آیا ورزش حال روحی را هم خوب می کند؟

منبع: روزیاتو

78

1400/8/26

19:01


آیا ورزش حال روحی را هم خوب می کند؟

آیا ورزش حال روحی را هم خوب می کند؟

این روزها که هوا تاریک تر و سردتر است، بیرون زدن از خانه برای یک دوی آهسته یا رفتن به باشگاه جذابیت چندانی ندارد و سپری کردن روز در خانه ی گرم و راحت خود گزینه ی وسوسه انگیزتری به نظر می رسد.

فرقی نمی کند تنبلی تان گرفته یا احساس فرسودگی می کنید، اضطراب دارید یا حس می کنید درهم شکسته اید، دلیل برای ورزش نکردن تان زیاد است.

اما آیا وقت هایی که سرحال نیستیم ورزش کردن اثر منفی دارد؟ یا همیشه بهتر است که خودمان را مجبور به ورزش کنیم و حال بد را از خود دور؟

این ها سؤالاتی است که در ادامه به آن ها پاسخ خواهیم داد.

اندورفین های شادی آور را فراموش نکنید

وقتی حال روحی خوبی نداریم، معمولاً اولین کاری که می کنیم این است که سراغ هله هوله می رویم و با تماشای فیلم و سریال خود را سرگرم می کنیم.

با این حال بهتر است دید وسیع تری داشته باشیم و به این فکر کنیم که اگر به چیزهایی اولویت دهیم که ممکن است حال جسمی مان را بهتر کنند چه اتفاقی ممکن است برایمان رخ دهد.

گرچه ممکن است به طور خودکار دوست داشته باشید که روی مبل لم دهید و هیچ حرکتی نکنید، اما اندورفینی که از ورزش کردن و حرکت دادن بدن تان نصیب تان می شود می تواند درد را کاهش دهد و احساس خوشایندی ایجاد کند.

اگر بتوانید از آن سد ذهنی اولیه عبور کنید، احتمالاً حال بسیار بهتری پیدا خواهید کرد.

روزهایی هست که از خواب بیدار می شوید و احساس می کنید حس و حال ورزش کردن را ندارید. با این حال، باید بدانید که همیشه بهتر است خودتان را مجبور کنید قدم اول را برای ورزش کردن بردارید.

گرچه ممکن است به خاطر آنکه خسته هستید یا سر کار روز شلوغی داشتید، حس و حال ورزش کردن را در خود نبینید، اما وقتی ورزش می کنیم مواد شیمیایی همچون اندورفین، سروتونین و دوپامین در بدن ترشح می شود که باعث می شوند حال خوبی پیدا کنید و هورمون های اضطراب آور را سرکوب می کنند.

بنابراین ورزش کردن همیشه با ترشح این هورمون ها همراه است که بهبود حال روحی را تضمین می کنند.

فراموش نکنید که می توانید نوع ورزش تان را تغییر دهید

گاهی حس و حال ورزش خاصی را نداریم، نه به طور کلی ورزش کردن را.

اگر فکر دویدن، از ورزش کردن منصرف تان می کند ممکن است امتحان کردن یک ورزش دیگر کمک کننده باشد. این ورزش متفاوت می تواند یک ورزش خانگی، یک کلاس پیلاتس یا حتی یک پیاده روی سریع باشد.

کارشناسان می گویند هر نوع ورزشی انجام دهید بهتر از آن است که اصلاً ورزش نکنید.

ورزش حتماً نباید ساعت ها دویدن یا بلند کردن وزنه های سنگین در باشگاه باشد.

فراموش نکنید که لازم نیست ورزشی که می کنید، از اشکال «سنتی» ورزش باشد. این روزها انتخاب های واقعاً زیادی وجود دارد، از ترامپولین گرفته تا زومبا و همه ی این ها حال تان را عوض می کند.

علت سرحال نبودن تان را پیدا کنید

البته مواقعی هم هست که ممکن است ورزش کردن بهترین انتخاب برای بهتر کردن حال روحی خود نباشد، بنابراین باید ببنید که چرا سرحال نیستید.

هلن جنکینز که تاکنون دو بار قهرمان جهان در رشته ی ورزش های سه گانه شده می گوید: «روزهایی هم هست که نباید ورزش کنید، مثلاً اگر احساس می کنید مریض هستید، سرما خورده اید یا خسته اید و توانایی بدنی ورزش کردن را ندارید.»

«باید ببینید چرا سرحال نیستید. به خاطر این میلی به ورزش کردن ندارید که حس می کنید مریض شده اید یا گلو درد دارید و چیزهای دیگر؟»

«حفظ سلامت دستگاه ایمنی اهمیت زیادی دارد، به خصوص در زمستان و در افراد مبتلا به کرونا.»

بنابراین خودتان را مجبور نکنید و ریسک تشدید بیماری تان را به جان نخرید.

به دردهای جسمی تان بی توجه نباشید

اگر به خاطر خستگی فیزیکی است که تمایلی به ورزش کردن ندارید، احتمالاً بهتر است به خودتان استراحت دهید.

اگر بعد از یک ورزش سنگین احساس می کنید همه ی ماهیچه هایتان درد می کند یا در جایی از بدن تان احساس درد می کنید، نباید ورزش کنید.

بدن تان از این طریق می خواهد به شما بفهماند که باید به خودتان استراحت دهید پس به حرفش گوش کنید.

بسیاری از مردم اهمیت استراحت را نادیده می گیرند اما بیشتر اوقات دقیقاً همان چیزی است که برای رفع خستگی جسمی و ذهنی مان به آن نیاز داریم.

مطلب برای شما مفید بود؟

به مطلب امتیاز دهید

میانگین امتیازها 0 / 5. تعداد رای: 0

تاکنون رأی داده نشده! اولین نفری باشید که به این پست امتیاز می‌دهد.

مطالب مشابه


نظرات


تصویری


ویدئو