آموزش جامع سایت TSETMC

منبع: فوت و فن

70

1400/8/28

13:07


آموزش جامع سایت TSETMC

یکی از کاربردی‌ترین مباحث بازار سرمایه، آشنایی با سایت TSETMC و توانایی تحلیل و استفاده از اطلاعاتی است که این سایت در اختیار کاربران بورس قرار می‌دهد. این اطلاعات سرمایه‌گذاران را برای شناخت بهتر وضعیت سهم‌های مختلف یاری می‌کنند و راهنمایی بسیار خوب برای شناخت انواع بازارهای بورس در کشور محسوب می‌شوند. در این مطلب علاوه بر آشنایی با اصطلاحات سایت TSETMC و اطلاعات مختلفی که در این سایت ارائه می‌شود، با دوره‌های جامع آموزش سایت TSETMC در کارگزاری آگاه نیز بیشتر آشنا می‌شویم. با ما همراه شوید.

سایت TSETMC چیست؟

TSETMC یا سایت مدیریت فناوری بورس تهران یکی از پرکاربردترین و مهم‌ترین وب سایت‌های کشور برای فعالیت در بورس و بازار سرمایه به شمار می‌رود. TSETMC مخفف (Tehran Securities Exchange Technology Management Co) است و در آن اطلاعات بسیار خوبی از وضعیت انواع بازارهای بورس و وضعیت نمادهای معاملاتی مختلف در این بازارها ارائه شده است.

این وب سایت از بخش‌های متنوعی تشکیل شده است و یکی از مهم‌ترین ابزارهای ارتباطی سهامداران با وضعیت معاملات در بورس به شمار می‌رود. بنابراین شناخت این وب سایت و آشنایی با تابلوخوانی سایت TSETMC راهنمایی بسیار خوب برای خرید و فروش سهام در بورس محسوب می‌شود.

از جمله اطلاعاتی که در سایت TSETMC وجود دارد، می‌توان به آمار و اطلاعات مختلف درباره معاملات سهم‌های گوناگون در بورس، شاخص‌های مختلف این بازار، وضعیت انواع بازارهای بورس در کشور، اطلاعاتی درباره صندوق‌های سرمایه‌گذاری و … اشاره کرد.

اصطلاحات سایت TSETMC

گفتیم اطلاعات فراوان و گسترده‌ای در سایت TSETMC به فعالان بازار سرمایه ارائه شده است. در زیر با برخی از مهم‌ترین اصطلاحات سایت TSETMC که آشنایی با آن‌ها برای تحلیل و استفاده از اطلاعات ارائه شده در این سایت ضروری است و در تابلوخوانی سایت TSETMC اهمیت زیادی دارند، اشاره می‌کنیم. همچنان همراه ما باشید.

تعداد معاملات: تعداد معاملات، تعداد دفعاتی است که روی یک نماد معاملاتی در بورس معامله انجام شده است و تعداد خرید و فروش سهام هر نماد را نشان می‌دهد.

حجم معاملات: حجم معاملات تعداد سهامی است که در یک بازه زمانی مشخص خرید و فروش می‌شود. حجم معاملات نشان‌دهده روند معاملات یک سهم در بازار سرمایه است.

ارزش بازار: ارزش بازار یک سهم دیگر اطلاعاتی است که با مراجعه به سایت TSETMC می‌توان از آن مطلع شد. ارزش بازار، ارزش روز کل سهام یک شرکت است و برای محاسبه آن قیمت روز سهام را در تعداد سهم‌های منتشر شده شرکت ضرب می‌کنند. ارزش بازار بزرگی یا کوچکی شرکت را به فعالان بازار سرمایه نشان می‌دهد.

 EPS: EPSمفهوم دیگری است که در تابلوی یک نماد معاملاتی در سایت TSE دیده می‌شود. EPS را می‌توان میزان درآمد شرکت به ازای هر سهم تعریف کرد و برای محاسبه آن کل درآمد شرکت در پایان سال مالی را بر تعداد سهام آن تقسیم می‌کنند.

ارزش معاملات: ارزش معاملات نیز ارزش مالی کل معاملات سهم در یک روز کاری است. ارزش معاملات راهنمای خوبی برای تخمین حجم نقدینگی بازار به شمار می‌رود.

