آخرین وضعیت کرونا و واکسیناسیون در استان‌ها+ لیست شهرهای قرمز

116

1400/8/29

19:32


آخرین تغییرات در نقشه رنگ بندی کرونایی شهرستان‌های کشور نشان می دهد شهرهای قرمز به عدد تک رقمی هشت رسیده است و از سویی اکثر مناطق نیز از خیز پنجم کرونا خارج شده اند.

آخرین وضعیت کرونا و واکسیناسیون در استان‌ها+ لیست شهرهای قرمز

به گزارش بهداشت نیوز، طبق آخرین رنگ‌بندی در اپلیکیشن ماسک، اکنون شهرستان‌های اشنویه، پیرانشهر(آذربایجان غربی)، طبس، فردوس(خراسان جنوبی)، زابل(سیستان و بلوچستان)، زرند، شهربابک(کرمان) و خاتم(یزد) در وضعیت قرمز هستند. همچنین ۵۸ شهرستان نارنجی،  ۲۳۶ شهرستان زرد و ۱۴۶ شهرستان در وضعیت آبی قرار دارند.

 اگر چه رنگ کرونایی آبی در مازندران با رسیدن ۱۰ شهرستان به محدوده کم خطر گسترش یافته ، ولی بدتر شدن وضعیت بابل به عنوان پرجمعیت‌ترین و بابلسر توریستی‌ترین شهرستان استان نگرانی‌ها را نسبت به ثبات اندک رنگ‌بندی کرونایی افزایش داده است.

سامانه ماسک متعلق به وزارت بهداشت ، درمان و آموزش پزشکی در تازه ترین ارزیابی خود از وضعیت کرونایی کشور ، رنگ ۱۶ شهرستان مازندران را آبی اعلام کرده که نسبت به یک هفته پیش دو برابر شده است.  ۶ شهرستان مازندران هم در وضعیت زرد کرونایی قرار دارند.

هفته پیش ۱۰ شهرستان مازندران در وضعیت زرد قرار داشتند.

با اینکه  استان مازندران طی یک ماه اخیر در وضعیت تقریبا با ثباتی قرار داشته ، ولی آمارهای مجموع بستری‌شدگان کرونایی در بیمارستان‌های استان بین ۳۵۰ تا ۴۰۰ نفر در نوسان بوده است که نشانگر شکننده بودن وضعیت است.

خبر مهم دیگر از مرکز مشهد اینکه که وضعیت قرمز کرونایی از خراسان رضوی رخت بر بست و هم‌اکنون هیچ شهرستانی در استان خراسان رضوی در وضعیت قرمز کرونایی قرار ندارد اما تعداد شهرستانهای با وضعیت زرد افزایش یافته است.  این در حالی است که پیش از این چهار شهرستان بردسکن، کوهسرخ، خلیل‌آباد و کاشمر در وضعیت قرمز کرونایی قرار داشتند که هم اکنون این مناطق به وضعیت نارنجی تغییر رنگ داده اند و به همراه گناباد پنج شهرستان نارنجی رنگ خراسان رضوی را تشکیل می دهند.

در حال حاضر از ۳۳ شهرستان خراسان رضوی پنج شهرستان در شرایط نارنجی، ۲۱ شهرستان در وضعیت زرد و هفت شهرستان در شرایط آبی کرونایی قرار دارند.

خبر دیگر اینکه وضعیت کرونایی سردشت پس از ۲ ماه از قرمز بودن خارج شد و در همین رابطه داود آتشی مدیر شبکه بهداشت و درمان سردشت اظهار داشت: با مشارکت شهروندان در رعایت شیوه‌نامه‌های بهداشتی از جمله استفاده از ماسک و فاصله گذاری اجتماعی در کنار تاثیرگذاری واکسیناسیون، روند ابتلا به بیماری کووید ۱۹ کاهش یافته و هم اکنون این شهرستان در وضعیت نارنجی مقابله با کرونا است.

وی ادامه داد: آمار مبتلایان روزانه کرونا در سردشت از ۲۰ نفر هم اکنون به نصف کاهش یافته و موجب شده وضعیت این شهرستان در آخرین رنگ بندی نارنجی اعلام شود.

