توصیه یک متخصص زنان به دختران جوان برای ذخیره تخمک

106

1400/8/30

12:24


توصیه یک متخصص زنان به دختران جوان برای ذخیره تخمک

سلامت نیوز:یک متخصص و جراح زنان، زایمان و نازایی ضمن ابراز نگرانی نسبت به نبود آگاهی در خصوص کاهش ذخیره تخمک با افزایش سن در دختران تاکید کرد: بالا رفتن سن ازدواج و مراجعه دیرهنگام سبب از دست رفتن زمان طلایی برای بارداری خانم‌ها می‌شود به نحوی که برخی خانم‌ها وقتی مراجعه می‌کنند که بسیار دیر شده و دیگر قادر نخواهند بود با تخمک خودشان باردار شوند و باید از تخمک اهدایی استفاده کنند.


به گزارش سلامت نیوز به نقل از ایسنا،دکتر منصوره علیرضایی با تاکید بر مطلب فوق تصریح کرد: هر نوزاد دختر با تعداد مشخصی ذخیره تخمک به دنیا می‌آید که در طول زندگی به تدریج این ذخیره‌ها کاهش می‌یابد تا جایی که بعد از سن ۳۵ سال تعداد و کیفیت تخمک‌ها کم و در سنین بالای ۴۰ سال روند کاهش تعداد و کیفیت تخمک تسریع می‌شود و احتمال باروری بسیار کاهش می‌یابد .


فلوشیپ نازایی و آی وی اف در پاسخ به این پرسش که چه افرادی کاندید فریز تخمک هستند؟ اظهار کرد: خانم‌هایی که مبتلا به سرطان هستند و باید شیمی‌درمانی یا پرتودرمانی شوند، باید اطلاع داشته باشند که بعد از انجام شیمی ‌درمانی ممکن است به علت کاهش کیفیت تخمک، شانس باروری با تخمک خود را از دست بدهند و اکیدا توصیه می‌شود تخمک خود را قبل از درمان فریز کنند، خانم‌هایی که به دلیل ادامه‌ی تحصیل، درگیری شغلی، مهاجرت و یا اهداف شخصی، فعلا قصد ازدواج ندارند، خانم‌هایی که سن آنها رو به افزایش است و هنوز ازدواج نکرده‌اند، خانم‌هایی که مبتلا به کیست تخمدان و یا آندومتریوز هستند و طبق صلاحدید پزشک باید جراحی شوند (حین دستکاری تخمدان ممکن است ذخیره‌ی تخمدان به طور قابل توجهی کاهش یابد).
علیرضایی هم‌چنین تاکید کرد: آقایانی که مبتلا به سرطان هستند هم حتما قبل از انجام اقدامات درمانی جهت فریز اسپرم مراجعه کنند.


جراح زنان و زایمان با تاکید بر اینکه فریز و ذخیره‌سازی تخمک در دوشیزگان هم قابل انجام است درباره بهترین زمان فریز تخمک‌ گفت: هر چقدر سن خانم پایین‌تر باشد کیفیت تخمک‌ها بهتر است و تعداد بیشتری می‌توان فریز کرد. ممکن است دخترخانم‌ها بعد از ازدواج در صورتی که سنشان زیاد بالا نباشد بتوانند بطور طبیعی باردار شوند و نیاز به این تخمک‌های فریز شده نداشته باشند اما انجام این کار آینده دختران را برای مادر شدن تضمین می‌کند که در حال حاضر هزینه‌ی خیلی بالایی ندارد.


علیرضایی درباره زمان ماندگاری و نگهداری تخمک‌های فریز شده خاطرنشان کرد: این تخمک‌ها حداقل تا ۱۵ سال قابل استفاده هستند.
وی درباره مدت زمان فرآیند فریز تخمک و مصرف دارو اظهار کرد: حدودا ۱۲ الی ۱۴ روز آماده‌سازی و برداشت تخمک زمان نیاز دارد و عملی سرپایی است.
متخصص زنان و زایمان در پاسخ به این پرسش که آیا داروها عارضه خاصی دارند و اثر بدی روی تخمدان و ذخیره تخمدان می‌گذارند، خاطرنشان کرد: این داروها عارضه خاصی را ایجاد نمی‌کنند، حدودا ۱۰ تا ۱۲ روز آمپول‌های خاصی تزریق می‌شود که نوع تزریق بسیار ساده است و بعد با یک عمل سرپایی تخمک‌ها خارج می‌شوند و فرد همان روز مرخص می‌شود.


وی در پاسخ به این پرسش که فریز جنین چه زمانی به زوج‌ها پیشنهاد می‌شود، گفت: زمانی که زوج قصد مهاجرت دارند، خانم بیماری خاصی دارد و فعلا شرایط جسمی مناسب برای بارداری ندارد، زوجی که به هر علتی می‌خواهند بارداری را تا سن بالاتر به تاخیر بیندازند. جنین‌ها هم حداقل تا ۱۵ سال فریز می‌مانند.

مطالب مشابه


نظرات


تصویری


ویدئو