ماسک مناسب برای استفاده در هوای سرد زمستان

منبع: فوت و فن

97

1400/9/1

09:21


ماسک مناسب برای استفاده در هوای سرد زمستان

کم کم به سردترین فصل سال نزدیک می‌شویم و برای ساکنین کلان شهرها به خصوص تهران، این مسئله مقداری نگران کننده است. چرا که در اثر پدیده‌ای به نام وارونگی دما، آلودگی هوا به شدت افزایش می‌یابد و این مسئله نه تنها افراد بیمار، کودکان و سالمندان را تحت تاثیر قرار می‌دهد بلکه بر سلامتی افراد سالم و جوان نیز بی‌تاثیر نمی‌باشد. علاوه بر آن آنفولانزا نیز در زمستان شدت می‌یابد و ممکن است در هر مکان عمومی از نظر وجود ویروس آنفولانزا تحت تاثیر باشید. پزشکان برای چنین شرایطی سال‌هاست که زدن ماسک را پیشنهاد می‌کنند و آن را بهترین راه حفظ سلامتی می‌دانند. دو سالی است که به خاطر ویروس کرونا، ماسک به اعضای ثابت استایل ما تبدیل شده است؛ معمولا به دلیل قیمت کم، ماسک‌های جراحی برای جلوگیری از مبتلا شدن به این ویروس منحوس استفاده می‌شود اما آیا برای زمستان با تمام سختی‌هایش همچنان ماسک جراحی مناسب است؟ گفته می‌شود ماسک جراحی نسبت به ماسک‌هایی نظیر ماسک n95 در برابر آلودگی هوا تاثیر چندانی ندارد. در ادامه شما خواهید دانست که چرا ماسک n95 بهترین انتخاب برای فصل زمستان است.

ماسک n95 چیست؟

در ابتدا باید بدانیم این ماسک دقیقا چیست و علت نامگذاری نامعمول آن چه می‌باشد. ماسک n95 به ماسکی گفته می‌شود که قادر است دست کم ۹۵ درصد از ذرات ریز معلق در هوا (تا اندازه ۳ میکرونی) را پالایش کرده و جلوی ورود آنها به دستگاه تنفسی افراد را بگیرد. یک ماسک n95 استاندارد یک پالایشگر قوی جهت مقابله با آلودگی‌های موجود در هوا است. همچنین قادر است از ورود فیوم‌های فلزی خطرناک و انواع آئوروسول‌ها نظیر حشره کش‌ها و پاک کننده‌ها جلوگیری نماید.

ویژگی‌های ماسک n95

احتمالا با دانستن علت نامگذاری این ماسک متوجه شده‌اید که بهترین ماسک در برابر آلودگی هوا و اثرات فاجعه بار است. خوب است بدانید که گفته می‌شود در حدود ۱۰ سال پیش یعنی در سال ۲۰۱۲، حدود ۷ میلیون از آمار مرگ و میر در جهان، در اثرِ آلودگی هوا ثبت شده است. قاعدتا امروزه ما با میزان بیشتر و عظیم‌تری از آلودگی هوا سر و  کار داریم؛ چرا که میزان آلاینده‌ها و عوامل ایجادکننده آنها بیشتر شده است. برای همین است که زدن بهترین ماسک جهت در امان ماندن از چنین عامل بیماری‌زا و حتی عامل مرگی، بسیار حائر اهمیت است. در ادامه ویژگی‌های ماسک n95 را مورد بررسی قرار خواهیم تا شما بدانید چرا انتخاب n95، بهترین انتخاب ممکن است.

  • پوشش ۱۰۰ درصدی ورودی دستگاه تنفسی

دستگاه تنفسی انسان شامل دو ورودی مهم است: بینی و دهان. اگر ماسکی قادر باشد به خوبی هر دوی آنها را بپوشاند یک مزیت فوق‌العاده محسوب می‌شود. اگر تجربه استفاده از سایر ماسک‌ها را داشته باشید متوجه خواهید شد که آنها نه به خوبی بینی را پوشش می‌دهند و نه زیر چانه را! این مسئله باعث می‌شود که هم بینی و هم دهان در معرض هوای فیلتر نشده و پالایش نشده قرار بگیرد که می‌تواند منجر به ایجاد بیماری در فرد در بلند مدت و حتی کوتاه مدت شود. ماسک سه بعدی n95 در میان سایر دهان بند‌های طبی، بالاترین و حداکثر میزان پوشش را برای بینی و دهان ایجاد می‌کند و از ورود هر نوع ذرات ۳ میکرونی و بزرگ‌تر، جلوگیری می‌کند.