خبر دیگر اینکه معاون سیاسی امنیتی و اجتماعی استاندار آذربایجان غربی اعلام کرد :در حال حاضر، ۲ شهرستان استان در وضعیت قرمز کرونایی قرار دارد که چهار مورد کمتر از هفته گذشته است.

علی مصطفوی افزود: طبق آخرین بررسی ها، شهرستان های اشنویه و پیرانشهر در جنوب آذربایجان غربی وضعیت قرمز کرونایی دارند. همچنین  شهرستان های ارومیه، خوی، چایپاره، شوط، پلدشت و ماکو در شمال آذربایجان غربی و بوکان و سردشت در جنوب استان وضعیت نارنجی کرونایی دارند.

در خراسان شمالی هم اتفاق خوبی از نظر مهار کرونا رخ داده و تمامی شهرستان‌های خراسان شمالی از وضعیت کرونایی قرمز خارج شدند و اکنون منطقه ای با رنگ‌بندی‌ قرمز در نقشه کرونایی استان دیده نمی شود.

هم اینک از هشت شهرستان استانٰ، ۶ شهرستان در وضعیت زردٰ، ۲ شهرستان در وضعیت نارنجی و یک شهرستان نیز در وضعیت آبی کرونایی قرار دارد.

از سویی دیگر با آبی شدن وضعیت کرونایی ۹ شهرستان گیلان شمار مناطق استان با این رنگ بندی کم خطر به ۱۲ شهرستان رسیده است.

تعداد شهرستان های آبی کرونایی گیلان از سه شهرستان به عدد ١٢ رسیده است و هم اکنون علاوه بر املش، سیاهکل و شفت که پیش از این آبی بودند، لنگرود، لاهیجان، آستانه اشرفیه، رشت، خمام، بندرانزلی، فومن، رضوانشهر و تالش نیز در نفشه جدید کرونایی گیلان به رنگ آبی درآمدند.

رنگ نارنجی نیز در نقشه کرونایی گیلان حذف شد و رودبار تنها شهرستان نارنجی استان به زرد تبدیل گردید، بنابراین در نقشه جدید کرونایی رودبار، رودسر، صومعه سرا، ماسال و آستارا زرد هستند.

در استان مرکزی شرایط ۲ شهرستان زرندیه و خنداب از توابع استان مرکزی از وضعیت زرد ( خطر متوسط) به آبی ( کم خطر) تغییر کرده است و در آخرین گزارش رنگ‌بندی کرونا هیچ کدام از شهرستان‌های استان مرکزی در وضعیت قرمز و نارنجی قرار ندارند. 

از سمنان گزارش شده که وضعیت کرونایی ۲ شهرستان در استان سمنان تغییر رنگ داده که نشان از بهبود شرایط در استان دارد. طبق جدیدترین رنگ بندی سامانه ماسک، شهرستان های دامغان، شاهرود، سمنان و گرمسار در وضعیت نارنجی، شهرستان‌های مهدیشهر، آرادان و سرخه زرد و شهرستان میامی در وضعیت آبی کرونایی قرار دارند.

خبر خوب دیگر اینکه مطابق جدیدترین رنگ بندی کرونایی در خوزستان، ۲ شهرستان در وضعیت زرد و ۲۵ شهرستان در وضعیت آبی قرار گرفتند.

شهرستانهای رامهرمز و دزفول در وضعیت زرد کرونایی و مابقی شهرستان های استان در وضعیت آبی قرار گرفتند و هیچ یک از مناطق خوزستان در وضعیت نارنجی و قرمز قرار ندارند.

بر اساس اعلام رییس کمیته اطلاع‌رسانی ستاد مدیریت کرونا دانشگاه علوم‌ پزشکی کرمانشاه هم‌اکنون ۳۲۹ بیمار کووید -۱۹ در مراکز درمانی این استان بستری هستند که نسبت به روز گذشته ۱۶ نفر کمتر شده است.

مهدی محمدی با اشاره به اینکه در شبانه روز گذشته ۲ نفر بر اثر کرونا فوت کردند، گفت: مجموع جان‌ باختگان استان از ابتدای شیوع کرونا تاکنون به ۲ هزار و ۸۵۸ نفر روز گذشته است.

