علی لاریجانی از جمله افرادی است که در دهه‌های اخیر توانسته در سطوح مختلف سیاسی، فرهنگی و حتی نظامی کارنامه قابل قبولی از خود به جای بگذارد. ۱۲ سال حضور مستمر او در جایگاه ریاست پارلمان موید این موضوع است که سالها باید یک فرد تلاش کند تا رکورد او در ریاست پارلمان‌های بعد از انقلاب را بشکند.

البته این سابقه موفق سیاسی چندان برای لاریجانی خوشایند نبوده و در ادوار مختلف او را با چالش‌هایی نیز مواجه کرده است. چالش‌هایی که عزت‌الله یوسفیان ملا آنها را ریشه در حسادت افرادی می‌داند که توانایی لاریجانی در انجام امور را بر نمی‌تابند.

او می‌گوید؛ "علی لاریجانی زمانی که وارد مجلس هشتم شد هیچکس نتوانست او را در جایگاهی پایین‌تر از ریاست پارلمان ببینند و همین موضوع موجب حسادت اعضای جبهه پایداری در آن دوران شد."

 این چهره سیاسی نزدیک به علی لاریجانی تأکید می‌کند؛ لاریجانی با وجود دشمنانی که دارد، هرگز بنای کار را بر تقابل با ایشان نمی‌گذارد.

در ایران به سیاسیون موفق حمله می‌کنند

عزت‌الله یوسفیان ملا نماینده ادوار مجلس شورای اسلامی در گفت‌وگو با قرن نو در خصوص علل آغاز موج جدید حملات به علی لاریجانی، گفت: هر فردی که لیاقت و شایستگی در انجام امور را داشته باشد به خودی خود در جامعه سیاسی ایران مورد هدف قرار می‌گیرد.

عده‌ای فکر می‌کردند عمر سیاسی لاریجانی به پایان رسیده است

وی تأکید کرد: جریاناتی که به جایگاه و سوابق درخشان علی لاریجانی حسادت می‌کنند این تصور را داشتند که این چهره اصولگرا از دور خارج شده و عمر سیاسی وی به پایان رسیده است. اما شاهد بودیم که حکم اخیر رهبر انقلاب مبنی بر لزوم حضور ایشان در شورای عالی انقلاب فرهنگی عاملی شد تا دوباره حملات به سوی آقای لاریجانی از سر گرفته شود.

این نماینده ادوار مجلس شورای اسلامی درباره فرمایش مقام معظم رهبری درباره دلجویی و «جبران» درباره برخی ردصلاحیت شدگان انتخابات ۱۴۰۰ از جمله علی لاریجانی، اظهار داشت: به این دلیل که رهبر انقلاب به صورت مصداقی نام شخصی را در بیانات خود نیاوردند، هیچ اقدامی حداقل در قبال آقای لاریجانی صورت نگرفت.

لاریجانی دیگر به وقایع انتخابات ۱۴۰۰ فکر نمی‌کند

وی اضافه کرد: البته شخص علی لاریجانی نیز دیگر تمایلی برای پرداختن به گذشته ندارد و تنها در آخرین اقدام خواستار انتشار شفاف دلایل عدم احراز صلاحیت خود شد که متاسفانه شورای نگهبان به این درخواست بی اعتنایی کرد.

نهادهای دست اندرکار انتخابات به توصیه رهبری بی اعتنایی کردند

یوسفیان ملا تصریح کرد: در موضوع عدم احراز صلاحیت علی لاریجانی تنها شورای نگهبان وظیفه جبران نداشت و مجموعه‌ای از دستگاه‌های مسئول این وظیفه را بر عهده داشتند که هر یک به نوعی از این اقدام سر باز زدند.

نماینده سابق مردم آمل در مجلس شورای اسلامی در بخش دیگری از این گفت‌وگو با پرداختن به ریشه حملات جبهه پایداری به شخص علی لاریجانی، گفت: زمانی که آقای لاریجانی در مجلس هشتم حضور پیدا کردند، علی‌رغم اینکه اکثریت مجلس در دستان اصولگرایان و بخشی از جبهه پایداری بود، اما در همان زمان جایگاه فاخر آقای لاریجانی باعث شد که ایشان رئیس پارلمان هشتم شود.

