آموزش الفبای بورس

75

1400/9/1

12:53


آموزش الفبای بورس

سلامت نیوز: در این مطلب قصد داریم کمی به تاریخچه بورس بپردازیم، الفبای آن را بررسی کنیم و به شما بگوییم برای آموزش بورس از صفر باید چه مسیری را طی کنید.

تاریخچه بورس در ایران و جهان

تفکر اصلی ایجاد بازار بورس زمانی ایجاد شد که گروهی از تاجران اروپایی در تجارت خود ضرر و زیان را تجربه کردند. پس باید به راه‌حلی مناسب برای جلوگیری از این ضرر دست می‌یافتند. بنابراین تاجران و بازرگانان عده‌ای از افراد را در فعالیت‌های تجاری خود شریک و سود و زیان احتمالی را با این افراد تقسیم می‌کردند. این راه‌حل آنقدر موفق بود که به تدریج هر تاجری به دنبال ادامه تجارت خود با روش جدید بود.

بورس کلمه‌ای با ریشه فرانسوی و به معنی کیف پول است. دلیل اصلی شکل‌گیری بازار بورس تامین مالی شرکت‌ها و پروژه‌ها در قالب سیستمی يکپارچه، قانونمند و شفاف است. بازار بورس دقیقا از همان مفهوم اولیه و ساده شراکت در سود و زیان احتمالی بین تاجران اروپایی شکل گرفته است.

در سال 1315 ران لوترفلد که فردی بلژیکی بود، پس از مطالعات بسیار اساسنامه‌ داخلی بورس را تهیه کرد. اما با توجه به وقوع جنگ جهانی دوم، تاسیس بورس ایران سال‌ها بعد انجام شد. در نهایت در سال 1345 قانون تشکیل بورس اوراق بهادار در مجلس تصویب و به بانک مرکزی ابلاغ شد. اولین معامله روی سهام بانک توسعه‌‌‌‌‌‌‍ صنعتی و معدنی انجام شد تا بورس ایران فعالیت خود را به طور رسمی آغاز کند.

بورس چیست؟

بورس بازاری است که در آن دارایی‌های مختلف از جمله سهام مورد معامله قرار می‌گیرد. کار اصلی بورس اوراق بهادار یا به اختصار بورس فراهم‌ کردن زمینه شراکت قانونی افراد در فعالیت‌های اقتصادی و تامین نیازهای مالی شرکت‌ها است. سرمایه‌گذاران با مبالغ مختلف می‌توانند در بورس سرمایه‌گذاری کنند. ممکن است بعضی از سرمایه‌گذاران ریسک‌پذیرتر و عده‌ای دیگر محتاط‌تر باشند. فرایند سرمایه‌گذاری در این بازار ساده است اما همه افراد قبل از خرید سهام، لازم است برای آموزش بورس از صفر اقدام کنند و با اطمینان در این بازار قدم بردارند.

آموزش بورس از صفر

دانستن مفاهیم و اصطلاحات تخصصی و آشنایی با انواع استراتژی‌ها و سبک‌های سرمایه‌گذاری، برای موفقیت در بازار سرمایه ضروری است. اگر با ساز و کار بازار بورس آشنا نیستید، بهتر است قبل از آغاز سرمایه‌گذاری نسبت مرجع معتبری برای آموزش بورس از صفر پیدا کنید. مدرسه بورس آگاه با بیش از یک دهه تجربه و بهره‌گیری از دانش و تخصص مدرسان باتجربه بازار سرمایه، می‌تواند انتخاب اول شما باشد. در ادامه به بررسی چند نکته مهم برای سرمایه‌گذاری در بورس می‌پردازیم.

سهم یا سهام چیست؟

اگر سرمایه شرکت‌ها را به قسمت‌های برابر با هم تقسیم کنیم، هر قسمت یک سهم نام می‌گیرد. تعداد سهمِ در اختیار هر سهامدار نوع تعهدات، میزان منافع صاحب سهم و... را در شرکت نشان می‌دهد.

هر سهامدار به اندازه سهم خود در شرکت حق و حقوق خاص به خود را دارد و نمی‌تواند بیشتر از تعداد سهم خود در فعالیت‌های شرکت مداخله کند. سهامدار می‌تواند با توجه به تعداد سهام خود از منافع شرکت استفاده کند، در مجامع عمومی در فرآیند رای‌گیری دخیل باشد و در صورت انحلال شرکت در دارایی‌های موجود سهیم شود.

