این دوره ها طی سال های اخیر در ایران به صورت گسترده ای برگزار شد و بسیار مورد استقبال قرار گرفت زیرا مطالب آموزشی این دوره ها، حاوی جدیدترین تکنیک های مدیریت کسب و کار کشور آمریکا بود.

اما بعد از گذشت چند سال، گروه عظیمی از شرکت کنندگان دوره که سعی در بکارگیری تکنیک های MBA در کسب و کار خود بودند، متوجه شدند بیش از ۷۰ درصد آموزش هایی که دیده اند در عمل ناکارآمد هستند.

این افراد اعلام کردند استراتژی هایی را آموخته اند که به هیچ عنوان قابل اجرا نیستند و همین امر موجب نارضایتی شرکت کنندگان دوره MBA بابت زمان و هزینه صرف شده و بدون کسب بازدهی بود.

اغلب کارآفرینانی که در عمل تجربه ای نداشته و در این دوره ها شرکت کرده بودند در مورد ساختارهای سازمانی و سایر نکات کاربردی، آموزش ندیده بودند؛ به همین دلیل کسب و کار این افراد، کوچک باقی ماند و یا بعد از رشد کردن، ورشکست شده اند.

 به این ترتیب ناکارآمدی دوره MBA در ایران به اثبات رسید؛ مدیران و علاقمندان به یادگیری تکنیک های مدیریت کسب و کار، از طرفی مشتاق یادگیری استراتژی های کاربردی بودند و از سوی دیگر دوره های برگزار شده در ایران، عملا آموزش کاربردی ارائه نمی کردند!

سوالی که در این میان مطرح شد این بود که راه حل این مشکل چیست و چطور می توان مهارت های جدید در این راستا آموخت که در عمل کاربردی و سودمند باشد؟!

در نهایت، این نارضایتی و بلاتکلیفی ها موجب شد، یکی از موسسات برتر آموزشی کشور اقدام به تحقیق و بررسی در جهت تحلیل علت ناکارآمدی MBA در ایران و ایجاد راهکارهایی موثر با الگوهای جدید برای پایه گذاری دوره جدید آموزشی مدیرت کسب و کار در کشور شود.

نقطه ضعف اصلی دوره های MBA در ایران

MBA

نقطه ضعف اصلی دوره های MBA در ایران این است که دوره های ام بی ای که در ایران توسط دانشگاه های معتبر دولتی و سایر مراکز آموزش عالی تدریس می شوند، از تکنیک ها و الگوهای آمریکایی استفاده می کنند، اما حقیقت این است که این دوره ها در عمل کارآمد نیستند و این به دلیل تفاوت شرایط زندگی، بازار کار و فرهنگ جامعه ایرانی با آمریکا است.

تکنیک های MBA آمریکا، در بازار کار کشور آمریکا بسیار عالی و کاربردی می باشد، اما در ایران ناکارآمد هستند. افرادی که در دوره های ام بی ای، شرکت می کنند، در عمل هیچ نتیجه و بازخوردی در کسب و کار خود مشاهده نمی کنند، زیرا تکنیک هایی که آموزش دیده اند، کاربردی نبوده و قابل اجرا نیستند.

دوره های ام بی ای که در کشور ما برگزار می شوند، دارای یک نقطه ضعف مشترک هستند و این همان نکته بسیار مهم و مورد توجه می باشد که موسسه ثروت آفرینان در سال ۱۳۸۷ تا ۱۳۸۹ در اتاق بازرگانی تهران با دانشکده کارآفرینی دانشگاه تهران مورد بررسی قرار داده است.

طی تحقیقات و بررسی های انجام شده، ثروت آفرینان به نتیجه رسید که آموزش‌های مدیریتی در ایران، با فرهنگ ایرانی، آموزش های بومی  و ساختار فکری مردم ایران تطابق ندارد و حاوی استراتژی هایی است که به دلیل تضاد در پذیرش و باورهای اجتماعی و بازار کار ایران، قابل اجرا نیستند.

زیرا دوره های MBA در ایران براساس سرفصل های آمریکایی که مورد تایید وزارت علوم می باشد و تعدادی نیز از سوی سازمان فنی و حرفه ای کشور، سرفصل بندی شده و آموزش داده می شود. به همین دلیل مطالبی که طی دوره های ام بی ای در مراکز و دانشگاه ها آموزش داده می شود، بسیار معتبر اما در عمل غیرقابل استفاده هستند.

