مشکلات اجرای طرح نسخه الکترونیک/ 6ماه تاخیر در اجرا برای رفع اشکال

99

1400/8/29

13:47


مشکلات اجرای طرح نسخه الکترونیک/ 6ماه تاخیر در اجرا برای رفع اشکال

سلامت نیوز: اجرای برنامه نسخه‌نویسی الکترونیک در برنامه‌های پنجم و ششم توسعه کشور تاکید شده و در ماده۷۴ برنامه ششم توسعه کشور نیز درباره نسخه‌الکترونیکی گفته شده که وزارت بهداشت با هدف ارائه خدمات الکترونیکی سلامت مکلف است در مدت دو سال اول اجرای قانون برنامه، نسبت‌به استقرار سامانه پرونده الکترونیک سلامت ایرانیان و سامانه‌های اطلاعاتی مراکز سلامت با هماهنگی پایگاه ملی آمار ایران و سازمان ثبت احوال کشور با حفظ حریم خصوصی، منوط به اذن آن‌ها، محرمانه بودن داده‌ها و با اولویت شروع برنامه پزشک خانواده و نظام ارجاع اقدام کند.

به گزارش سلامت نیوز به نقل از روزنامه صبح نو ،همچنین در راستای اهداف برنامه ششم توسعه و تکالیف قانونی مانند قوانین بودجه و سیاست‌های ابلاغی مقام معظم رهبری در حوزه سلامت، سازمان بیمه سلامت نیز موظف شده که برنامه نسخه‌نویسی الکترونیک و حذف تدریجی دفترچه‌های کاغذی را اجرایی کند.

سازمان بیمه سلامت ایران طرح نسخه‌نویسی الکترونیک را سال۱۳۹۸ با اجرا در ۲۳۵شهر شروع کرد و پس از شیوع ویروس کرونا، اجرای نسخه‌نویسی و نسخه‌پیچی الکترونیک شتاب بیشتری گرفت. حال در اکثر شهرهای کشور نسخه‌نویسی و نسخه‌پیچی الکترونیک اجرا می‌شود؛ موضوعی که به‌ویژه در شیوع بیماری کرونا از اهمیت بسیار زیادی برخوردار بوده است. بنا بود نسخه‌های کاغذی تا آذرماه حذف شوند اما روز چهارشنبه، محمدمهدی ناصحی، مدیرعامل سازمان بیمه سلامت ایران اعلام کرد که به‌دلیل برخی مشکلات اجرای کامل این طرح 6ماه به تعویق می‌افتد.

دردسرهای یک نسخه ساده
سرعت کم اینترنت و ثبت نشدن برخی نسخه‌ها یکی از اصلی‌ترین مشکل‌هایی هستند که سد راه اجرایی شدن این طرح شده‌اند. مرتضایی، متخصص بیماری‌های عفونی دراین‌باره می‌گوید: «بارها شده که هنگام نوشتن نسخه، اینترنت قطع شده و مجبور شدیم دوباره آن را بنویسیم. در موارد زیادی هم نسخه اصلا ثبت نشده و بیمار بعد از مراجعه به داروخانه کلافه و عصبانی به مطب برمی‌گردد و می‌گوید دوباره نسخه را ثبت کن. به همین‌خاطر مجبوریم علاوه بر نسخه الکترونیکی، نسخه دست‌نویس را هم به بیمار بدهیم تا دچار دردسر نشود.

این آشفتگی که در سیستم درمان به‌وجودآمده برای بیمار که دچار مسائل حاد جسمانی است، آزار‌دهنده است و باید فکری به حال آن شود.»رضایی یکی از افرادی است که تجربه قطع سامانه نسخه‌های الکترونیکی را داشته دراین‌باره به «صبح‌نو» می‌گوید: «وقتی پس از یک صف انتظار طولانی نسخه خود را دریافت می‌کنید، با قطعی سامانه‌ مواجه می‌شوید به‌شدت آدم عصبی می‌شود.

یک طرف جمعی پشت سر شما منتظر دریافت دارو هستند، از طرف دیگر، بیماری داریم که در بیمارستان یا منزل منتظر ماست. نمی‌دانیم هم این سامانه چند دقیقه یا چند ساعت دیگر درست خواهد شد.» او ادامه می‌دهد: «اینجاست که عطای حق‌بیمه‌های پرداختی را به لقای آن می‌بخشید و قیمت داروها را به‌صورت آزاد حساب می‌کنید؛ البته شاید برای شما این رقم عدد بزرگی نباشد اما اگر هزار بیمه‌شده دیگر در همین ساعات قطعی بی‌خیال استفاده از آن شوند مثل من احتمالا میلیون‌ها تومان سود به جیب سازمان تامین اجتماعی می‌رود؛ البته این موضوع تنها به زمان قطعی سامانه محدود نمی‌شود و گاهی داروخانه‌ها به کدملی و استعلام آن توجهی ندارند و مبلغ را آزاد حساب می‌کنند؛‌ البته برخی مردم می‌گویند این قطعی مداوم برای بی‌اعتبار کردن کارهای الکترونیکی است که سودش به جیب کسانی برود که موافق شفافیت نیستند. »

انتظار اضطراری برای نسخه
شریفی، یک داروساز که تجربه فعالیت در داروخانه‌های بسیاری را داشته، نسبت‌به طولانی شدن فرایند نسخه‌پیچی در داروخانه‌ها ابراز نارضایتی کرده و به «صبح‌نو» می‌گوید: «متاسفانه برای گروه‌های مختلف سامانه‌های متعددی در نظر گرفته شده است که این موضوع تنها باعث صف‌های طولانی و بیشتر شدن مدت‌زمان رسیدگی به یک نسخه می‌شود. از طرفی، بسیاری از کاربران با این سامانه‌ها آشنایی نداشته که لازم است حتما دوره‌های آموزشی برای کلیه موسسات از طریق سازمان فنی و حرفه‌ای برگزار شود تا این مشکلات هر چه سریع‌تر برطرف شود.»