  • عدم نشت هوا

اینکه یک ماسک بتواند جلوی بینی و دهان را بپوشاند بسیار مزیت فوق العاده‌ای است، اما واقعیت این است که هوای پالایش نشده می‌تواند از کناره‌ها، بالا و یا پایین ماسک وارد فضای درونی ماسک شده و به راحتی از طریق دو مجرای بینی و دهان، وارد دستگاه تنفسی شود. اما باید گفت که چنین چیزی در مورد یک ماسک n95 استاندارد ممکن نیست. به منظور کسب استاندارد و عنوان  n95، یک ماسک می‌بایست تستی به عنوان تست نشتی را از سر بگذراند. تست نشت را که می‌توان یک آزمایش مهم دانست در آزمایشگاه‌های صنعتی صورت پذیرفته و در نتیجه آن مشخص می‌شود که در اثر استفاده از ماسک مذکور دستگاه تنفس انسان، به جز خود لایه‌های ماسک، از هیچ ورودی دیگری از اطراف، بالا و پایین هوا دریافت نکند.

  • بهترین ماسک در برابر ویروس کرونا

ماسک خوب آن است که بتواند نیاز شما بر هر ماسک دیگری را از بین ببرد. این منطقی نیست که شما برای در امان ماندن از آلودگی هوا یک ماسک و برای جلوگیری از عدم ابتلا به کووید ۱۹، یک ماسک دیگر را استفاده کنید. این مسئله باعث می‌شود گوش شما به عنوان نگهدارنده دو ماسک، متورم و زخمی شود و همچنین در تنفس به مشکل بربخورید. خبر خوش این است که ماسک n95، نه تنها در برابر آلودگی هوا بلکه در برابر ویروس کرونا نیز بهترین ماسک است. طبق تحقیقات صورت گرفته، این ماسک ۵ لایه و دارای فیلترهای قوی، در بین ۱۴ نوع ماسک موجود در دانشگاه دوک واقع در شمال آمریکاِ، بهترین ماسک از جهت عدم پراکندگی قطرات از دستگاه تنفسی است. این ویژگی سبب می‌شود پخش ویروس از افراد مبتلا در محیط به حداقل میزان ممکن برسد و همچنین فیلتر قوی موجود در لایه‌های میانی این ماسک ۵ لایه، از ورود هر گونه ذرات موجود در هوا نیز جلوگیری کند. علاوه بر نوع معمول کووید ۱۹، به تازگی مشخص شده است که در برابر نوع دلتای این ویروس نیز  ماسک n95 بهترین محافظ است.

  • داشتن فیلتر

در شرح ویژگی پیشین گفتیم که این ماسک دارای فیلتر است. این فیلتر در واقع یک سد محکم در برابر ذرات و قطرات معلق در هواست. که این ذرات شامل انواع باکتری‌ها و ویروس‌ها نیز می‌شود. در واقع شما با زدن یک ماسک n95 علاوه بر آلودگی هوا، ویروس کرونا و آنفولانزا شما در برابر هر نوع ویروس و باکتری ناشناخته که گاها بیماری‌زا هستند نیز یک محافظ قوی دارید. نکته مهم در مورد فیلتر این ماسک این است که به علت قرارگیری در میان لایه‌ها، قاعدتا قابل رویت یا لمس نیست. چنانچه که ارزش یک ماسک n95 به فیلتر آن است. بهترین راه برای جلوگیری از دریافت جنس تقلبی و بدون فیلتر، خرید از یک فروشگاه معتبر است.

فروشگاه اینترنتی معتبر طب تولید

طب تولید یکی از بهترین فروشگاه‌های فعال برای خرید انواع تجهیزات پزشکی است. شما می‌توانید ماسک n95 اصل و با کیفیت را از این فروشگاه با قیمتی فوق العاده و تحویل درب منزل خرید کنید. از سایر محصولات این فروشگاه می‌توان به محصولات آرایشی و بهداشتی آن اشاره کرد. برای مشاهده محصولات و خرید می‌توانید به طب تولید به آدرس اینترنتی https://tebtolid.com  مراجعه نمایید.

مطالب مشابه


نظرات


تصویری


ویدئو