به این دلیل که جامعه ایران تفاوت بسیاری با جامعه آمریکایی دارد و این دوره ها، بومی سازی نشده اند و با شرایط موجود در ایران تطابق ندارند.

راهکارهای "ثروت آفرینان" برای کارآمدسازی دوره MBA

دوره MBA

راهکارهای موسسه آموزشی ثروت آفرینان، برای کارآمدسازی دوره MBA، از طریق ایجاد تغییرات ساختاری بسیار عمیق و موثر برای کارآفرینان، مدیران و صاحبان کسب و کار در ایران ارائه شده است. موسسه ثروت آفرینان که به عنوان یکی از برترین مراکز آموزشی دوره های مدیریت و MBA ایران شناخته می شود، برای حل این مشکل اقدامات موثر انجام داده است. این بررسی به معنی غیر معتبر بودن دوره های ام بی ای دانشگاه ها و موسسات آموزش عالی نیست، بلکه با هدف معرفی راهکارهایی برای اصلاح و کارآمدسازی این دوره ها می باشد.

موسسه ثروت آفرینان برای حل این مشکل، در سال 1388 و در دانشکده کارآفرینی دانشگاه تهران MBA را با گرایش PMS به معنی Personnel management system را الگو سازی کرد. این دوره آموزشی به صاحبان کسب و کار می آموزد که چگونه می توانند از تکنیک های MBA در ایران استفاده کنند. هم اکنون این دوره بعد از گذشت 13 سال به دوره MBA+ تغییر شکل یافته و تکمیل شده است.

 بسیاری از فارغ التحصیلان دوره های دانشگاه های معتبر و مراکز آموزش عالی، که بعد از طی کردن دوره آموزش ام بی ای قادر به استفاده از تکنیک هایی که آموخته اند نبوده اند، هم اکنون برای کسب مهارت های جدید و کاربردی، در دوره های MBA ثروت آفرینان شرکت می کنند. این گروه معتقدند که پیش از این در حقیقت هیچ آموزش کاربردی ندیده اند و زمان و هزینه ای بدون بازدهی صرف دوره های غیرکارامد MBA کرده بودند.

تکنیک های دوره های MBA+ موسسه ثروت آفرینان

تکنیک های جدیدی که در دوره های MBA ثروت آفرینان به کار رفته است، حاصل تحقیقاتی می باشد که بر روی یک جامعه ایرانی با جمعیت 3500 نفر انجام شده است. براساس این تحقیقات، ایرانی ها از طریق آموزش های گیمیفیکیشن، قادر به یادگیری عمیق مفاهیم کاربردی مدیریت کسب و کار هستند.

به همین دلیل موسسه ثروت آفرینان برای طراحی الگوهای آموزشی خود از روش ال ای، استفاده کرده است. بازدهی دوره های MBA و دوره DBA این موسسه به طرز چشمگیری مثبت و کاربردی می باشد. هم اکنون ثروت آفرینان به مدت یک سال است که در حال اجرای تکنیک های جدید دوره MBA می باشد. 

علت کارآمدی دوره های MBA ثروت آفرینان

دوره های MBA

دوره های MBA در دانشگاه ها و مراکز آموزش آزاد ایران، حاوی سرفصل ها، مثال ها و تکنیک هایی هستند که صرفا برای شرایط کار در آمریکا نوشته شده و نکته اصلی در زمینه اثرگذاری فرهنگ بر تکنیک های اجرایی این دوره های آموزشی نادیده گرفته شده است. علت کارآمدی دوره های MBA ثروت آفرینان رفع این نواقص می باشد.

"در واقع راهکارهای موثر موسسه ثروت آفرینان برای رفع مشکل ناکارآمدی دوره های آموزشی در ایران، با هدف طراحی الگوهایی جدید بر مبنای تکنیک های MBA آمریکا، اما متناسب برای اجرا در فرهنگ و بازار کار جامعه ایران طراحی شده است."

به طور مثال:

در فرهنگ آمریکایی، نیروی کار به سادگی می پذیرد که در هر یک جایگاه شغلی قرار گرفته و کسب درآمد کند. به این معنی که می توان به سادگی یک شخص را در شغل هایی نظیر نظافت، کار در غسالخانه "مرده شور خانه" و ... ترغیب کرد. به همین ترتیب می توان نیروی کار را در یک سازمان از جایگاهی شغلی به جایگاه شغلی دیگر انتقال داد.

