زاینده‌رود چشم انتظار آب

56

1400/8/29

11:42


زاینده‌رود چشم انتظار آب

سلامت نیوز:معاون اول رئیس جمهور: وزرای نیرو و جهاد کشاورزی در اسرع وقت برای حل مشکل حوضه آبریز زاینده رود در هر سه استان چهار محال و بختیاری، اصفهان و یزد اقدام کنند.


به گزارش سلامت نیوز به نقل از روزنامه ایران ،ایران زمین - زاینده‌رود سالیان پیاپی است که با لب‌های خشکیده و بستر ترک‌خورده، اندوه امروز بی‌آبی و خشکسالی را به گذشته نه چندان دوری پل می‌زند که آب در بستر آن جریان داشت، شب‌های پل خواجو و سی‌و‌سه پل را روشن می‌کرد و پس از تازه کردن دل اصفهانی‌ها و گردشگرانی که در ساحل آن، گذر آرام و آرامش‌بخش آب را از زیر دهنه‌های پل به تماشا می‌نشستند در پایین دست، خود را به زمین‌ها و کشتزارهای شرق استان اصفهان می‌رساند و در پایان این سفر پر از زایش و زندگی خود، وارد تالاب گاوخونی می‌شد تا پرندگان مهاجر و هزاران فلامینگو را که برای زمستان گذرانی به این تالاب می‌آمدند از خود ناامید نکند و ریگزارها و شن‌های نا‌آرام دشت وسیع گاوخونی را هم مهار کند تا کانون طوفان‌های شن و ریزگرد نشوند.

این رودخانه اکنون خشک است و چندین روز است که درد و اندوه سوزناک زاینده‌رود، تبدیل به فریاد هزاران کشاورز و شهروند اصفهانی شده است که می‌پرسند #زاینده _ رود_ من_ کودیروز اما تجمع مردم اصفهان جلوه دیگری داشت؛ کشاورزان که از روز‌های پیش با بر پا کردن چادر و با حضور شبانه‌روزی، با در دست داشتن نوشته‌هایی حقابه کشاورزی را مطالبه می‌کردند، هزاران شهروند اصفهانی را در کنار خود دیدند که با آنها همراه و همصدا زنده بودن احیای زاینده‌رود را مطالبه می‌کردند. تجمعی به دور از حاشیه‌های سیاسی و هدفمند که صرفاً می‌خواست فریاد کشاورزان و مردم اصفهان را برای احیای زاینده‌رود به گوش مسئولان و تصمیم‌گیران برساند؛ فریادی که خیلی زود به گوش مسئولان رسید.


دولت مشکلات کشاورزان را درک می‌کند
«محمد مخبر» معاون اول رئیس جمهور به دنبال تجمعات صنفی کشاورزان اصفهانی روز گذشته در گفت‌و‌گو با صدا و سیما نوید حل مشکلات حوضه آبریز زاینده رود را به کشاورزان داد و تأکید کرد: دولت با جدیت پیگیر حل این مشکل در چهار استان اصفهان، چهارمحال و بختیاری، یزد و خوزستان است. وی با تأکید بر اینکه دولت مشکلات کشاورزان را درک می‌کند، خاطرنشان کرد: با دستور رئیس جمهور شخصاً از وضعیت زاینده رود و مناطق کشاورزی اصفهان بازدید کرده‌ام و مشکلات کشاورزان را می‌دانم. خشکسالی وضعیت سختی را برای کشور به وجود آورده و این مشکل تنها مربوط به کشاورزان اصفهانی نیست. معاون اول رئیس‌جمهور از بصیرت مردم اصفهان تشکر کرد و گفت: با توجه به اهمیت موضوع دستور فوری برای رفع این مشکل به وزیران نیرو و جهاد کشاورزی داده شده است. امیدواریم با بررسی طرح‌های مختلف از سوی این وزارتخانه‌ها مشکلات کاهش یابد.


