آیا سرمایه گذاری در ترکیه کار درستی است؟

منبع: فوت و فن

132

1400/8/29

11:36


اخبار حاکی از کاهش بی سابقه نرخ برابری لیر در برابر دلار آمریکا و یورو است، این موضوع موجب ایجاد نگرانی سرمایه گذارانی شده که در ترکیه قصد سرمایه گذاری دارند و یا سرمایه گذاری خود را انجام داده اند.

از طرفی شرکت های فروش و مشاوره املاک و مستغلات در ترکیه به ترقیب و جذب سرمایه گذاری در زمینه املاک در ترکیه می پردازند، اما نمی توانند از نظر منطقی سودآور بودن این موضوع را به صورت منطقی به اثبات برسانند. در این مقاله به این سوال که آیا سرمایه گذاری در زمینه املاک در ترکیه سودآور است یا خیر می پردازیم.

قبل از پرداختن به این موضوع که آیا سرمایه گذاری در ترکیه سود آور است؟ باید به شرایط و خرید ملک در ترکیه بپردازیم.

به تازگی شایعه هایی در رابطه با تهدیدهای جدی در زمینه مالکیت اموال غیر منغول و ممنوعیت های انتقال آن به غیر برای مالکین خارجی املاک ترکیه مطرح شده. شایعه هایی مانند:
سلب امتیاز فروش ملک خریداری شده توسط سرمایه گذار خارجی به خریداران خارجی و ارزش گذاری پایینتر از قیمت خریداری شده توسط سرمایه گذار در لحظه فروش ( تا %۶۰ پایینتر از قیمت خریداری شده) و عدم اجازه فروش ملک خریداری شده تا ۵ سال!

تمامی این شایعه ها بی پایه و اساس و بی محتوا بوده و صرفاً برای ترساندن سرمایه گذاران خارجی مخصوصاً سرمایه گذاران ایرانی که سرآمد سرمایه گذاران خارجی در زمینه املاک و مستغلات در ترکیه هستند مطرح شده. اما برای روشن سازی این موضوع بهتر است کمی به آن بپردازیم.

قوانین خرید ملک و مالکیت اتباع خارجی در ترکیه:

سرمایه گذاری در ترکیه

به موجب قانون ۶۳۰۲ قانون ثبت اسناد، املاک و کاداستر شهروندان ۱۸۳ کشور اجازه معامله در زمینه املاک (خرید و فروش) را ” بدون شرط معامله متقابل” را دارا می باشند. املاک و مستغلات خریداری شده امکان انتقال به غیر را دارا بوده و از طریق ارث نیز به وارث و یا وراث نیز امکان پذیر است.
پس طبق این قانون خرید اموال غیر منقول در ترکیه با هیچ منع و یا محدودیتی مواجه نیست.

دولت ترکیه همواره برای جلوگیری از هرگونه خسارت احتمالی به سرمایه گذاران مخصوصا سرمایه گذاران در زمینه املاک ترکیه قوانین و محدودیت هایی را اعمال می کنند از جمله اجبار ارائه برگه ارزیابی دولتی توسط شهرداری قبل از خریداری ملک و ارائه رسید پرداخت مبلغ معادل ارزش ملک و یا املاک خریداری شده به صورت حواله بانکی که خود در جهت جلوگیری از فرار مالیاتی فروشندگان، کلاه برداری و فروش املاک با قیمتی بالاتر از قیمت واقعی انجام می شود، طبیعی است که کلیه ضررهای احتمالی به عهده افرادیست که از قوانین مرتبط بهره برداری نمی نمایند.

آیا خرید ملک در ترکیه سود آور است؟

سرمایه گذاری در ترکیه

خرید ملک همواره یک سرمایه گذاری مطمئن و سودآور محسوب می شود و می توان به جرأت به این موضوع اشاره نمود که در هر گونه شرایط اقتصادی اولین بازاری که خود را با شرایط جدید همگام می نماید بازار املاک و مستغلات است. کما این که آمار رسمی بازار املاک ترکیه، مخصوصاً املاک استانبول، را یکی از سودآورترین بازارهای املاک معرفی می نماید. متوسط نرخ تورم سالانه و افزایش نرخ پروژه های ساختمانی به دلیل نوسان ارزش ارز، پیشرفت پروژه های ساختمانی در حال ساخت، پیشرفت مناطق، افزایش تقاضا و افزایش تراکم در مناطق شهر استانبول دلایلی است که همواره این بازار را به بازاری پویا تبدیل می نماید، کاهش ارزش برابری نرخ دلار با لیر در حال حاظر موجب نگرانی سرمایه گذاران خارجیست که طی مشورت با آقای عون الله بانی شرکت مشاوره سرمایه گذاری و فروش املاک و مستغلات الهدی در ترکیه به موارد مشابه در مورد سرمایه گذاران و مشتریان خارجی شرکت الهدی  برخورد نمودیم، با توجه به توضیحات تیم توسعه بازار و مشاوره سرمایه گذاری شرکت مشاوره سرمایه گذاری و فروش املاک و مستغلات الهدی آمار ارائه شده از کاهش ارزش دلار نسبت به لیر (۱۷/۱۱/۲۰۲۱) ازرش یک دلار به بیشتر از ۱۰ لیر رسیده که نسبت به ارزش قیمت ارز در تاریخ مشابه در سال ۲۰۲۰ افزایش ۳۵% درصدی داشته در صورتی که قیمت املاک ترکیه در مدت یک سال میانگین افزایش بیش از ۱۲۰% را داشته که البته برخی از مناطق استانبول مانند بیلیکدوزو ، ساریر و عمرانیه شاهد افزایش نرخ ۲۰۰% تا ۳۰۰% بوده است!

پس نه تنها سرمایه گذاری در زمینه املاک و مستغلات در ترکیه همچنان سرمایه گذاری سودآوری محسوب می شود بلکه این افزایش نرخ ارز نیز به سود دهی بیش از پیش برای سرمایه گذاران خارجی در زمینه املاک و مستغلات در ترکیه کمک نموده. و هم چنین قدرت خرید سرمایه گذاران خارجی نیز در انتخاب و خرید املاک و مستغلات نیز افزایش یافته.
مشوق های دولت ترکیه مانند امکان اخذ تابعیت و پاسپورت کشور ترکیه نیز بر شیرینی این سرمایه گذاری افزوده که بنا به گزارش وبسایت مرجع passportindex پاسپورت ترکیه دارای رتبه ۵۲ام جهانی است که می توان به وسیله آن به ۱۱۱ کشور دنیا بدون نیاز به ویزا و یا با ویزای فرودگاهی سفر نمود.

پس از هر لحاظ حتی با وجود شرایط اقتصادی حاکم در ترکیه، سرمایه گذاری در ترکیه سودآور بوده و حتی افزایش نرخ دلار نسبت به لیر هم به قدرت خرید و هم به دامنه سود سرمایه گذاری در این زمینه کمک نموده.

مطالب مشابه


نظرات


تصویری


ویدئو