بزرگداشت روز جهانی هنر اسلامی در کشورهای عربی و اسلامی | آثار خوشنویسی هنرمند یمنی تا نخستین دوسالانه موزه ریاض

86

1400/8/29

11:44


همزمان با ۱۸ نوامبر روز جهانی هنر اسلامی در تقویم یونسکو، مجموعه‌ای نمایشگاه‌های هنری در کشورهای اسلامی با آثار هنرمندان گذشته و امروز برای بزرگداشت این روز برپا شده است.

بزرگداشت روز جهانی هنر اسلامی در کشورهای عربی و اسلامی | آثار خوشنویسی هنرمند یمنی تا نخستین دوسالانه موزه ریاض

گروه تجسمی هنرآنلاین: شورای هنری لاهور (LAC) پاکستان نمایشگاهی باشکوه با مشارکت مرکز فرهنگی ایران در نگارخانه هنری الحمرا ترتیب داد و عربستان سعودی از روز گذشته میزبان اولین دوسالانه هنر اسلامی در موزه اسلامی ریاض شد. ابوظبی هم با نمایشگاه خوشنویسی در مسجد جامع شیخ زائد به میزبانی دوستداران هنرهای اسلامی رفت.

از دیگر رویدادهای مرتبط با بزرگداشت روز هنر اسلامی می‌توان به پروژه قرآن دستنویس زکی هاشمی، هنرمند خوشنویس یمنی اشاره کرد که می‌خواهد کتاب مقدس مسلمانان را به خط نسخ کتابت کند. این هنرمند ۳۹ ساله روز پنجشنبه به خبرگزاری آناتولی ترکیه گفت: «مدت‌هاست دارم روی این پروژه کار می‌کنم و به احتمال زیاد نگارش متن قرآن را تا یک سال دیگر به پایان می‌رسانم. خطوط کوفی و نسخ و ثلث تقدس خود را از متون مقدس می‌گیرند که در گذر تاریخ برای نوشتن متون اسلامی استفاده شده‌اند.»

Zaki

زکی هاشمی ۱۰ سال پیش از یمن به استانبول آمد و از همان زمان کار آموختن علمی و اصولی خط نسخ را آغاز کرد. او که چهار جایزه بین‌المللی در کارنامه دارد، در ترکیه این بخت را داشت با خوشنویسان بزرگ معاصر آشنا شود و اصول نگارش به خط نسخ را از آنها بیاموزد. خوشنویس و هنرمند یمنی این روزها در ترکیه و شهر استانبول به نوجوانان و جوانان دوستدار هنر شیوه نگارش به دو خط اسلامی نسخ و ثلث را آموزش می‌دهد.

مطالب مشابه


نظرات


تصویری


ویدئو