بیست و یکمین دوره جشن حافظ برگزیدگان خود را شناخت

148

1400/8/30

10:19


بیست و یکمین دوره جشن حافظ با معرفی برترین‌های سینما و تلویزیون و تولیدات شبکه نمایش خانگی برگزار شد.

بیست و یکمین دوره جشن حافظ برگزیدگان خود را شناخت

گروه سینمایی هنرآنلاین: مراسم بیست و یکمین دوره از جشن دنیای تصویر (تندیس حافظ) شامگاه ۲۹ آبان‌ماه با حضور چهره‌های مطرح سینما و تلویزیون در هتل اسپیناس پالاس تهران برپا شد. در این مراسم که از طریق سایت آپارات و آنلاین برای مردم قابل مشاهده بود، برترین‌های سینما و تلویزیون و شبکه نمایش خانگی در سال جاری معرفی شدند.

این برنامه با یادی از علی معلم (بنیانگذار جشن حافظ) و اجرای محمد سلوکی آغاز شد. در ادامه این مراسم رضا یزدانی قطعه موسیقی اجرا کرد که از اشعار حافظ در آن استفاده شده بود. امید معلم دبیر این دوره از جشن حافظ طی سخنانی به مهمترین هدف جشن حافظ که همبستگی بین سینماگران است اشاره کرد و از همه خواست در این شرایط کنار یکدیگر باشند.

در بخش بعدی این برنامه برای زنده‌یاد علی لندی (نوجوان ایذه‌ای که  به خاطر نجات جان دو همسایه‌اش دچار سوختگی شدید شد و از دنیا رفت) بزرگداشتی برگزار شد و امید معلم از خانواده این شهید نوجوان تقدیر کرد. پدر شهید لندی با بیان صحبت‌هایی یاد پسرش را گرامی داشت و از برگزارکنندگان جشن تقدیر کرد.

سپس با حضور امیرعلی دانایی و شاهرخ استخری از کادر درمان که در دوران کرونا روزگار سختی را گذراندند، تقدیر شد. به این منظور کلیپی از فداکاری‌های کادر درمان پخش و از دکتر مصطفی جلالی فخر به نمایندگی از کادر درمان تقدیر به عمل آمد. در ادامه مراسم آذر معماریان (مدیر جشن حافظ و همسر زنده‌یاد علی معلم) از یک عمر فعالیت هنری مسعود کیمیایی کارگردان مطرح سینما تقدیر کرد.

این بخش از برنامه با پخش کلیپی از سخنان مسعود کیمیایی برای مراسم بزرگداشت‌اش همراه شد و در ادامه جواد طوسی به نمایندگی از مسعود کیمیایی جایزه  او را دریافت کرد. طوسی گفت: علت غیبت مسعود کیمیایی در این مراسم کسالت بوده اما من به نمایندگی از ایشان جایزه‌اشان را به مردم اصفهان و آب خشکیده زاینده‌رود تقدیم می‌کنم.

سپس آذر معماریان از علی اوجی به‌واسطه کارگردانی جشن حافظ در سال‌های مختلف تقدیر کرد و علی اوجی نیز ضمن بیان اینکه غافلگیر شده است، تشکر کرد و از جامعه سینمایی خواست پشت یکدیگر باشند.

در ادامه همسر پیمان ابدی (بدلکار سینمای ایران) روی صحنه آمد و اعلام کرد جایزه بهترین بدلکار این دوره جشن حافظ به شاگرد پیمان ابدی اهدا می‌شود. سپس تندیس حافظ این جایزه به مادر ارشا اقدسی بدلکار سینمای ایران اهدا شد که چند ماه قبل طی یک سانحه در سکانس سینمایی از دنیا رفت. مادر ارشا اقدسی با بیان مطالبی، ابراز خرسندی کرد که بالاخره توجه به بدلکاران در یک مراسم سینمایی اتفاق افتاد و این همیشه خواست اصلی پسرش ارشا اقدسی بوده است.

معرفی برگزیدگان بخش‌های مختلف

بخش اصلی این مراسم به معرفی برگزیدگان این دوره جشن حافظ اختصاص داشت. در ادامه برگزیدگان هر بخش معرفی شده‌اند.

بهترین فیلم، بهترین کارگردانی و بهترین فیلمنامه سینما

تندیس بهترین فیلم، بهترین کارگردانی و بهترین فیلمنامه با حضور پانته‌آ بهرام به اصغر فرهادی تعلق گرفت که در سفر بود و در مراسم حضور نداشت. این جوایز به سحر گلدوست بازیگر فیلم «قهرمان» اهدا شد تا به دست اصغر فرهادی برسد.

بهترین بازیگر مرد سینما (دو جایزه)

تندیس بهترین بازیگر مرد با حضور مهران مدیری به پیمان معادی برای بازی در فیلم «درخت گردو» اهدا شد. معادی با فرستادن پیام ویدیویی از دست‌اندرکاران جشن حافظ تشکر و اعلام کرد که به دلیل حضور سر صحنه فیلمبرداری نتوانسته در مراسم حضور داشته باشد.

در ادامه مهران مدیری خطاب به مهدویان گفت: هنوز دلیل انتخابم برای بازی در فیلم «درخت گردو» را نمی‌دانم. واقعیت این است که در این فیلم خیلی بد بازی کردم اما پیمان معادی درخشان و مستحق دریافت این جایزه بود.

در ادامه سعید راد روی صحنه آمد و دیگر جایزه این بخش را به امیر جدیدی برای بازی در فیلم «قهرمان» اهدا کرد. راد با اشاره به حواشی داوری‌اش در جشنواره فیلم فجری که گذشت گفت: اینجا اعلام می‌کنم که واقعا من در جایزه نگرفتن جواد عزتی در جشنواره فجر هیچ تاثیری نداشتم. یک افتخار من این است که چند سال قبل به مه‌لقا باقری (همسر عزتی) جایزه دادم. این زوج هر دو از بازیگران خوب سینمای ایران هستند.