اما در ایران این امر امکانپذیر نیست، به طور مثال اگر یک دارنده کسب و کار تشخیص دهد که یکی از نیروی بخش اداری به هیچ عنوان مهارت و هوش انجام کارهای اداری را ندارد در صورتی که پیشنهاد ادامه فعالیت در امور نظافت و آبدارخانه را به آن نیرو بدهد، قطعا با مخالفت و ناراحتی شدید او مواجه خواهد شد. پس این "تکنیک آمریکایی" برای استفاده صحیح از توانمندی نیروی کار و یا تفویض اختیار، در "ایران" کاربرد ندارد...!

"موسسه ثروت آفرینان، دوره آموزش MBA را به گونه ای اصلاح کرده است که تا ۷۰درصد در جامعه ایرانی کاربردی و موثر است"

ناکارآمدی دوره های MBA در ایران بر مبنای ضعف های مشترکی است که موسسه ثروت آفرینان، این نقاط را شناسایی کرده و برای رفع این کمبودها اقدام کرده است. طی بررسی های انجام شده دوره ای جدید و اصلاح شده از ام بی ای را ایجاد کرده است که MBA+ (ام بی ای پلاس) نام دارد.

 یکی از روش های موثر در یادگیری تکنیک های موثر، خرید دوره MBA+ موسسه آموزشی ثروت آفرینان می باشد؛ پیشنهاد می دهیم حتما در کنار این آموزش از دوره مجازی کوچینگ نیز استفاده نمایید. در این مطلب به شرح این کمبود در سرفصل های آموزش ام بی ای در ایران پرداخته ایم.

"در این دوره جدید قوانین MBA را به گونه ای اصلاح شده و کارامد برای استفاده در بازار کار ایران، آموزش خواهید دید."

مزیت شرکت در دوره MBA+ چیست؟

ویژه فعالانMBA

این دوره یک سوپر ویژه از دوره های مدیریت کسب و کار است. به این معنی که دارای تکنیک ها و سرفصل های جدید و بیشتری در مقایسه با MBA می باشد. به طور مثال در ایران نیازمند شم اقتصادی هستیم، تمام امریکایی ها در حال استفاده از fiq می باشند و مطابق این الگو در بازار کار رشد می کنند. اما در ایران این شرایط وجود ندارد، بنابراین ایرانیان برای رشد و پیشرفت در کسب و کار، نیازمند شم اقتصادی هستند.

اگر یک مدیر، شم اقتصادی نداشته باشد، درک صورت های مالی و جریان های مالی و نقدینگی، مسائلی که یک مدیر باید بر آن مسلط باشد، برای او امکانپذیر نخواهد بود. علاوه براین مدیران در ایران نیاز به استفاده از تکنیک ها، اصول و فنون مذاکره و کوچینگ می باشند.

ثروت آفرینان با برگزاری دوره های ام بی ای پلاس و دی بی ای پلاس، تمامی تمهیدات آموزشی مورد نیاز مدیران برای رشد و پیشرفت در بازار کار را اندیشیده است. این موسسه در دوره های آموزشی خود یک تئوری به نام F35 دارد. جالب است بدانید این تئوری به خوبی به آموزش ثروت آفرینی در سایه تسلط بر امور مدیریتی را ارائه می کند.

آموزش های دوره ام بی ای پلاس مجموعه ای از راهکارهای موثر برای ثروت آفرینی در فرهنگ و بازار کار جامعه ایران است. پیشنهاد می دهیم برای آشنایی بیشتر با این دوره ها، ثبت نام و خرید دوره MBA، دوره مجازی کوچینگ ثروت آفرینان به نشانی "pms" مراجعه کرده و یا با راه های ارتباطی زیر تماس حاصل فرمایید:

تلفن: ۲۶۴۰۳۷۴۰ ۰۲۱

ایمیل: info@amirmazaheri.com - info@pms.ir

اینستاگرام:  dr.amirhosseinmazaheri/

تلگرام: servatafarinan

لینکدین:  amir-hossein-mazaheri-seif-5729a836/

واتساپ: 09038539004 - 09038539005