۴ استفاده فوق العاده از زردچوبه برای گیاهان!

۴ استفاده فوق العاده از زردچوبه برای گیاهان!


منبع: فوت و فن

94

1400/8/30

09:03


۴ استفاده فوق العاده از زردچوبه برای گیاهان!

زردچوبه خوراکی مقوی است و اثرات زیادی بر سلامتی ما دارد. اما می‌دانستید علاوه بر تاثیر آن بر سلامتی انسان، زرد چوبه، برای باغچه و گلدان‌هاتان هم عالی است!

زردچوبه یکی از ادویه‌هایی است که در غذاهای ایرانی به وفور از آن استفاده می‌شود. این ادویه طعمی عجیب و غریب و بویی خوش دارد. به علاوه، زردچوبه مصارف زیادی برای سلامتی و زیبایی هم دارد. این خوراکی عالی حاوی مقدار زیادی آنتی اکسیدان و ترکیبات ضد عفونی کننده است و در مبارزه با سرطان، افزایش سلامتی مغز، بهتر کردن هضم و … کاربرد دارد. اما بحث امروز ما نه درمورد آشپزی است و نه سلامتی، این بار می‌خواهیم با اثرات زردچوبه بر گیاهان آشنا شویم و استفاده‌های فوق العاده آن در پرورش گل و گیاه را یاد بگیریم.

۱- آفت کش

به نظر ما طعم زردچوبه بی‌نظیر است اما مورچه‌ها و دیگر آفات از آن متنفرند و سعی می‌کنند از آن دوری کنند. تنها کاری که باید برای مبارزه و دور کردن آفات، به خصوص مورچه‌ها، انجام دهید آن است که مقداری پودر زردچوبه را در اطراف گیاه، روی برگ‌های آن و یا در نزدیکی لانه مورچه‌ها بریزید. همانطور که می‌دانید مورچه‌ها باعث حمله شته‌ها به گیاهان می‌شوند، پس مبارزه با آنها به معنی مبارزه با شته‌هایی است که شیره گیاهان‌تان را مینوشند و آنها را ضعیف می‌منند. به خاطر داشته باشید کلید موفقیت در استفاده از این آفت کش‌ ارگانیک، استمرار است. پس انتظار نداشته باشید تنها با چند بار استفاده از زردچوبه تمام آفات و مورچه‌ها از بین بروند، باید این کار را چند روز متوالی انجام دهید. این روش به خصوص برای به عمل آوردن محصولاتی ارگانیک عالی است. اگر برای مصرف خودتان سبزیجات کاشته اید، به جای استاده از آفت کش‌های شیمیایی برای مبارزه با آفات، از زردچوبه استفاده کنید. به این ترتیب خیال‌تان هم از بابت سلامت محصول‌تان راحت است.

۲- درمان زخم‌ها

اگر جایی از بدن‌تان زخم یا خراش برداشت و شروع به خونریزی کرد، می‌توانید خمیری از پودر زردچوبه مخلوط با آب را روی آن بمالید تا درمان شود. همین قضیه برای گیاهان هم صادق است. اگر بر اثر هرس یا هر اتفاق دیگری زخم یا خراشی روی هر قسمت از ساقه گیاه ایجاد شد، می‌توانید از زرد چوبه برای درمان آن استفاده کنید. برای این منظور یا با استفاده از زردچوبه خمیری درست کنید و روی زخم قرار دهید و یا پودر زردچوبه را روی آن بپاشید تا زخم به طور طبیعی درمان شود. دلیل استفاده از زردچوبه برای درمان آن است که این ادویه باعث جلوگیری از هر گونه بیماری باکتریایی یا قارچی می‌شود. همچنین زردچوبه سرعت درمان زخم و خراش را افزایش می‌دهد.

۳- درمان سفیدک پودری

گیاهان‌تان از بیماری قارچی سفیدک پودری رنج می‌برند؟ زرد چوبه می‌تواند آنها را درمان کند! این بیماری، همان بیماری است که به صورت گرد سفیدی روی برگ‌های گیاه‌تان می‌نشیند. سفیدک پودری به گروهی از بیماری‌ها گفته می‌شود که تمامی آنها به صورت پودر سفیدی، برگ، ساقه و گاهی حتی گل گیاه را هم می‌پوشانند. این بیماری معمولا گیاه را نمی‌کشد اما آن را تضعیف می‌کند و سطح فتوسنتز را کاهش می‌دهد و در نتیجه محصول یا گل دهی گیاه کم می‌شود. البته در موارد بسیاری باعث مرگ گیاه هم می‌شود. برای درمان این بیماری یک قسمت زردچوبه را با دو قسمت خاکستر چوب مخلوط کنید و در روزی که هوا آرام و بدون باد است بر روی گیاه بپاشید. توصیه می‌شود این کار را در صبح زود انجام دهید زیرا شبنمی که روی گیاه قرار دارد باعث چسبیدن بیشتر این پودر روی برگ و ساقه می‌شود.

۴- درمان نیش حشرات

درمان ارگانیک بهترین راه است! وقتی داشتید در باغچه روی گیاهان‌تان کار می‌کردید مورد حمله حشرات قرار گرفتید؟ ۲ قاشق چایخوری زردچوبه را با مقداری آب مخلوط کنید و آن را مستقیما روی جای نیش قرار دهید. زردچوب به راحتی و به سرعت جذب پوست می‌شود و خارش و قرمزی محل نیش کاهش می‌یابد.

مطالب مشابه


نظرات


تصویری


ویدئو