نقد یک فیلم خانوادگی اما در ژانر وحشت؛ مورمورها (۲): هالووین تسخیرشده

منبع: فوت و فن

111

1400/8/28

13:06


با عرضه دومین قسمت از فیلم سینمایی Goosebumps 2: Haunted Halloween که به مورمورها (۲) معروف شده، لذت هالووین امسال برای کودکان و نوجوانان بی‌انتها خواهد شد.

البته، ناگفته نماند که منظورمان از کودکان فقط آنهایی هستند که می‌خواهند وارد رده نوجوانی شوند زیرا این فیلم در رتبه‌بندی سنی ۱۳ به بالاتر قرار گرفته است. توصیه می‌کنیم کوچک‌ترها را پای تلویزیون ننشانید!

همان طور که می‌دانید یکی از فاکتورهای اصلی در فیلم‌های ژانر وحشت و البته سخت‌ترین آنها دانش و آگاهی از این است که تا چه اندازه‌ای مخاطبان را باید ترساند! وقتی قرار باشد شما فیلمی در ژانر وحشت بسازید که مخاطبانش همه اعضای یک خانواده هستند این موضوع اهمیت بالایی پیدا می‌کند؛ درست مثل فیلم مورمورها ۲ : هالووین تسخیرشده! زیرا این فیلم باید به اندازه کافی ترسناک باشد؛ یعنی به طوری که هم تماشای آن جالب و سرگرم‌کننده باشد و هم به مخاطبان خود که رده سنی مختلفی هستند آسیب‌های روحی ناشی از ترس وارد نکند.

فیلم جدید مورمورها (۲) نه تنها در نیل به این هدف از هر دو جهت موفق بوده است بلکه یک فیلم هیجان‌انگیز پرپیچ و خم برای کودکان در تمامی رده‌های سنی محسوب می‌شود و پدر و مادرها می‌توانند با خیال راحت در کنار فرزاندشان شب هالووین را با تماشای یک فیلم شگفت‌انگیز در سینما سپری کنند.

ماجرای فیلم:

جشن باستانی هالووین در شهر واردِنکلیف از راه می‌رسد؛ جایی که نیکولا تسلا سال‌ها پیش مشغول کارهای علمی خود بود. بچه‌ها در آن مکان خودشان را برای حقه‌ها و ترفندهای زیادی آماده می‌کنند تا در شب هالووین خوش بگذرانند اما در این میان سه کودک (با بازی Jeremy Ray Taylor، Caleel Harris و Madison Iseman) با دست و بال پر درگیر نبردی پایان‌ناپذیر و نفس‌گیر با موجودات پلیدی هستند که از صفحات سری داستان‌های مورمورها نوشته آر.اِل استاین بیرون آمده و به دنیای واقعی انسان‌ها پا گذاشته است. مشکل این جا است که این داستان در قالب نسخه‌های دست‌نویس است و هنوز تمام نشده! به همین دلیل یکی از شخصیت‌های داستان به نام اسلپی حقه‌باز (Slappy the Dummy ) می‌خواهد کار این داستان را تمام کند و خود را به قهرمان داستان مبدل سازد.

آنهایی که در کودکی کتاب‌های مورمورها را خوانده‌اند و با این داستان تخیلی و مهیج بزرگ شده‌اند با ضربات تهاجمی و صحنه‌های تکان‌دهنده پلات خاص این داستان آشنا هستند. این همان روندی است که در سری دوم از این فیلم سینمایی با عنوان هالووین تسخیرشده دنبال می‌شود. شوخی و ترس دایره چرخانی است که مدام مخاطبان این فیلم را در هیجان و نشاط غلت می‌دهد. خوشبختانه، مثل خیلی از فیلم‌هایی که در چنین ژانری تولید شده‌اند اثری از خامی یا صحنه‌های ظالمانه و خشنی که گاهی چندش‌آور هستند دیده نمی‌شود.

