روایت فرطانی از سوزن‌دوزی پوش‌سنگ مضجع مطهر حضرت رضا(ع) | سوزن‌دوزی روی هزار قطعه پارچه در ۲۵ روز

56

1400/8/26

20:04


اعظم فرطانی، هنرمند عرصه دوخت‌های سنتی از استان خراسان رضوی از سوزن‌دوزی پوش‌سنگ مضجع مطهر حضرت رضا(ع) در ۲۵ روز گفت.

روایت فرطانی از سوزن‌دوزی پوش‌سنگ مضجع مطهر حضرت رضا(ع) | سوزن‌دوزی روی هزار قطعه پارچه در ۲۵ روز

گروه مد و لباس هنرآنلاین: اعظم فرطانی، هنرمند عرصه دوخت‌های سنتی از استان خراسان رضوی درباره روند فعالیت‌های خود در این حوزه به‌ویژه پروژه سوزن‌دوزی پوش سنگ مضجع مطهر حضرت رضا(ع) به خبرنگار هنرآنلاین گفت: از سن 18 سالگی در شهر مشهد پا به این عرصه گذاشتم و با گذراندن دوره‌های آموزشی نزد استادانی همچون استاد شهین پزشکی تلاش کردم که با انواع دوخت‌های سنتی کشور آشنا شوم و اکنون بالغ‌بر 12 سال است که به شکل حرفه‌ای در این حوزه فعالیت می‌کنم.

فرطانی در ادامه افزود: خوشبختانه این سعادت را داشتم که در سال گذشته، مدیریت پروژه سوزن‌دوزی پوش سنگ مضجع شریف امام رضا(ع) را بر عهده بگیرم و در کنار طراح، به همراه یک گروه پانزده نفری، این پروژه را طی ۲۵ روز به سرانجام رساندیم.

او با اشاره به اینکه تعویض پوش مضجع شریف امام رضا (ع) از دوران قاجار مرسوم بوده و هر 6 ماه یک‌بار این پوش تغییر می‌کند، اذعان داشت: طی سال‌های اخیر، هنرمندان بسیاری از سراسر کشور، سوزن‌دوزی این پوش را بر عهده داشته‌اند اما نکته مهمی که در پروژه ما رخ‌نمایی می‌کند، طراحی و تولید نهایی اثر در کمتر از یک ماه بود.

این هنرمند عرصه دوخت‌های سنتی درباره ویژگی‌های این پوش توضیح داد و گفت: پارچه اثر شامل مخمل ونوس بود و ما کار سوزن‌دوزی را روی یک هزار قطعه پارچه انجام دادیم حال‌آنکه روی هر قطعه بسته به طرح و موضوعیت آن از یکی از سوزن‌دوزی‌ها بهره گرفتیم. بخش میانی و در اصطلاح قلب پروژه را خودم بشخصه با تکیه‌بر هنر زغره دوزی به انجام رساندم و تلاش کردم به احیای این هنر فاخر ایرانی کمک کنم.

او در پاسخ به این پرسش که سرنوشت هر یک از این پوش‌ها پس از تعویض چه می‌شود، اظهار داشت: تمامی این پروژه‌ها به سفارش آستان قدس رضوی به انجام می‌رسد و درنهایت پس از هر بار تعویض بایگانی شده و احتمالاً در آینده راهی موزه آستان قدس خواهند شد.

فرطانی در خاتمه اذعان داشت: جهان اسلام ازجمله کشورهایی همچون لبنان و سوریه سوزن دوزهای بنامی دارند اما واقعیت آن است که هنر هنرمندان ایرانی چیز دیگری است و باید قدردان این هنرمندان به‌ویژه در زمان سفارش این دست پروژه‌ها به نحوی شایسته و درخور شأن این طیف از جامعه باشیم.

مطالب مشابه


نظرات


تصویری


ویدئو