مودم را بغل کنید، شاید رستگار شوید

منبع: برترین ها

65

1400/8/30

07:08


تصور می‌کنم به صورت پیش فرض همین که در ایران زندگی کنید یعنی یک مشکلی با اینترنت خواهید داشت.

برترین‌ها: سرعت اینترنت از آن دست چیز‌هایی است که همیشه در موردشان اعتراض وجود داشته است، اما از ابتدای مهر امسال این اعتراضات افزایش چشمگیری پیدا کرد و کاربران فضای مجازی از کندی سرعت اینترنت در ساعات مختلف شبانه روز انتقاد داشتند. حتی عده‌ای از کاربران و رسانه‌ها این افت کیفیت را به اجرای طرح حمایت از حقوق کاربران فضای مجازی و خدمات پایه کاربردی ارتباط دادند و کاهش دستوری پهنای باند را دلیل اختلال اینترنت بیان کردند.

مودم را بغل کنید، شاید رستگار شوید

وقتی صحبت از سرعت اینترنت می‌شود، استفاده از کلمات تخصصی ممکن است کمی گیج‌کننده باشد، اما به طور خلاصه، سرعت‌های اینترنتی معمولا با مگابیت‌برثانیه یا Mbps اندازه‌گیری می‌شود و هرچه این نرخ بالاتر باشد، اینترنت شما سریع‌تر خواهد بود. هر مگابیت یک‌هشتم یک مگابایت است (برای مثال دانلود یک تصویر ۱۰ مگابایتی با سرعت یک مگابیت برثانیه، ۸۰ ثانیه طول می‌کشد) به همین دلیل هرچه سرعت بیشتر باشد شما با سرعت بیشتری می‌توانید بارگیری (دانلود) یا بارگذاری (آپلود) را انجام دهید.

میانگین سرعت جهانی اینترنت

روزنامه خراسان نوشت: دو روز پیش وزیر ارتباطات بعد از تست سرعت اینترنت یک تلفن همراه که ۱۶ مگا بیت بر ثانیه را نشان می‌داد، اعلام کرد که این سرعت هشت برابر حداقل سرعت آمده در پروانه اپراتورهاست و سرعت اینترنت کاربران در سراسر کشور به طور میانگین ۵ تا ۶ مگابیت بر ثانیه است. بر اساس مصوبه ۲۸۳ کمیسیون تنظیم مقررات و ارتباطات رادیویی در سال ۹۷ حداقل سرعت مجاز اپراتور‌ها برای جریمه نشدن ۲ مگابیت بر ثانیه است و میانگین سرعت انتقال داده مشترکان باید بیشتر از ۵ مگابیت بر ثانیه باشد. البته جالب است که بدانید طبق کمیسیون ارتباطات فدرال (FCC) در آمریکا، حداقل سرعت ۲۵ مگابیت برثانیه است و اپراتور‌هایی که با سرعت کمتری به مشترکان اینترنت بدهند، جریمه می‌شوند.

مودم را بغل کنید، شاید رستگار شوید

با این حال طبق آخرین آمار منتشر شده در اسپیدتست، تا ماه اکتبر سال ۲۰۲۱، متوسط جهانی سرعت دانلود اینترنت موبایل، ۶۸.۴۱۴ مگابیت‌برثانیه و متوسط جهانی سرعت آپلود اینترنت موبایل، ۱۳.۷۹ مگابیت برثانیه و تاخیر ۳۶ میلی‌ثانیه است. یعنی بیش از ۳۴ برابر حداقل سرعت آمده در پروانه اپراتور‌ها و بیش از چهار برابر آن چه وزیر ارتباطات از تست اینترنت نشان داده است. به هرحال کشور‌های امارات متحده عربی با (۲۷۳.۸۷ مگابیت برثانیه)، کره جنوبی با (۲۱۴.۴۷ مگابیت برثانیه)، قطر با (۱۷۸.۸۳ مگابیت برثانیه)، نروژ با (۱۷۸.۷۰ مگابیت برثانیه) و کویت با (۱۷۰.۶۷ مگابیت برثانیه) پنج کشوری هستند که بیشترین سرعت اینترنت تلفن همراه را دارند.

دردسر‌های کندی اینترنت

یکی از وعده‌های دولت سیزدهم تسهیل در کسب و کار‌های اینترنتی و افزایش سرعت اینترنت بود به نوعی که رئیس جمهور وعده اینترنت رایگان برای اقشار ضعیف و با سرعت بالا را داده بود که گیمر‌ها هم از آن لذت ببرند. وزیر ارتباطات هم یکی از برنامه هایش را رساندن فیبر نوری به تک تک خانه‌های مردم، اجرای پروژه فیبر در منزل و سرعت‌های چند گیگی اینترنت اعلام کرده بود، اما حالا اینترنت روز‌های خوبی را پشت سر نمی‌گذارد. بر اساس اطلاعات منتشر شده، هم اکنون بیش از ۳۲ هزار کسب‌وکار اینترنتی در ایران فعال هستند که بخش بزرگی از آن‌ها در شبکه‌های اجتماعی فعالیت می‌کنند و کندی یا قطع اینترنت، مشکلات زیادی را برای آن‌ها فراهم می‌کند. همچنین موضوع آموزش آنلاین دانش آموزان و دورکاری کارمندان هم موجب شده تا اهمیت این مشکل صد چندان شود و نیاز است هر چه زودتر مشکل برطرف شود.

مودم را بغل کنید، شاید رستگار شوید

در ادامه قرار است با نکاتی آشنا شویم که رعایت آن‌ها می‌تواند با حداقل هزینه مازادی کیفیت اینترنت مصرفی شما را بهبود بخشد.

ویجیاتو در این باره نوشت: اگر مثل اکثریت از شبکه وای‌فای (Wifi) استفاده می‌کنید، اولین قدم برای افزایش کیفیت اینترنت نزدیک شدم به روتر یا مودم موردنظر است. فاصله زیاد سیستم دریافتی و روتر منجر به افزاش قدرت سیگنال دریافتی و در ادامه پینگ خواهد شد. همچنین وجود موانع فیزیکی، چون دیوار، توان سیگنال وایرلس شما را کاهش داده و بر کیفیت کلی اینترنت اثرات منفی می‌گذارد. اما در نهایت اگر برایتان ممکن است، اتصال به وسیله کابل Lan که تجربه پینگ بهتر و در نتیجه کیفیت بالاتری را از اتصال بی‌سیم ارائه می‌کند، را فراهم کنید.

غالب اوقات ویندوز و نرم افزار‌های مربوطه به صورت خودکار اقدام به بروزرسانی خود می‌کنند. این بروزرسانی، با وجود پهنای باند محدود شده‌اش، در حین بازی کردن می‌تواند مخرب باشد پس لازم است دسترسی‌های بروز رسانی خودکار ویندوز را ببندیم.

مسلما همه‌ی ما نرم افزار‌های زیادی روی ویندوز داریم که بنا به نیاز، دریافت پچ‌ها و بروز رسانی به اینترنت دسترسی دارند. این نرم افزار‌ها غالبا به شکل پنهان و خودکار به اینترنت متصل می‌شوند. برای بستن دسترسی‌ها می‌توانید از انواع فایروال‌ها (Firewall) استفاده کنید.

افزایش تعداد دیوایس‌های متصل به روتر باعث کاهش سرعت ارتباط و افزایش پینگ می‌شود؛ بنابراین سعی کنید دسترسی دیوایس‌های بلا استفاده را به اینترنت خانگی خود محدود کنید.

مطالب مشابه


نظرات


تصویری


ویدئو