اما همان طور که در کتاب اصلی آمده است، فیلم “مورمورها ۲: هالووین تسخیرشده” بیشتر یک داستان کمدی است با چاشنی یادداشت‌ها، دیالوگ‌ها یا موقعیت‌های ترسناک یا تهدیدکننده. نه این که قرار باشد کودکان یک رده سنی خاص از تماشای این فیلم وحشت کنند. با این که این داستان‌ها هدفشان ترساندن کودکان بود اما این فیلم را می‌توان ترکیبی هوشمندانه از موقعیت‌های خنده‌دار و صحنه‌های هیجان‌انگیز خانوادگی دانست که کمی هم اسانس وحشت و ترس با آن آمیخته شده است. در واقع، فیلم خاص مورمورها  (۲) ناخودآگاه همان DNA فیلم‌های کمدی ترسناک را در خود دارد که با تقطیع ساختار پلات فیلم می‌توان به آن پی برد.

چیزی که باعث جذابیت سری دوم از فیلم مورمورها می‌شود در واقع دو عامل مهم است: روند فیلم و بازیگران پرطرفدار. این فیلم ۹۰ دقیقه‌ شما را سرحال نگه می‌دارد و روند کند و کسل‌کننده‌ای ندارد زیرا با موفقیت می‌تواند از نقطه‌ای به نقطه دیگر برود و حوصله بیننده را سر نبرد. با این که ممکن است در بطن داستان گم شوید اما این فیلم آنقدرها طول نمی‌کشد که شما از مشاهده آن عذاب بکشید.

در ضمن، بازیگران این فیلم را نه تنها جوانان مستعدی شامل تیلور، هریس و آیزمن تشکیل می‌دهند که در واقع ماجرای فیلم به دست آنها شکل می‌گیرد بلکه چند نفر از بازیگران سریال‌های کمدی پرطرفدار نیز در نقش‌های مکمل حضور پیدا کرده و بر جذابیت این فیلم افزوده‌اند. از جمله این بازیگران می‌توان به لندی مک‌لِندون-کووِی (Wendi Mclendon-Covey) در نقش مادر بیوه خانواده اصلی اشاره کرد. کریس پارنل (Chris Parnell) هم مردی است که تصمیم به ازدواج با او را دارد. کن جئونگ (Ken Jeong) نیز در نقش همسایه خنگ و کودن در مورمورها (۲) ظاهر شده است. این سه بازیگر قرار است در مدت زمان کمی که در این فیلم بازی می‌کنند بیشترین و بهترین بازی خود را ارائه دهند زیرا تجربه بازی در فیلم‌های کودکانه را دارند و می‌خواهند تیپ شخصیتی طنزشان را به متن فیلمنامه گره بزنند.

حتماً تا اینجا به این فکر می‌کنید که آیا جک بلک در سری دوم ایفای نقش می‌کند یا نه زیرا در تیزرهای تبلیغاتی این فیلم به ندرت دیده شده است. باید بگوییم بله. خوشبختانه او در این فیلم بار دیگر در نقش آر.اِل استاین، نویسنده داستان‌های مورمور بازی می‌کند و هم صدای شخصیت بدذات اسلپی را بر عهده دارد. با این که او در نقش مرد نویسنده مدت زمان کوتاهی در فیلم به ایفای نقش می‌پردازد اما واقعاً در صحنه‌های مهم و تأثیرگذاری حضور دارد.

“فیلم مورمورها (۲): هالووین تسخیرشده” کودکان را بی‌نهایت خوشحال و راضی می‌کند و آنهایی که وارد دوران نوجوانی می‌شوند و ۱۳ سال به بالا دارند از تماشای این فیلم کمدی در ژانر وحشت بسیار لذت خواهند برد. تماشای این فیلم یک تجربه سریع و گذراست که همه اعضای خانواده را در مدت زمان کوتاهش سرگرم و هیجان‌زده می‌کند.

اگر می‌خواهید یک شب خانوادگی و دوستانه را با یک فیلم ترسناک، هیجان‌انگیز و دوست‌داشتنی سپری کنید، تماشای این فیلم را در کنار فیلم Clock in its Walls در شب جشن هالووین به شما پیشنهاد می‌کنیم.

 

مطالب مشابه


نظرات


تصویری


ویدئو