عذرخواهی وزیر نیرو از کشاورزان
«علی اکبر محرابیان» وزیر نیرو هم با عذرخواهی از کشاورزان اظهار داشت: شرمنده کشاورزان عزیز هستیم که نمی‌توانیم آن‌طور که لازم است برای کشت آنها آب تهیه کنیم، از این رو عذرخواهی می‌کنیم و امیدواریم با فضل و عنایت خداوند در ماه‌های آینده بتوانیم این کمبود‌ها را جبران کنیم. وی در گفت‌و‌گو با رسانه ملی افزود: به دستور معاون اول رئیس جمهور قرار شده برای احیای رودخانه زاینده‌رود هر چه سریعتر جلسه‌ای برگزار و وزارتخانه‌های جهاد کشاورزی و صمت در کنار وزارت نیرو به صورت فعال پای کار بیایند. محرابیان با تأکید بر اینکه به‌طور قطع مردم را در جریان کار قرار خواهیم داد، ادامه داد: امیدواریم با تصمیمات مناسبی که گرفته می‌شود مردم عزیزمان را خوشحال کنیم. تلاش می‌کنیم موضوع را به‌نحوی مدیریت کنیم تا آسیبی را که برخی کشاورزان دیده‌اند به حداقل برسانیم.


حل مشکلات کشاورزان از اولویت‌های کاری دولت است
«سید رضا مرتضوی» استاندار اصفهان نیز به دنبال تجمع صنفی کشاورزان در گفت‌و‌گو با «ایران» اظهار داشت: حل مشکلات کشاورزان از اولویت‌های کاری دولت است و در سفر اخیر وزیر نیرو به استان هم بر حل این مشکل تأکید شد. ضمن اینکه سخنان روزگذشته معاون اول دولت نیز مؤید این مسأله است. وی با اشاره به دو دهه مشکلات زاینده‌رود افزود: در تلاشیم با ایجاد کمیته‌های تخصصی بر اساس سرفصل‌های مختلف برای رفع چالش‌ها برنامه‌ریزی کنیم. در همین زمینه مقرر شده ۱۵۰۰ میلیارد تومان از طریق صنایع به صندوق سازگاری با کم آبی جهاد کشاورزی تحویل و بین حقابه داران تقسیم شود. همچنین در بخش آب آشامیدنی اصفهان و کاهش فشار و تنش در تأمین آن نیز قرار شده مبلغ ۱۵۰۰ میلیارد تومان دیگر برای تکمیل سامانه دوم آبرسانی اصفهان تخصیص یابد.


خط قرمز ما تأمین آب آشامیدنی مردم استان است
مرتضوی گفت: با توجه ویژه رئیس جمهور برای رفع مشکلات جامعه کشاورزی ، وزیر نیرو به استان اصفهان آمد و بازدید میدانی از مناطق شرق تا غرب و شمال و جنوب اصفهان داشت. در جریان این سفر بنا شد کارگروه احیای زاینده رود که متأسفانه مدتی به دلایل خاص مسکوت مانده بود، به ریاست شخص وزیر مجدداً، احیا، سامان بخشی و پویا شود. وی خاطرنشان کرد: دغدغه من به عنوان نماینده دولت در اصفهان حل مشکلات کشاورزان و رسیدگی به وضعیت زاینده‌رود و خشکی این رودخانه است. کشاورزان می‌دانند حتی نخستین روز کار خود را با حضور در بین این قشر پرتلاش در شرق اصفهان آغاز کردم. بالاترین مقام اجرایی استان با تأکید بر اینکه ذخیره سد زاینده‌رود بشدت کاهش یافته است، گفت: اصفهان تاکنون این میزان کاهش در ذخیره سد را تجربه نکرده بود بنابراین خط قرمز ما تأمین آب آشامیدنی مردم استان است.


تجمع کشاورزان اصفهانی تنها یک مطالبه صنفی است
«اسفندیار امینی» دبیر اجرایی نظام صنفی کشاورزان اصفهان ضمن تأکید بر اینکه این تجمع تنها یک مطالبه صنفی است به «ایران» گفت: کشاورزانی که در بستر خشک زاینده‌رود حاضر شده‌اند تنها از مسئولان می‌خواهند برای جاری شدن دوباره زاینده‌رود چاره‌ای بیندیشند. کشاورزان به طور جدی خواستار اجرای طرح 9 ماده‌ای احیای حوضه آبریز زاینده‌رود هستند.


وی ادامه داد: مصوبات قانونی برای توقف طرح بن-بروجن بی‌فایده است، باید در این زمینه راهکار دیگری در دستور کار قرار گیرد. ما تنها خواهان باز شدن آب زاینده‌رود هستیم و هیچ‌گونه خسارت مالی در این زمینه را قبول نمی‌کنیم. قبلاً قرار بود به عنوان خسارت کشت نکردن محصول (نکاشت) به هر کشاورز تا سقف هر هکتار یک میلیون و ۶۰۰ هزار تومان داده شود. هر چند این مبلغ به اندازه یک‌پنجم کاه و کلش گندم کشاورز هم نیست اما همین پول هم پرداخت نشد.