اما در استان هرمزگان نیز سخنگوی دانشگاه علوم پزشکی هرمزگان اعلام کرد : در حال حاضر ۲۵ نفر مبتلا به کرونا در بخش مراقبت های ویژه بیمارستان های استان بستری هستند که از این شمار حال ۵ نفر وخیم گزارش شده است.

دکتر فاطمه نوروزیان افزود: مجموع بستری های کرونا در هرمزگان هم اکنون ۱۱۵ نفر هستند که از این شمار ۲۸ نفر در یک روز اخیر بستری شدند.

در استان زنجان هم از امروز ۲ شهرستان این استان در وضعیت آبی، یک شهرستان نارنجی و پنج شهرستان دیگر زرد شده اند. شهرستان طارم که پیش از این، زرد کرونایی بود، از امروز رنگ نارنجی به خود گرفته است .

 بر این اساس سلطانیه و ایجرود در وضعیت آبی کرونایی، شهرهای ابهر، خرمدره، خدابنده، ماهنشان و زنجان نیز در وضعیت زرد قرار گرفته اند.

خبر دیگر اینکه تمام مناطق استان اردبیل در وضعیت زرد و آبی کرونایی قرار گرفتند و دکتر شهرام حبیب‌زاده رئیس دانشگاه علوم پزشکی اردبیل گفت: هم‌اکنون شهرستان اردبیل، مشگین‌شهر و پارس‌آباد،بیله‌سوار، خلخال، اصلاندوز، کوثر و سرعین در وضعیت زرد و  شهرستان‌های نیر، نمین و گرمی در وضعیت آبی شیوع کرونا قرار دارند.

روز گذشته شهرستان‌های مشگین‌شهر و پارس‌آباد در وضعیت نارنجی، شهرستان‌های گرمی، اردبیل، نیر، کوثر، نمین و سرعین در وضعیت آبی و شهرستان بیله‌سوار، خلخال، اصلاندوز در وضعیت زرد شیوع کرونا قرار داشتند.

در لرستان هم رنگ‌بندی وضعیت شیوع کرونا در شهرهای چگنی، الیگودرز و سلسله استان لرستان تغییر کرد و اکنون شهرستان چگنی از زرد به نارنجی تغییر وضعیت داده است.

همچنین شهرستان های الیگودرز و سلسله از نارنجی به زرد  تغییر یافته اند و مابقی شهرستان های ۱۱ گانه نیز در شرایط قبلی هستند.

در خبری دیگر به نقل از رییس دانشگاه علوم پزشکی ایلام آمده است:  ۲ شهرستان دهلران و آبدانان از نارنجی به زرد تغییر کردند و مجموع شهرستان های زرد به ۶ شهر افزایش یافت.

دکتر محمد کریمیان افزود: هم اکنون شهرستان های آبدانان، دره شهر، دهلران، چوار، سیروان، ملکشاهی و مهران در وضعیت زرد قرار دارند. همچنین شهرستان های ایلام، ایوان و چرداول نیز در وضعیت نارنجی قرار دارند. 

در همین حال ،رییس دانشگاه علوم پزشکی گلستان اعلام کرده که گستره رنگ آبی کرونایی در گلستان افزایش یافته و تعداد مناطق زرد کرونایی این استان کاهش یافت و وضعیت شیوع این ویروس در ۱۲ شهرستان آبی شد.

عبدالرضا فاضل اظهار داشت: شهرستان‌های کردکوی، بندرگز، ترکمن، گمیشان، آق‌قلا، آزادشهر، مینودشت، کلاله، رامیان، گالیکش، گنبدکاووس و مراوه‌تپه در وضعیت آبی و گرگان و علی آبادکتول در وضعیت زرد شیوع کرونا قرار دارند.

در خبر دیگری  سخنگوی دانشگاه علوم پزشکی قم با اشاره به آخرین وضعیت کرونا در این استان، گفت: ۱۶۴ بیمار کرونایی در مراکز درمانی قم تحت معالجه و درمان قرار دارند که وضعیت جسمی ۴۲ تَن از آن‌ها وخیم است.

محمدرضا قدیر افزود: در شبانه‌روز منتهی به بیست‌وهشت آبان‌ماه، ۳۲ بیمار مشکوک و یا با علائم قطعی ابتلا به کرونا توسط اورژانس مراکز درمانی قم مورد پذیرش قرار گرفتند.

