وزیردفاع آمریکا: شاهد تحولات امنیتی خواهیم بود

منبع: برترین ها

63

1400/8/30

14:24


وزیردفاع آمریکا: در روز‌های آینده شاهد تحولات امنیتی بزرگی خواهیم بود که تاثیر زیادی روی منطقه می‌گذارد، آنچه که می‌تواند مبتنی بر ایجاد گروه‌ها و تشکل‌های تازه‌ای در خدمت آمریکا باشد، یعنی این کشور در صدد است تا اجرای بخشی از سیاستهایش را به نیرو‌های نیابتی خود واگذار کند و در ادامه، فراغت بیشتری برای مقابله با اژد‌های چینی داشته باشد.

انتخاب: العربی الجدید در مطلبی به قلم اسلام شهوان نوشت: صبح روز شنبه ۲۰ نوامبر، اندیشکده بین المللی مطالعات راهبردی، کنفرانس سالانه خود را در پایتخت بحرین، منامه، برگزار کرد و در افتتاحیه این کنفرانس، وزیر دفاع آمریکا، لوید استین، در خصوص سیاست دفاعی واشنگتن در منطقه خاورمیانه صحبت کرده و مطالب مهمی را مطرح کرد.

در ادامه این مطلب آمده است: در ادامه به آن‌ها اشاره می‌کنیم: این مقام آمریکایی با آرامش کامل سخن می‌گفت و زبان بدن خاصی داشت، مساله‌ای که در بین فرماندهان نظامی در این سطح، نادر است.

وزیردفاع آمریکا: شاهد تحولات امنیتی خواهیم بود

استین در مورد ایران صحبت کرده و آن را تهدید خطرناکی برای منطقه و شرکای آمریکا در خاورمیانه دانست، ضمن اینکه تصریح نمود ما ایران و نیرو‌های نیابتی آن را را مهار می‌کنیم، اما به صورت همزمان به دنبال به انجام رساندن توافق هسته‌ای با شروطی هستیم که موجب افزایش قدرتمندی ایران و تهدید آمیز بودن آن نشود.

وی در صحبت‌های خود در رابطه با ایران گویا قصد رساندن پیام‌هایی برای آن را داشت مبنی بر اینکه ما توافق را به انجام می‌رسانیم. در لحن آستین تهدیدی نظیر آنچه پیش از این از سوی مقامات آمریکایی می‌شنیدیم، شنیده نمی‌شد.

استین به تهدید حوثی‌ها برای دولت‌های عربی حاشیه خلیج فارس، بویژه عربستان سعودی هم صحبت کرده و گفت: عربستان در حال حاضر به نسبت ۹۹ درصد می‌تواند با تهدید حوثی ها، پهپاد‌ها و موشک‌های بالستیک آن‌ها مقابله کند.

وزیر دفاع آمریکا به شکلی واضح و صریح در مورد خروج نیرو‌های این کشور از عراق و افغانستان سخن گفته و تصریح کرد: از متحدان خود در اروپا و خلیج فارس شنیدم که آمریکا با هدف مقابله با چین، به صورت تدریجی از منطقه خارج می‌شود و خطرناکترین چالش برای واشنگتن، چین است، بله چین تهدیدی برای منافع ماست و ما به دنبال حمایت از منافع آمریکا با تمام قدرت هستیم. این مساله می‌تواند تاثیر فاجعه باری در منطقه خاورمیانه داشته باشد، بخصوص پس از آنکه آمریکا متوجه وجود یک پایگاه سرّی چین در امارات شده و خواستار توقف ساخت این پایگاه شد.

استین بر اهمیت ائتلاف جدید در منطقه، با دولت‌های عربی حاشیه خلیج فارس و اسرائیل تاکید کرده و ان را در راستای حمایت از امنیت اسرائیل دانست، امری که موجب بروز مشکلات سیاسی و امنیتی در منطقه شده و در آینده، بدون ایستگاه‌هایی برای درگیری نخواهد بود.

به گفته وزیر دفاع آمریکا این کشور به حمایت از هم پیمانان و شرکای خود در خاورمیانه، بویژه در زمینه‌های تبادل اطلاعات، امنیت سایبری و مقابله با تهدید موشکی استفاده می‌کند و همین مساله نشان دهنده ابعاد امنیتی مربوط به تحرکات جدید ایالات متحده در منطقه عربی است.

با توجه به آنچه گذشت و با در نظر گرفتن صحبت‌های وزیر دفاع آمریکا و زبان بدنش، در می‌یابیم که این کشور در معرض یک چالش جدید و خطرناک قرار دارد و خود، این خطر و تهدیدی که برای منافعش وجود دارد را به خوبی درک می‌کند.

به عقیده نویسنده این سطور، در روز‌های آینده شاهد تحولات امنیتی بزرگی خواهیم بود که تاثیر زیادی روی منطقه می‌گذارد، آنچه که می‌تواند مبتنی بر ایجاد گروه‌ها و تشکل‌های تازه‌ای در خدمت آمریکا باشد، یعنی این کشور در صدد است تا اجرای بخشی از سیاستهایش را به نیرو‌های نیابتی خود واگذار کند و در ادامه، فراغت بیشتری برای مقابله با اژد‌های چینی داشته باشد، اژد‌هایی که طی روز‌های گذشته شروع به نشان دادن دندان‌های خود کرده، به این معنا که چین اقدامات امنیتی، نظامی و اطلاعاتی فرا قاره‌ای را در دستور کار خود قرار داده است. علاوه بر اینکه در فضای مجازی نیز یک جنگ پنهان بین دو طرف در حال وقوع است.

مطالب مشابه


نظرات


تصویری


ویدئو