امینی اجرای قانون را خواسته اصلی کشاورزان اصفهان از استاندار و مسئولان دانست و افزود: حوضه زاینده‌رود نیاز به طرح و برنامه جدید ندارد زیرا برنامه همان مصوبات [پیشین] است، اگر مصوبات قانونی را اجرا کنند همه مشکلات حل‌و‌فصل می‌شود. در ادوار گذشته شورای عالی آب، شورای هماهنگی حوضه آبریز زاینده‌رود، مجلس شورای اسلامی و شورای تأمین ممنوعیت برداشت جدید از این حوضه را مصوب کرده و حکم دادگاه هم برای توقف این طرح غیرقانونی صادر شده بود اما این طرح همچنان در حال اجراست.


کشاورزان از وعده‌های مسئولان ناامید هستند
دبیر اجرایی نظام صنفی کشاورزان اصفهان درباره مطالبات کشاورزان از رئیس جمهور، اظهار داشت: کشاورزان می‌گویند در حضور دادستان و مدیر حوضه آبریز زاینده رود در شورای تأمین و کارگروه سازگاری با کم‌آبی مصوب کردند که ۲۵۰ میلیون مترمکعب آب برای کشت در تابستان امسال به کشاورز تخصیص دهند اما کمتر از ۸۰ میلیون مترمکعب رهاسازی کردند. از این مقدار آب نیز کمتر از ۴۵ میلیون مترمکعب به کشاورزان رسید و مابقی آب مشخص نیست که چه شده است. از این‌رو کشاورزان اعلام کردند برای کشت پاییز آب نیاز دارند ضمن اینکه سهم آب سال زراعی گذشته را نیز طلبکار هستند.


باید به دولت برای حل مشکلات فرصت داد
«محمد نورصالحی» رئیس شورای اسلامی شهر اصفهان هم با بیان اینکه مسئولان مطالبات کشاورزان را حق می‌دانند و آنها را پیگیری می‌کنند، گفت: با روندی که دولت آغاز کرده است به مشکل مردم اصفهان و زاینده‌رود هم به نحوی مطلوب رسیدگی خواهد شد و حق و حقوق پایمال شده مردم و کشاورزان شرق و غرب استان مورد توجه قرار خواهد گرفت. نورصالحی تصریح داد: اخیراً با توجه رئیس جمهور دستور داده شد که کارگروهی کار مطالعه بر زاینده‌رود را آغاز کند. همچنین وزیر نیرو با دستور ایشان به اصفهان سفر کرد تا این مشکل برطرف شود.


اجرای طرح 9 ماده‌ای آب، مطالبه اصفهانی‌ها از مسئولان

حوضه آبی زاینده رود از دو استان اصفهان و چهارمحال و بختیاری تشکیل شده است که 93 درصد مساحت و 98 درصد جمعیت حوضه در استان اصفهان و 7 درصد مساحت و 2 درصد جمعیت حوضه در استان چهارمحال و بختیاری قرار دارد. سال‌هاست کشاورزان و مردم اصفهان در طرح مطالبات خود می‌گویند آنچه ما از مسئولان می‌خواهیم اجرای طرح 9 ماده‌ای درباره زاینده رود است که به تصویب شورای عالی آب رسیده است.

طرح 9 ماده‌ای احیای حوضه آبریز زاینده رود که در سال 93 به تصویب شورای عالی آب کشور رسیده وزارت نیرو را مکلف به تأسیس واحد مدیریت یکپارچه حوضه آبریز زاینده رود می‌کند. تعیین میزان حقابه‌ها، سهم آب‌ها و صاحبان حق اشتراک و حقابه زیست‌محیطی رودخانه زاینده‌رود و تالاب گاوخونی توسط وزارت نیرو از جمله بندهای این طرح است.

تأسیس صندوق تأمین خسارت خشکسالی در حوضه آبریز زاینده رود از دیگر بندهای آن است که می‌گوید مصرف‌کنندگان بخش صنعت که در زمان خشکسالی بدون کاهش سهم خود آب دریافت می‌کنند باید خسارات کمبود آب سایر مصرف‌کنندگان حوضه را پرداخت کنند. انجام مطالعات تونل آبرسانی به اصفهان با عنوان طرح گلاب (انتقال آب) توسط وزارت نیرو از بندهایی است که کشاورزان بر آن تأکید دارند.

مطالب مشابه


نظرات


تصویری


ویدئو