حجم مبناحجم مبنا تعداد سهامی است که باید در طول یک روز معامله شود تا سهام به اندازه یک نوسان کامل شاهد افت یا رشد باشد. حجم مبنا ابزاری برای جلوگیری از نوسانات غیرعادی قیمت‌ها در بورس به شمار می‌رود.

نسبت P/E : نسبتP/E  نشان‌دهنده آن است که سرمایه‌گذران در ازای هر یک ریالی که از خرید و فروش یک سهم سود می‌برند، حاضرند چند ریال سرمایه‌گذاری کنند. برای محاسبه نسبت P/E ، قیمت یک سهم را بر درآمد آن تقسیم می‌کنند.

سهام شناور:به سهام قابل معامله شرکت سهام شناور می‌گویند. در تابلوی معاملات سهم در سایت TSETMC میزان شناور بودن سهام نیز مشخص شده است.

قیمت پایانی: به میانگین وزنی تمام قیمت‌هایی که سهم در آخرین روز کاری معامله شده است، قیمت پایانی آن سهم می‌گویند.

تابلوخوانی سایت TSETMC

تابلوخوانی سایت TSETMC، مهارتی است که کاربردهای زیادی برای فعالان بازار سرمایه دارد و می‌تواند چشم‌اندازی بسیار خوب از وضعیت معاملات در این بازار در اختیار آن‌ها قرار دهد.

برای بررسی وضعیت یک سهم در TSE، ابتدا باید وارد این سامانه به آدرس www.tsetmc.com شوید و نماد معاملاتی مورد نظرتان را جستجو کنید. سپس با انبوهی از اطلاعات درباره سهم موردنظر روبه رو می‌شوید که اگر آموزش دیده و با تابلوخوانی سایت TSETMC آشنا باشید، می‌توانند شما را در خرید و فروش سهام مناسب و تشخیص روند سهم یاری کنند.

برای نمونه بالاتر بودن قیمت آخرین معامله از قیمت پایانی سهم که در تابلوی مربوط به آن در سایت قابل مشاهده است، نشان‌دهنده روند مثبت احتمالی آن سهم در روز معاملاتی بعدی است.

به همین شیوه با در نظر گرفتن مجموعه اطلاعات ارائه شده از وضعیت سهام یک نماد معاملاتی و تحلیل این اطلاعات، می‌توان به درک درستی از وضعیت سهم‌هایی که قصد خرید آن‌ها را دارید، رسید و در نهایت سهام مناسب را برای سرمایه‌گذاری انتخاب کرد.

دوره آموزش سایت TSETMC

دوره آموزش سایت TSETMC  مدرسه بورس کارگزاری آگاه جایی است که شما را با اطلاعات مختلفی که در این وب سایت کاربردی بازار سرمایه ارائه می‌شود، آشنا می‌کند و تحلیل این اطلاعات و ارتباط آن‌ها با یکدیگر را به شما می‌آموزد.

در این دوره‌ به شما یاد داده می‌شود که کدام یک از اطلاعات سایتTSE  برای خرید و فروش سهام کاربردی هستند، چگونه باید روند خرید و فروش حقیقی و حقوقی را بررسی کرد، وضعیت عرضه و تقاضای نمادهای گوناگون به چه صورت است و اطلاعاتی از این دست که در نهایت به تحلیل بهتر وضعیت بورس و کسب سود بیشتر از این بازار منجر می‌شوند.

سخن آخر

TSETMC یا سایت مدیریت فناوری بورس تهران یکی از مهم‌ترین ابزارهای ارتباطی فعالان بورس با بازار سرمایه است و با استفاده از آن می‌توان اطلاعات مختلفی از وضعیت کلی این بازار و روند قیمت‌های سهم‌های مختلف در بورس به دست آورد. TSETMC راهنمایی بسیار خوب برای خرید و فروش سهام در بازار سرمایه به شمار می‌رود. در دورههای آموزش جامع سایت TSETMC کارگزاری آگاه می‌توانید با بخش‌های مختلف این سایت آشنا شوید و با تحلیل درست و به موقع اطلاعات ارائه شده در TSE حضوری موفق‌تر در بازار سرمایه را تجربه کنید.

مطالب مشابه


نظرات


تصویری


ویدئو