چگونه گیاهان‌مان را از سرما حفظ کنیم؟

منبع: فوت و فن

109

1400/8/27

09:18


چگونه گیاهان‌مان را از سرما حفظ کنیم؟

اگر هوای محل زندگی‌تان زیادی سرد است و یا گیاهان‌تان زیادی نازک نارنجی هستند، لازم است که برای زمستان گذرانی به آنها کمک کنید.

زمستان گذرانی به آسیب پذیری گیاهان‌تان، میزان سرمای محیط، طول فصل سرد در منطقه زندگی‌تان و دردسری که حاضرید تحمل کنید ارتباط دارد. در بعضی مواقع هوا آنقدر سرد و گیاهان آنقدر حساس هستند که هر چقدر مراقب آنها باشید و کمک‌شان کنید نمی‌توانند از زمستان جان سالم به در ببرند. اما در اکثر مواقع با تحمل کمی سختی و کمکی اندک گیاهان‌تان قادرند به خوبی زمستان گذرانی کنند و سال‌های سال برای‌تان بمانند.

راهنمایی که پیش روی شما است بیشتر برای زمستان گذرانی گیاهان باغچه و در کل گیاهان بیرونی مناسب است.

  • از راه‌ حل‌های ساده‌تر استفاده کنید

۱- گیاهانی بکارید که با اقلیم محل زندگی شما سازگارند. این راهکار ساده‌ترین و کارآمدترین است، البته تا زمانی که شما از قبل برنامه ریزی کرده باشید. یاد بگیرید در کدام منطقه اقلیمی زندگی می‌کنید و یا حداقل کمترین و بیشترین دمای منطقه‌تان در طول سال را بدانید و گیاهانی بکارید که بتوانند این دما را تحمل کنند. در بعضی گیاهان با فرا رسیدن فصل سرد شاخسار خشک شده و می‌میرد اما ریشه زنده می‌ماند و در سال بعد گیاه دوباره جونه می‌زند. یاد بگیرید هر کدام از گیاهانی که برای منطقه شما مناسب هستند به چه صورت زمستان گذرانی می‌کنند.

  • گیاهان یکساله گیاهانی هستند که تنها یک فصل رشد زنده می‌مانند. این گیاهان نیاز به زمستان گذرانی ندارند چون در هر صورت خواهند مرد. با قرار دادن این گیاهان در محیطی به دور از سرما می‌توانید طول عمرشان را بیشتر کنید. در مناطق سرد بعضی گیاهان چند ساله به صورت یک سال درمی‌آیند و با سرد شدن هوا می‌میرند.
  • گیاهان چند ساله گیاهان هستند که چند سال زندگی می‌کنند. این گیاهان نیاز به زمستان گذرانی دارند.
  • قبل از خرید هر گیاه از گلفروش راجع به زمستان گذرانی و بهترین مکان برای کاشتن گیاه سوال کنید.
  • امروزه از یک گیاه واریته‌های متنوعی در بازار یافت می‌شود. واریته مناسب برای اقلیم محل زندگی خود را پیدا کنید و تنها آن را بخرید. به این ترتیب گیاه با زمستان‌های محل زندگی شما هم سازگار است و نیازی نیست برای زمستان گذرانی آن دچار زحمت شوید.

۲- گیاهان گلدانی را به درون خانه بیاورید. اولین و ساده‌ترین راه برای حفظ گیاهان از سرمای زمستان آن است که آنها را به محیطی گرم‌تر انتقال دهیم! اگر گیاه گلدانی دارید که در بیرون از خانه است آن را به درون خانه بیاورید. حتی اگر گیاه را به درون پارکینگ یا مکان‌هایی از این قبیل هم انتقال دهید خوب است. اما بهتر آن است که آنها را به درون خانه بیاورید و در جلوی در به عنوان دکور بچینید. به این ترتیب آنها حرارتی که نیاز دارند را دریافت می‌کنند و جای شما را هم تنگ نمی‌کنند.

  • این گیاهان را در جایی قرار دهید که بتوانند نور زیاد جذب کنند (مانند وضعیتی که در بیرون از خانه دارند). یک پنجره شرقی یا جنوبی عالی است.
  • از قرر دادن این گیاهان در نزدیکی وسایل گرم کننده یا تهویه کننده هوا خودداری کنید وگرنه گیاهان‌تان خشک خواهند شد.
  • اگر هوا در بیرون از خانه خیلی سرد است، قرار دادن گیاهان خیلی نزدیک پنجره به آنها آسیب می‌زند.

