کتابی که با ۷۳ سال تاخیر به کتابخانه اسکاتلندی بازگشت

96

1400/8/27

10:26


یک جلد کتاب داستان از روپرت هیوز که با تاریخ بازگشت ششم نوامبر ۱۹۴۸ از کتابخانه‌ای در اسکاتلند به امانت گرفته شده بود، بیش از ۷۳ سال بعد بازگردانده شد.

کتابی که با ۷۳ سال تاخیر به کتابخانه اسکاتلندی بازگشت

گروه فرهنگ و ادبیات هنرآنلاین: رمان Stately Timber نوشته روپرت هیوز که ماجراهای آن در بوستن آمریکا می‌گذرد، هفته گذشته در یک بسته‌بندی متفاوت به کتابخانه شهر دانفرملاین در اسکاتلند رسید. ماجرا از این قرار بود که دختر فرد امانت‌گیرنده این کتاب را یافته و آن را برای مسئولان کتابخانه فرستاده بود، هر چند ۷۳ سال دیرتر از موعد مقرر!

یکی از کارکنان کتابخانه منطقه فایف می‌گوید: «در هفته‌های پیش‌تر کتابی پس از ۱۴ سال تاخیر به کتابخانه رسیده بود و ما فکر می‌کردیم چه رخداد شگفت‌انگیزی! بعد که بسته این کتاب هفته گذشته به در کتابخانه آمد، همه‌مان زدیم زیر خنده. پس از آن نشستیم و با بچه‌ها میزان جریمه احتمالی را برای این همه سال تاخیر حساب کردیم و به رقم ۲۸۴۷ پوند رسیدیم.»

دختر فرد امانت‌گیرنده کتاب همراه آن درون بسته یک نامه عاشقانه هم نوشته و جزئیات ماجرا را شرح داده بود. مسئولان کتابخانه‌های منطقه فایف برای تشویق کردن مردم به بازگرداندن کتاب‌های در دوران همه‌گیری کرونا جریمه‌های دیرکرد را حذف کردند و همین امر باعث شد خیلی‌ها ترغیب شوند کتاب‌های امانی را پس بدهند.

Book1

بر اساس آنچه در نامه همراه کتاب آمده، پدر فقید دختر که در سال‌های پس از جنگ جهانی دوم در منطقه فایف اسکاتلند زندگی می‌کرده، کتاب را امانت گرفته بود اما آشکار نیست او فراموش کرده آن را بازگرداند یا پای امری دیگر در میان بوده است. طبق برنامه، کتاب می‌بایست ۱۴ روز دست امانت‌گیرنده می‌ماند و پس از آن بازگردانده می‌شد.

البته ۷۳ سال دیرکرد برای بازگرداندن کتاب به کتابخانه در فهرست تاخیرهای تاریخی چندان هم زیاد نیست. رکورد تاخیر در پس دادن کتاب امانی به کتابخانه به موردی بازمی‌گردد که کتاب در ۱۶۶۸ امانت گرفته و پس از ۲۸۸ سال به کتابخانه کالج سیدنی ساسکس در دانشگاه کمبریج بازگردانده شد.

مطالب مشابه


نظرات


تصویری


ویدئو