بهترین بازیگر زن سینما (دو جایزه)

تندیس حافظ بهترین بازیگر زن سینما با حضور آزاده صمدی به سوسن پرور برای بازی در فیلم «بوتاکس» اهدا شد. جایزه دیگر این بخش نیز به پردیس احمدیه برای بازی در فیلم «تومان» اهدا شد.

بهترین موسیقی متن سینما

تندیس حافظ بهترین موسیقی متن با حضور رضا یزدانی به بامداد افشار برای ساخت موسیقی فیلم سینمایی «پوست» اهدا شد.

بهترین تدوین سینما

تندیس حافظ بهترین تدوین با حضور سپیده عبدالوهاب به هایده صفی‌یاری برای تدوین فیلم «قهرمان» تعلق گرفت.

بهترین فیلمبرداری سینما

تندیس حافظ بهترین فیلمبرداری سینما با حضور الهه حصاری و نیما ریسی به مرتضی نجفی برای فیلمبرداری فیلم «تومان» اهدا شد.

نشان عباس کیارستمی

نشان عباس کیارستمی با حضور علیرضا امینی به بهمن و بهرام ارک برای کارگردانی فیلم «پوست» اهدا شد.

بهترین فیلم مستند

تندیس حافظ بهترین فیلم مستند با حضور محمد رضا مصباح و آرمین رحیمیان به فرزاد خوشدست برای کارگردانی مستند «خط باریک قرمز» اهدا شد. همچنین تندیس حافظ بهترین دستاورد فردی ویژه با حضور رضا عطاران به علی سرتیپی اهدا شد.

بهترین ترانه تیتراژ فیلم یا سریال

تندیس بهترین ترانه تیتراژ فیلم یا سریال با حضور گلاب آدینه و دخترش نورا هاشمی به علیرضا قربانی برای ترانه تیتراژ سریال «هم‌گناه» اهدا شد. قربانی پس از دریافت این جایزه گفت که کرونا سبب شد تا قدر با هم بودن را بیشتر بدانیم. سپس به درخواست حاضران و برگزارکنندگان مراسم قطعاتی از اشعار حافظ را خواند که با استقبال کم‌نظیر مخاطبان مواجه شد.

بهترین چهره تلویزیونی

تندیس بهترین چهره تلویزیونی با حضور مسعود فروتن و بهرام بهرامیان به سروش صحت برای اجرای برنامه «کتاب‌باز» اهدا شد.

بهترین فیلمنامه تلویزیون و شبکه خانگی

تندیس حافظ بهترین فیلمنامه تلویزیون و شبکه خانگی با حضور لیلا بلوکات و همایون ارشادی به محمدحسین مهدویان برای نگارش فیلمنامه مجموعه «زخم کاری» اهدا شد.

بهترین کارگردانی تلویزیونی و شبکه نمایش خانگی

تندیس حافظ بهترین کارگردانی تلویزیونی و شبکه نمایش خانگی با حضور نیکی کریمی به شهرام شاه‌حسینی برای کارگردانی سریال «می‌خواهم زنده بمانم» اهدا شد.

بهترین بازیگر کمدی تلویزیونی و شبکه نمایش خانگی

تندیس حافظ بهترین بازیگر کمدی تلویزیونی و شبکه نمایش خانگی با حضور گوهر خیراندیش و دخترش آزاده اسماعیل‌خانی به ژاله صامتی برای بازی در سریال «زیر خاکی» اهدا شد.

بهترین بازیگر زن درام تلویزیون و شبکه نمایش خانگی

تندیس بهترین بازیگر زن درام تلویزیون و شبکه نمایش خانگی با حضور نسرین نصرتی به رعنا آزادی‌ور برای بازی در سریال «زخم کاری» اهدا شد.

بهترین بازیگر مرد کمدی تلویزیونی و شبکه نمایش خانگی

تندیس حافظ بهترین بازیگر مرد کمدی تلویزیونی و شبکه نمایش خانگی با حضور رضا بابک به پژمان جمشیدی برای بازی در سریال «زیر خاکی» اهدا شد. جمشیدی پس از دریافت تندیس حافظ، از اینکه اولین جایزه سینمایی‌اش را از جشن حافظ گرفته است، ابراز خرسندی کرد.

بهترین بازیگر مرد تلوبزیونی و شبکه خانگی

تندیس حافظ بهترین بازیگر مرد تلوبزیونی و شبکه خانگی در بخش درام با حضور مستانه مهاجر به امیر آقایی برای بازی در سریال «آقازاده» اهدا شد. جایزه ویژه هیات داوران در این بخش با حضور مه‌لقا باقری به جواد عزتی برای بازی در سریال «زخم کاری» و فیلم «شنای پروانه» اهدا شد.

بهترین سریال تلویزیون و شبکه خانگی

تندیس بهترین سریال تلویزیون و شبکه خانگی با حضور امیرحسین شریفی به محمدرضا تختکشیان برای تهیه‎کنندگی مجموعه «زخم کاری» اهدا شد.

اجرای ترانه تیتراژ فیلم «سینما شهر قصه» به کارگردانی کیوان علی‌محمدی و امید بنکدار توسط رضا یزدانی و پخش تیزری از درگذشتگان سینما از دیگر برنامه‌های این مراسم بود. بیست و یکمین جشن حافظ نزدیک ساعت ۲۴ به کار خود پایان داد.

مطالب مشابه


نظرات


تصویری


ویدئو