۳- گیاهان‌تان را آبیاری کنید. قبل از یک شب خیلی سرد یا یخبندان خاک گیاهان‌تان را به خوبی آبیاری کنید. وقتی خاک مرطوب است بهتر می‌تواند گرما را به دام اندازد و با بخار شدن تدریجی آب، هوای اطراف گیاه هم گرم می‌شود. البته اگر فرار است سرما یه یخبندانی وحشتناک اتفاق بیوفتد گیاهان‌تان را آب ندهید، چرا که ممکن است نتیجه معکوس بگیرید. اما در یک یخبندان ملایم، آبیاری گیاه در روز قبل، می‌تواند به آن کمک کند تا گرم‌تر بماند.

  • خاک یخ زده را آبیاری نکنید.
  • به کاکتوس‌ها و ساکولنت‌ها میزان زیادی آب ندهید چرا که آنها نمی‌توانند رطوبت زیاد را تحمل کنند.
  • از گیاهان‌تان در برابر سرما محافظت کنید

۱- یک لایه مالچ بپاشید. مالچ مانند یک لایه عایق عمل می‌کند و گرما و رطوبت را در درون خاک به دام می‌اندازد. کار مالچ این است که سیستم ریشه را از سرما حفاظت کند. گاهی این سرما نیست که گیاه را اذیت می‌کند بلکه این سرد شدن و گرم شدن دوباره است که آن را آزار می‌دهد.

سرما از جذب آب توسط ریشه و رساندن آن به گیاه جلوگیری می‌کند. در هر صورت قرار دادن یک لایه ۶ تا ۷ سانتی متری از مالچ بر روی خاک باعث جلوگیری از بروز این مشکلات خواهد شد.

  • مالچ‌هایی که از پوست غلات یا پوست درخت کاج درست می‌شوند بهترین نوع مالچ هستند. به علاوه برداشتن این مالچ‌ها با رسیدن دوباره فصل بهار هم آسان است.
  • بعضی گیاهان مانند رز و توت فرنگی را ممکن است بتوان با پوشاندن کل گیاه با مالچ زمستان گذرانی کرد.

۲- روی گیاهان‌تان را بپوشانید. روی گیاهان حساس‌تر را با یک پتوی نازک، پلاستیک یا یک تکه پارچه بپوشانید. اگر می‌خواهید تعداد کمی از گیاهان‌تان را در چند شب از سرما حفظ کنید، کافی است با استفاده از چیزی مانند یک پتو سر پناه موقتی برای آنها بسازید. به این نکته هم توجه کنید که با هر چیزی که روی گیاهان‌تان را می‌پوشانید، این سر پناه نباید با شاخ و برگ گیاه برخورد داشته باشد. ممکن است لازم باشد از چند پایه چوبی استفاده کنید. این متد بیشتر برای در امان نگه داشتن گیاهان از یخ و برف به کار می‌آید تا سرما چون این سر پناه دمای محیط را بالا نمی‌برد.

  • سر پناهی که ساخته اید را در طول روز کنار بزنید تا گیاهان بتوانند نور خورشید جذب کنند.

۳- یک گلخانه بسازید. با خم کردن چند میله پلاستیکی یا فلزی و فرو بردن دو سر آن به درون زمین (به طوری که یک نیم دایره درست کنند)، یک گلخانه موقت بسازید. بر روی این نیم دایره یک تکه پارچه یا پلاستیک بیاندازید به این ترتیب حرارت درون گلخانه به دام می‌افتد. این بهترین روش برای امن و گرم نگه داشتن گیاهان درون باغچه است. این گلخانه را در هر جایی از باغچه که بخواهید (و به هر تعداد که نیاز باشد) می‌توانید درست کنید.

۴- یک منبع گرمایشی قرار دهید. اگر سرمای منطقه‌تان وحشتناک است و گیاهان‌تان دوام نخواهند آورد، با قرار دادن یک منبع گرمایشی به آنها کمک کنید. برای این منظور می‌توانید به روش بالا گلخانه‌ای درست کنید (اندازه این گلخانه باید به قدری باشد که برای قرار دادن یک منبع گرمایشی جا داشته باشد) و یک گرم کننده که بهتر است مخصوص بیرون از خانه و یا گلخانه باشد تهیه کرده و درون آن قرار دهید. هیچ وقت منبع گرمایشی را در برخورد با گیاهان قرار ندهید.

مطالب مشابه


نظرات


تصویری


ویدئو