اجازه تولید قرص کرونای فایزر در ایران صادر شد

منبع: برترین ها

54

1400/8/26

22:22


شرکت داروسازی فایزر طی توافقی اجازه تولید و فروش داروی آزمایشی خود برای درمان کووید-۱۹ در ۹۵ کشور درحال توسعه را داده است. ایران و افغانستان هم جزو این کشور‌ها هستند. فایزر در بیانیه‌ای در روز سه شنبه گفت که توافق تازه به سازندگان محلی دارو اجازه خواهد داد این قرص را "با هدف تسهیل دسترسی بیشتر برای جمعیت جهان" تولید کنند.

بی‌بی‌سی: شرکت داروسازی فایزر طی توافقی اجازه تولید و فروش داروی آزمایشی خود برای درمان کووید-۱۹ در ۹۵ کشور درحال توسعه را داده است. ایران و افغانستان هم جزو این کشورها هستند.

این توافق که با سازمانی به نام "ام پی پی" امضا شد این دارو را در دسترس ۵۳ درصد جمعیت جهان قرار خواهد داد. "ام پی پی" (Medicines Patent Pool) با حمایت سازمان ملل در ژنو سوئیس فعالیت می کند.

اما چندین کشور که شیوع کووید در آنها شدید بوده از جمله برزیل مشمول این توافق نمی شوند.

قرص کرونای فایزر در ایران تولید می‌شود

این شرکت آمریکایی می گوید که قرص کووید-۱۹ خطر بروز علائم شدید بیماری در بزرگسالان آسیب پذیر را کم می کند.

فایزر در بیانیه ای در روز سه شنبه گفت که توافق تازه به سازندگان محلی دارو اجازه خواهد داد این قرص را "با هدف تسهیل دسترسی بیشتر برای جمعیت جهان" تولید کنند.

فایزر در ازای فروش این دارو در کشورهای کم درآمد حق ساخت دریافت نخواهد کرد و گفت تا زمانی که کووید از سوی سازمان بهداشت جهانی یک مشکل اضطراری تلقی می شود، حق ساخت را در کلیه کشورهای مشمول این توافق دریافت نمی کند.

فایزر در اوایل ماه نوامبر گفت که قرص کووید-۱۹ این شرکت به نام "پاکسلووید" در آزمایش های کلینیکی خطر بستری شدن در بیمارستان یا مرگ برای بزرگسالان شدیدا در معرض خطر را ۸۹ درصد کاهش داد.

چارلز گُر، مدیر "ام پی پی"، در بیانیه ای گفت که مجوز تازه مهم است چون "این داروی خوراکی به خصوص برای کشورهای کم درآمد و با درآمد متوسط مناسب است و می تواند نقشی حیاتی در نجات جان مردم داشته باشد."

بیشتر کشورهای مشمول این توافق در آفریقا یا آسیا هستند. با این حال کشورهایی مثل برزیل، چین، روسیه، آرژانتین و تایلند که شاهد شیوع گسترده بوده اند بخشی از آن نیستند.

برخی کارشناسان می گویند این برای رسیدگی به نابرابری در دسترسی به معالجات و واکسن های کووید کافی نیست.

فایزر و سایر شرکت های داروسازی همچنین در برابر لغو پروانه انحصاری ساخت واکسن های کرونا مقاومت کرده اند.

شرکت داروسازی مِرک هم در ماه اکتبر از توافق مشابهی با "ام پی پی" برای دادن اجازه تولید قرص کووید-۱۹ این شرکت به نام "مُلنوپیراویر" خبر داده بود.

مطالب مشابه


نظرات


تصویری


ویدئو