او به مشکلات گزارش‌گیری نیز اشاره می‌کند و می‌گوید: «ما در آخر هرماه وظیفه داریم که نسخه‌ها را لیست کنیم. در سازمان تامین‌اجتماعی به‌صورت ماهانه گزارش‌ها با شماره ردیف در سامانه وجود دارد ولی متاسفانه این موضوع در سازمان بیمه سلامت وجود نداشته و ردیف نسخه‌های الکترونیک در گزارش‌ها خالی باقی می‌ماند. باید توجه داشت که برخی داروخانه‌ها به‌ویژه در شهرستان‌ها دارای سقف هستند که برای اقدامات و خدمات‌دهی مناسب باید گزارش روزانه داشته باشند.»

این داروساز ادامه می‌دهد: «یک داروخانه برای اینکه بتواند نسخه‌نویسی الکترونیک را به‌خوبی انجام دهد باید نرم‌افزار و امکانات لازم را داشته باشد درحالی‌که بسیاری از داروخانه‌ها از این امکانات برخوردار نبوده و به‌روز کردن نرم‌افزارها برای آنان هزینه‌بر است؛ به همین دلیل لازم است که تسهیلاتی برای آنان در نظر گرفته شود و در کنار آموزش این اقدام را انجام دهند.»

او تاکید می‌کند: «الکترونیکی شدن فرایندها ابتدا باید ازسوی پزشکان انجام می‌شد و بعد به مرحله داروخانه می‌رسید ولی اکنون این موضوع برعکس شده است، درحالی‌که بیمه باید قبل از هر اقدامی پزشکان را برای انجام این اقدام توجیه می‌کرد. درصورتی‌که این موضوع محقق می‌شد بسیاری از هزینه‌ها به داروخانه‌ها تحمیل نشده و روند کار با سرعت بیشتری پیش می‌رفت ولی عملا شاهد هستیم که تمام این اقدامات به ضرر داروخانه‌ها شده است.»

درخواست برای خرید زمان
با شدت گرفتن مشکلاتی که در بالا به آن‌ها اشاره شد، درنهایت از سوی محمدمهدی ناصحی، مدیرعامل سازمان بیمه سلامت ایران اعلام شد که اجرای صددرصدی طرح بنا به درخواست وزیر بهداشت از رییس‌جمهور 6ماه به عقب خواهد افتاد. او در گفت‌وگویی با شبکه‌خبر گفت: طبق مصوبه قانونی باید از ابتدای دی‌ماه نسخه الکترونیک را پذیرش و پرداخت کنیم.

در برخی نقاط تا حد صددرصد هم پیشرفت داشته‌ایم، حتی استان‌هایی که برخوردار از اینترنت همانند تهران نبوده‌اند مانند کرمان، یزد اما در تهران پیشرفت خوبی نداشتیم. ناصحی اضافه می‌کند: وزیر بهداشت طی نامه‌ای به رییس‌جمهور پیشنهاد داد تا 6ماه اجرای این طرح به تعویق بیفتد؛ زیرا بیمارستان‌های دولتی که اغلب درگیر کرونا هستند آمادگی لازم را ندارند و اجرای صددرصدی آن هم برای کادر درمان و هم مردم مشکل ایجاد می‌کند.

بناست این نامه با امضای وزیر بهداشت با حضور رییس‌جمهور در ستاد ملی مقابله با کرونا مورد بررسی قرار گیرد. او با پیشرفت 70درصدی اجرای طرح نسخه الکترونیک اضافه می‌کند: براساس زمان‌بندی به اجرای صددرصدی تا اردیبهشت‌ماه خواهیم رسید اما درعین‌حال نمی‌شود بنای صددرصدی را بر این موضوع گذاشت چون ممکن است در نقاطی با قطعی برق و نبود امکانات مواجه باشیم؛ درنهایت اینکه برای رفع اشکالات نیاز به زمان بیشتری داریم.

ناصحی با بیان اینکه مردم می‌توانند مشکلات خود را از طریق شماره166 با ما در میان بگذارند، با اشاره به وصل نشدن بیمه‌های تکمیلی به‌جز آتیه‌سازان به این سامانه می‌گوید: تمام بیمه‌های تکمیلی باید به سامانه ما متصل شوند اما هنوز متاسفانه بیماران باید برای دریافت حق‌بیمه خود پرینت کاغذی را به موسسه ارائه دهند که از اشکالات موجود است.

وزیر بهداشت طی نامه‌ای به رییس‌جمهور پیشنهاد داده تا 6ماه اجرای طرح نسخه الکترونیکی به تعویق بیفتد؛ زیرا بیمارستان‌های دولتی که اغلب درگیر کرونا هستند آمادگی لازم را ندارند و اجرای صددرصدی آن هم برای کادر درمان و هم مردم مشکل ایجاد می‌کند.

مطالب مشابه


نظرات


تصویری


ویدئو