دبیرکل سازمان پیمان امنیت جمعی گفت که تنش در خط تماس نیروهای ارمنستان و جمهوری آذربایجان در قره باغ با وجود اقدامات انجام شده همچنان ادامه دارد.

دبیرکل سازمان پیمان امنیت جمعی رو چهارشنبه  در نهمین نشست روسای شورای امنیت کشورهای مستقل مشترک‌المنافع در مسکو گفت که تنش در خط تماس نیروهای ارمنستان و جمهوری آذربایجان در قره باغ کوهستانی با وجود اقدامات انجام شده همچنان ادامه دارد.

به گزارش خبرگزاری «آرمنا پرس» «استانیسلاو زاس» دبیرکل سازمان پیمان امنیت جمعی گفت: «توافق سه جانبه بین ارمنستان، جمهوری آذربایجان و روسیه در ۹ نوامبر ۲۰۲۰، توقف خونریزی در قره باغ کوهستانی را ممکن کرد،اما با وجود اقداماتی که در حال انجام است، تنش همچنان در خط تماس  ارمنستان و  جمهوری آذربایجان ادامه دارد.»

به گزارش این منبع خبری، در ۱۶ نوامبر، نیروهای مسلح جمهوری آذربایجان از مرز شرقی حمله گسترده‌ای را به سمت مکواضع ارمنستان انجام دادند. ارتش  جمهوری آذربایجان در این حمله از توپخانه و تجهیزات زرهی استفاده کرد. این نبرد با میانجیگری روسیه در اواخر روز سه شنبه  متوقف شد.

خبرنگار روزنامه «گاردین»  روز سه شنبه از آماده باش کامل  نیروهای روسیه مستقر در «پایگاه نظامی ۱۰۲» در  شهر «گیومری» در ارمنستان خبر داد.این مرکز قبلاً پایگاه لشکر ۱۲۷ گارد هفتم شوروی بود. در دوران اتحاد جماهیر شوروی، نیروهای ارمنستان بخشی از نیروهای ماورای قفقاز بودند. 

یک مقام ارشد امنیتی ارمنستانی نیز روز سه شنبه با اشاره به روابط نزدیک ایروان با مسکو، از انتظار ارمنستان برای حمایت‌های نظامی و دیپلماتیک روسیه خبر داد. دبیر شورای امنیت ارمنستان در مصاحبه با روزنامه روسی «کامرسانت»، کشورش را «شریک راهبردی» روسیه خواند و گفت، مقام‌های ارمنستان از روسیه انتظار دارند به حل مسائل مربوط به اقدامات اخیر جمهوری آذربایجان کمک کند.

مقام ارشد ایروان در ادامه این مصاحبه به درگیری‌های شدید روز سه شنبه (دیروز) بین نظامیان ارمنستان و جمهوری آذربایجان که طبق گزارش‌ها، تلفات هم بر جا گذاشت، اشاره کرد.

او به روزنامه کامرسانت گفت: «به لطف مشارکت فعال طرف روسیه خصومت‌ها (درگیری‌های روز گذشته) متوقف شده است اما مشکل حل نشده است برای اینکه حضور نیروهای مسلح (جمهوری) آذربایجان در قلمرو مستقل ارمنستان همچنان ادامه دارد».

دبیر شورای امنیت ارمنستان افزود: «طبق تمام نقشه‌هایی که در زمان اتحاد جماهیر شوروی وجود داشت، تمام آن اراضی، سرزمین‌های مستقل ارمنستان هستند.»

دور تازه درگیری بین ایروان و باکو خساراتی را بر هر دو طرف متحمل کرد و ایروان و باکو هر کدام دیگری را مقصر درگیری تازه معرفی کردند. در این بین جمهوری آذربایجان از کشته شدن هفت تن  از نیروهای خود  و ارمنستان نیز از اسیر شدن ۱۵ تن از قوای خود و جراحت و کشته شدن چند پرسنل نظامی خبر داد.