از چهار محال و بختیاری خبر رسیده که میزان موارد ابتلای بستری و سرپایی کرونا در استان طی یک هفته اخیر بین ۱۰ تا ۱۵ درصد کاهش داشته است.

مجید شیرانی رییس دانشگاه علوم پزشکی، خدمات درمانی و بهداشتی چهارمحال و بختیاری ، روند شیوع کرونا در این استان را کاهشی با ثبات نسبی اعلام کرد و افزود: هنوز علائمی از شکل‌گیری موج ششم در استان گزارش نشده است و امید می‌رود با رعایت بیش از پیش پروتکل‌های بهداشتی و روند واکسیناسیون، در صورت شکل‌گیری موج بعدی کرونا با شدت کمتری همراه باشد.

همچنین وضعیت کرونا در استان قزوین کاهشی است و در ۲۴ ساعت گذشته ۴۲ بیمار کرونایی بستری و ۲ بیمار نیز براثر کرونا فوت کردند.

خبر دیگر از کرمان اینکه طی سه هفته گذشته وضعیت شیوع کرونا در استان کرمان تقریبا ثابت مانده و به طور متوسط روزانه ۶۵۰ بیمار کرونایی در بیمارستان های این استان بستری می شوند.

سه شهر سیرجان، رفسنجان و کرمان در وضعیت نارنجی، چهار شهرستان وضعیت آبی و ۱۵ شهرستان در وضعیت قرمز کرونا بسر می برند که نشان از شکننده بودن و حفظ آمادگی در برابر این بیماری دارد.

تداوم واکسیناسیون در استان ها 

تا کنون ۵۶ میلیون و ۴۷۳ هزار و ۱۶۲ نفر دُز اول، ۴۴ میلیون و ۲۹۴ هزار و ۶۵۲ نفر دُز دوم و ۷۲۴ هزار و ۷۲۱ نفر، دُز سوم واکسن کرونا را تزریق کرده اند و مجموع واکسن های تزریق شده در کشور به ۱۰۱ میلیون و ۴۹۲ هزار و ۵۳۵ دُز رسیده است.

در همین حال معاون بهداشت دانشگاه علوم پزشکی تبریز اعلام کرد: ۸۸ درصد جمعیت بالای ۱۲سال آذربایجان‌شرقی دُز اول واکسن کرونا را دریافت کردند.

عباسعلی درستی اظهار کرد: ۷۳درصد جمعیت بالای ۱۲ سال آذربایجان شرقی نیز تاکنون دُز دوم واکسن کرونا را دریافت کرده اند که باید این مقدار به حدود ۸۵ درصد برسد تا مصونیت جمعی در استان ایجاد شود. 

در البرز هم مدیر ندامتگاه قزلحصار کرج اعلام کرد که تمام مددجویان این ندامتگاه برای پیشگیری از ابتلا به کووید-۱۹ سومین مرحله واکسن کرونا را دریافت کردند.

اشکان کمالی اظهار داشت که با حضور گروه جهادی معاونت بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی استان البرز  و مرکز بهداشت غرب کرج ، طرح بوستر واکسیناسیون کرونا زندانیان در ندامتگاه قزلحصار انجام شد.

خبر دیگر اینکه رییس دانشگاه علوم پزشکی جندی شاپور اهواز از تزریق بیش از پنج میلیون دُز واکسن کرونا در خوزستان خبر داد و گفت :وضعیت استان خوزستان از نظر شیوع کرونا در شرایط مساعدی است و واکسن‌ به تعداد کافی و در برندهای مختلف در استان وجود دارد.

فرهاد ابول نژادیان افزود: در حال حاضر میزان رعایت پروتکل های بهداشتی در خوزستان ۵۲ درصد بوده در حالی که حد مطلوب آن ۹۵ درصد است.

از سویی دیگر معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی بابل گفته که به دلیل کاهش مراجعه افراد جمعیت گروه هدف به مراکز واکسیناسیون خودرویی و تعطیلی این مرکز ، واکسیناسیون سیار در شهرستان راه‌اندازی شد.