اصلاح طلبان هم لیاقت لاریجانی را نادیده نگرفتند

وی یادآور شد: همین اتفاق به نوعی دیگر در مجلس دهم نیز رخ داد. مجلس دهم به طور کامل در اختیار اصلاح‌طلبان بود و حتی سرلیست آنها نیز در مجلس حضور داشت، اما دوباره شاهد بودیم که اصلاح‌طلبان نیز نتوانستند قدرت و لیاقت لاریجانی را نادیده بگیرند. البته در همان زمان برخی از اصلاح‌طلبان مدعی بودند که آنها مقدمات حضور علی لاریجانی در لیست انتخاباتی مجلس از شهر قم را فراهم آورده‌اند.

لاریجانی معتقد به جذب حداکثری افراد است

یوسفیان ملا تصریح کرد: مقبولیت لاریجانی در ادوار مختلف مجلس عاملی شده تا عده‌ای به ایشان حسادت جدی کنند. در آخرین اقدام نیز شاهد هستیم که ادعا می‌کنند علی لاریجانی از طریق مرکز پژوهش‌های مجلس به دنبال تضعیف برخی از سیاسیون بوده است. در حالی که نزدیکان او می‌توانند شهادت بدهند که علی لاریجانی هرگز روحیه تخریب افراد را ندارد و همواره به این موضوع تأکید می‌کند که باید همه افراد را در قطار انقلاب حفظ کرد.

این نماینده ادوار مجلس شورای اسلامی در پاسخ به این سوال که علی لاریجانی چه تصمیمی برای آینده خواهد داشت، اظهار کرد: بنده بر اساس شناختی که از آقای لاریجانی دارم، مطمئن هستم که ایشان هر جایی که زمینه خدمت به مردم و رهبر را فراهم ببینند، حاضر خواهند بود. شایعاتی که در خصوص احتمال تأسیس حزب سیاسی از سوی علی لاریجانی به گوش می‌رسد به هیچ عنوان صحت ندارد و تمرکز ایشان در ایام فعلی؛ علاوه بر تدریس در دانشگاه، حضور فعال در شورای عالی انقلاب فرهنگی است.

وی گفت: پیش از این نیز شاهد بودیم که آقای لاریجانی در ذیل احکامی که رهبر انقلاب برای ایشان صادر کرده بودند، با تمام توان حضور پیدا کردند.

لاریجانی حزب تشکیل می‌دهد؟ قطعا خیر!

یوسفیان ملا در مواجهه با این پرسش که آیا جریانات سیاسی تمایلی به جذب علی لاریجانی در دسته خود ندارند، گفت: آقای لاریجانی جایگاه ویژه‌ای در میان دو جریان اصولگرا و اصلاح‌طلب دارد. البته گروه‌های مختلف سیاسی دیگری نیز به ایشان علاقه‌مند هستند، اما با این وجود به هیچ عنوان نمی‌توان علی لاریجانی را در ذیل یک حزب تصور کرد.

این چهره سیاسی نزدیک به علی لاریجانی گفت: گروه‌ها و شخصیت‌های سیاسی مختلفی به صورت هفتگی با آقای لاریجانی دیدار دارند، اما این دیدارها الزاما به معنای طرح و برنامه برای ایجاد حزب سیاسی نیست. باید توجه داشت که احزاب قوی سیاسی در ایران گریزی از حضور در ذیل دو جریان اصلی موجود ندارند و اگر آقای لاریجانی وارد یک حزب شود، قطعا جامعیت و جایگاه سیاسی خود در میان شخصیت‌های مختلف را از دست خواهد داد.

لاریجانی از اصول اصولگرایی عبور نمی‌کند

یوسفیان ملا در پایان و خصوص احتمال تشکیل جریان سوم سیاسی به رهبری علی لاریجانی، گفت: بررسی سابقه و فعالیت‌های علی لاریجانی نشان می‌دهد که او یک اصولگرای اصیل است. به همین دلیل امکان ندارد که ایشان فراتر از جریان متبوع خود عمل کند و به سمت ایجاد جریان سوم برود. البته اصولگرایی مطلوب از نظر لاریجانی، همواره همراه با خرد و تعقل است.