روایت پیام فروتن از کتاب‌های تازه | ترجمه «اطلس هنر» تاریخ هنر بر اساس نقشه تا نگارش «طراحی تولید در سینمای هالیوود»

80

1400/9/1

00:36


پیام فروتن از ترجمه کتاب «اطلس هنر» که تاریخ هنر بر اساس نقشه است خبر داد.

روایت پیام فروتن از کتاب‌های تازه | ترجمه «اطلس هنر» تاریخ هنر بر اساس نقشه تا نگارش «طراحی تولید در سینمای هالیوود»

گروه فرهنگ و ادبیات هنرآنلاین: پیام فروتن نویسنده، مترجم و طراح‌صحنه، از انتشار کتاب «تئاتر در مسیر انقلاب: طراحی صحنه آوانگارد روسی ۱۹۱۳-۱۹۳۵» خبر داد و به هنرآنلاین گفت: این کتاب که با همکاری نسترن باقری ترجمه شده به‌تازگی توسط نشر قطره به چاپ رسیده. نویسنده اثر ننسی ون نورمن بائر است.

او با این توضیح که کتاب به صورت مقاله گردآوری شده و هر فصل آن به یک موضوع خاص از تئاتر روسیه اختصاص دارد، افزود: تمرکز اصلی کتاب روی طراحی‌صحنه و لباس تئاتر روسیه و شکل‌گیری تئاتر بیومکانیک و سبک‌های فوتوریسی، کوبیزم و... است.

فروتن با بیان این که جلد دوم از مجموعه ۱۰ جلدی و تالیفی «طراحی تولید در سینمای هالیوود» در حال آماده‌سازی برای انتشار است، ادامه‌داد: جلد نخست که به (عصر آرت دکو) دهه ۱۹۳۰ اختصاص دارد منتشر شده و جلد دوم (عصر پروپاگاندا) دهه ۱۹۴۰، توسط انتشارات فرگام منتشر می‌شود.

او که کتاب «اطلس هنر» را نیز با همکاری سیما قاسمی ترجمه کرده، اظهارداشت: این اثر تاریخ هنر براساس نقشه است. نقشه‌های هنری از چهل‌هزار سال قبل از میلاد شروع می‌شود تا آخر قرن بیستم. کتاب «اطلس هنر» در سال ۲۰۱۲ منتشر شده است و هفتاد نویسنده دارد. دبیر این مجموعه جان اونیلز است. هر دو صفحه مربوط به یک زمان خاص می‌شود و به‌صورت منطقه‌ای هنر را بررسی می‌کند مثلا هنر اقیانوس آرام و هنر آسیای جنوب شرقی. کتاب در مرحله صفحه‌آرایی است و از سوی انتشارات فرگام چاپ می‌شود.

فروتن که کتاب «تاریخ ابزار و وسایل شکنجه» نوشته مایکل کریگان را در همین انتشارات در دست نشر دارد، تصریح‌کرد: پرفورمنس «شکنجه» را آخر امسال برگزار خواهم کرد. این پرفورمنس دو فاز دارد. فاز اول آن ترجمه این کتاب توسط هنرجویان به سرپرستی و تصحیح علمی خودم بود. در فاز دوم، وسایل واقعی شکنجه را هنرجویان می‌سازند. وسایل تاریخی شکنجه که جنبه نمایشی دارد و در فیلم و نمایش استفاده می‌شود.  

کتاب‌های تالیفی «رقص آبی پروانه» مجموعه داستان کوتاه، «هنوز صبح نشده بگذار بخوابم (نمایشنامه)، «راهبردهای اساسی طراحی صحنه تئاتر»، «صحنه صفر: پرسش‌های اساسی طراحی صحنه» و «طراحان صحنه تئاتر یونان و روم باستان» و ترجمه «راهنمای عملی ساخت وسایل صحنه»، «آنارشی تکچر: معماری، یک کنش سیاسی است»، «زیست نامه شکسپیر»، «۷ درس بنیادین طراحی صحنه»، «تاریخ طراحی صحنه» (دو جلدی)، «از صفحه تا صحنه: چگونگی برقراری ارتباط میان متن و تصویر توسط طراحان تئاتر»، «راهنمای تاریخی وسایل صحنه در تئاتر» و «راهنمای عملی ماکت‌سازی برای طراحی صحنه تئاتر» از جمله آثار منتشرشده او هستند.

مطالب مشابه


نظرات


تصویری


ویدئو