دکتر مصطفی جوانیان افزود که مرکز واکسیناسیون خودرویی و سایت شهید سردار سلیمانی در سالن سپاه به علت کاهش مراجعه تعطیل و اکیپ سیار از امروز فعال شده است.

به گفته سرپرست دانشگاه علوم پزشکی استان همدان تاکنون ۵۱.۶ درصد جمعیت این استان هر ۲ دُز واکسن کرونا را تزریق کرده اند.

 دکتر محمدمهدی مجذوبی با بیان اینکه همدان رتبه نهم تزریق واکسن کرونا را در سطح کشور دارد افزود: ۲ میلیون و ۱۷۴ هزار دُز واکسن تاکنون در این استان تزریق شده که یک میلیون و ۲۳۸ هزار مربوط به دُز نخست است.

در دزفول هم سرهنگ محمدرضا لیلی زاده فرمانده ناحیه مقاومت بسیج دزفول با اشاره به خدمات بسیج پس از پیدایش ویروس منحوس کرونا گفت: نیروهای بسیج دزفول تاکنون بیش از ۴۹ هزار نفر از مردم این شهرستان را علیه کرونا واکسینه کرده‌اند که سندی افتخارآمیز برای بسیج است.

همچنین مدیر شبکه بهداشت و درمان شاهین‌دژ گفت: از ابتدای آغاز طرح واکسیناسیون سراسری کرونا، تاکنون ۸۵ درصد از جمعیت بالای ۱۲ سال این شهرستان علیه کرونا حداقل یک دُز از واکسن کرونا را دریافت کرده اند.

امین قلندرزاده افزود: تاکنون حدود ۱۲۰ هزار دُز واکسن در این شهرستان به افراد واجد شرایط تزریق شده است که از این تعداد حدود ۷۰ هزار نفر دُز اول و بیش از ۵۰ هزار نفر نیز هر ۲ دُز را دریافت کرده اند.

با تداوم اجرای طرح واکسیناسیون کرونا رییس کارگروه اطلاع‌رسانی ستاد دانشگاهی مقابله با کرونا در آذربایجان‌غربی اعلام کرد: در حالی که اول آبان ماه جاری، آمار واکسیناسیون در استان از سه میلیون دُز گذشته بود، طی چهار هفته اخیر، بیش از یک میلیون دُز دیگر در استان تزریق شد و این رقم از چهار میلیون دُز فراتر رفت.

علی‌احمد آقاپور افزود: طی ۲۴ ساعت گذشته حدود ۲۵ هزار دُز واکسن در آذربایجان غربی تزریق شد و با انجام این تعداد تزریق، کل واکسن های تزریق شده در استان به چهار میلیون و ۲۸ هزار دُز رسید.

خبر خوب دیگر از فرماندار اردکان اینکه تاکنون ۹۶ درصد از جمعیت بالای ۱۲ سال شهرستان دُز مرحله نخست و ۸۰ درصد دُز دوم واکسن کرونا علیه بیماری کووید- ۱۹ تزریق کردند.

در قم از ابتدای اجرای طرح واکسیناسیون کرونا در استان، یک‌میلیون و ۲۷۴ هزار و ۵۱۰ دُز واکسن به جامعه هدف تزریق شده است.

در همین ارتباط ،مدیر پیشگیری و مبارزه با بیماری‌های واگیر و غیرواگیر دانشگاه علوم پزشکی مشهد گفته که از زمان شروع واکسیناسیون گروه‌های هدف تاکنون ۶۲ درصد افراد بالای ۱۲ سال هر ۲ دُز واکسن کرونا را دریافت کرده‌اند.

دکتر سعید فرزین‌فر افزود: تا این لحظه در گروه سنی بالای ۱۲ سال، ۸۵ درصد دُز اول و ۶۲ درصد دُز دوم و در گروه سنی بالای ۱۸ سال ۸۵ درصد دُز اول و ۶۵ درصد دُز دوم را دریافت کردند.

قزوین از نظر واکسیناسیون کرونا جزو هفت استان برتر کشور است و  ۹۰ درصد جمعیت بالای ۱۸ سال استان قزوین یک دُز واکسن و ۷۵ درصد جمعیت استان نیز دو دُز واکسن را دریافت کرده اند.

مطالب مشابه


نظرات


تصویری


ویدئو