پیش‌بینی از وضعیت قطعی گاز و برق در زمستان

منبع: برترین ها

79

1400/8/29

17:36


عضو کمیسیون انرژی مجلس به بیان توضیحاتی درباره وجود خطر در زمینه تامین گاز زمستان پرداخت.

باشگاه خبرنگاران جوان نوشت: عضو کمیسیون انرژی مجلس به بیان توضیحاتی درباره وجود خطر در زمینه تامین گاز زمستان پرداخت.

پرویز محمدنژاد قاضی محله عضو کمیسیون انرژی مجلس شورای اسلامی درباره وضعیت کمبود گاز در زمستان اظهار کرد: در کمیسیون انرژی یکی از حساسیت‌های ما بحث میزان دسترسی به گاز و متعاقب آن قطع برق است. این وضعیت در کمیسیون انرژی با حساسیت دنبال می‌شود.

محمدنژاد در ادامه بیان کرد: از مسئولان شرکت نفت و وزیر نفت نیز درخواست حضور در کمیسیون را کرده ایم، زیرا بر اساس اطلاعاتی که داریم ۷۲ درصد ذخایر سوخت گاز ما تامین شده و اگر هم اکنون با قطعی برق رو به رو شویم تا ۱۲ روز ذخیره سوخت را در اختیار داریم.

این نماینده مجلس یازدهم توضیح داد: وزیر نیرو و وزیر نفت را مکلف کردیم که در کنار هم اقداماتی را صورت بدهند که با کمبود برق در زمستان رو به رو نشویم. در حوزه گاز تراز منفی ۲۰۰ میلیون متر مکعب اعلام شده که هم اکنون ۱۵۰ میلیون متر مکعب کاهش تراز منفی گاز داریم.

محمد نژاد افزود: میزان مصرف گاز ما نسبت به سال گذشته ۹۰ ملیون متر مکعب افزایش داشته که این عدد برای زمستان اصلا مناسب نیست و خطر کمبود گاز بیشتر از سال گذشته است و نیروگاه‌ها را مورد حمله قرار می‌دهد و به این دلیل که نمی‌توانند تغذیه شوند با خاموشی مواجه خواهیم شد.

این نماینده مجلس یازدهم ادامه داد: برای مواجه نشدن با این وضعیت پیشنهاد جایگزین شدن سوخت از منابع تجدیدپذیر را داده ایم و به همین دلیل پیشنهاد داده ایم که مدیریت شود تا خاموشی‌ها کم تر شود. در حوزه گاز خطر بیشتر شده و رشد مصرف سالانه بیش از سال گذشته شده است.

به گفته‌ این نماینده مجلس اصلاح الگوی مصرف در چندین سال اخیر تغییری نکرده و اصلا نگاهی هم به آن نشده است، در صورتی که در حوزه تقاضا یا مصرف بسیار حائز اهمیت است. ۱۵ هزار مگاوات تولید منفی گاز داریم و مصرف همیشه جلوتر از عرضه است.

وی خاطر نشان کرد: تنها راهی که پیش رو داریم مدیریت مصرف است. در حوزه برق پله مصرف را تغییر داده ایم و کسانی که مصرف بیشتری دارند باید برای مصرف بیشتر گاز هزینه بیشتری پرداخت کنند. به همین دلیل باید به سمت تولید انرژی‌های تجدید پذیر برویم زیرا متوسط تولید تجدید پذیر از قیمت تمام شده کل برق در ایران کم تر است. کم تر از یک درصد کل تولید از انرژی تجدیدپذیر تامین می‌شود، در صورتی که این عدد در برخی کشورها ۸۰ درصد است، ولی در مجموع میانگین تولید انرژی‌های تجدید پذیر ۳۰ درصد است.

این عضو کمیسیون انرژی مجلس خاطر نشان کرد: در برنامه تولید انرژی تجدید پذیر ۳ هزار مگاوات را در برنامه قرار داده ایم که به ۹۰۰ هزار مگاوات گذشته اضافه بشود. چاره‌ای نداریم جز اینکه به سمت تولید انرژی‌های تجدید پذیر برویم، زیرا از دنیا عقب هستیم و چاره‌ای نداریم که هم گام با دنیا در این مسیر حرکت کنیم.

محمد نژاد با بیان اینکه برداشت از منابع گازی ما محدود است و احساس خطر می‌کنیم تصریح کرد: تولید گاز از سال‌های ۱۴۰۳ به بعد رو به کاهش می‌رود، در بحث توسعه خیلی رشد نداشته ایم و برنامه‌های ما هم سریعا نتیجه نخواهد داد. این روند به نتیجه مطلوب خواهد رسید.

مطالب مشابه


نظرات


تصویری


ویدئو