹۸ کشف شد. اما چیزی که باستان شناسان قرن نوزدهم نمی‌دانستند این بود که سازه‌ کشف‌شده روی بقایای یک معبد دیگر قرار دارد. ماسیمیلیانو نوزولو (Massimiliano Nuzzolo)، استادیار رشته مصرشناسی در موسسه فرهنگ‌های مدیترانه ای و شرقی دانشگاه علوم لهستان، در گفت‌وگو با شبکه سی. ان. ان گفت محققان آن زمان این بقایا را با بخشی از ساختمانی که در حال کاوشش بودند، اشتباه گرفتند در حالی که آن بقایا در واقع به یک سازه دیگر تعلق داشت.

معبد خورشیدی که به‌تازگی کشف شده توسط نیوسِررَع ساخته شده است؛ فرعونی از دودمان پنجم پادشاهی کهن که حدود ۲۴ تا ۲۵ سال در مصر باستان فرمانروایی کرد. نیوسررع در دنیای باستان شناسی معمولا با هرم‌هایی که ساخته، شناخته می‌شود.

تیم نوزولو علاوه بر بقایای خشتی به جا مانده از این معبد، کوزه‌هایی که در مراسم آیینی مورد استفاده قرار می‌گرفتند، مهرهای باستانی و بخش‌هایی از ستون‌های سنگ آهکی را نیز ئر این محل کشف کردند.

به گفته نوزولو، کارکرد اصلی این معبد آن بود که محلی باشد برای خداانگاری پادشاه در قید حیات.  

 

مطالب مشابه


نظرات


تصویری


ویدئو