انواع روش‌های سرمایه‌گذاری در بورس

برای سرمایه گذاری در بورس به دو شیوه سرمایه‌گذاری مستقیم و سرمایه‌گذاری غیرمستقیم می‌توان اقدام کرد.

سرمایه‌گذاری مستقیم

اگر سرمایه‌گذار با افتتاح حساب در کارگزاری اقدام به خرید و فروش سهام کند، روش مستقیم سرمایه‌گذاری در بورس را انتخاب کرده است. در این روش شما می‌توانید به شخصه ضمن رصد بازار، نسب به خرید و فروش سهام شرکت‌ها اقدام کنید.

برای فعالیت مستقیم در بازار سرمایه باید شناخت کافی از بورس و دیگر ابزارهای معامله‌گری داشته باشید و به دوره‌های آموزش بورس از صفر را گذرانده باشید. بازار سرمایه بازاری پرتلاطم است که در صورت عدم بهره‌مندی از دانش تخصصی و اطلاعات کافی می‌تواند سرمایه افراد را نابود کند. از آن‌جا که ریسک حضور در این بازار بسیار زیاد است، افراد غیرحرفه‌ای نباید سرمایه‌گذاری مستقیم را انتخاب کنند. این دسته از افراد می‌توانند به صورت غیرمستقیم در بورس سرمایه‌گذاری کنند.

سرمایه‌گذاری غیرمستقیم

در کنار سرمایه‌گذاری مستقیم در بورس سرمایه‌گذاری غیرمستقیم نیز وجود دارد. سرمایه‌گذاری غیرمستقیم برای آن دسته از افراد که دانش تخصصی یا امکان رصد مداوم بازار برای بررسی شرایط سهم و تاثیر اقتصاد بر قیمت سهام و... را برای انتخاب سهم مناسب ندارند، بسیار مناسب است. به این ترتیب با مراجعه و مشورت با افراد آگاه و متخصص می‌توانیم بدون دردسر و صرف زمان زیاد، سرمایه خود را در شرکت‌های مختلف و حوزه‌های متفاوت سرمایه‌گذاری کنیم.

سرمایه‌گذاری غیرمستقیم به دو روش سرمایه‌گذاری در صندوق‌های سرمایه‌گذاری و سبدگردانی اختصاصی انجام می‌شود.

همانطور که گفتیم سرمایه‌گذاری با واسطه در بورس راه‌حل مناسبی برای کسانی است که زمان کافی برای بررسی بازار، دانش تخصصی و یا امکان یادگیری اصول سرمایه‌گذاری در بازار بورس را ندارند. روش غیرمستقیم سرمایه‌گذاری در بورس در رسیدن به سود و درآمدی مطلوب به این دسته از افراد کمک زیادی می‌کند. به علاوه این که تکیه بر افراد متخصص در بورس، ریسک‌ها و استرس‌های سرمایه‌گذاری را کاهش می‌دهد.

کارگزاری چیست؟

در قسمت سرمایه‌گذاری مستقیم عنوان کردیم که برای سرمایه‌گذاری مستقیم در بورس نیاز به کارگزاری دارید. شما جهت ورود به بازار بورس اوراق بهادار تهران و سرمایه‌گذاری در آن باید به کارگزاری‌های مجاز مراجعه تا نسبت به دریافت کد بورسی اقدام نمایید.

پس از انتخاب کارگزاری باید فرم‌های تعریف‌شده را تکمیل کنید. در این مرحله ابتدا باید در سامانه سجام ثبت‌نام و نسبت به احراز هویت خود اقدام کنید. پس از تکمیل این مراحل کد بورسی شما صادر می‌شود و از آن پس مجاز به انجام معاملات در بازار خواهید بود.

کارگزاری واسط انجام معاملات بین شما و سازمان است. به کمک کارگزاری می‌توانید به‌ راحتی معاملات خود را از طریق سامانه معاملات کارگزاری ثبت کنید تا کارگزاری به نمایندگی از شما در بازار معاملات‌تان را انجام دهد.

سخن آخر

تا این‌جا الفبای بورس را فراگرفتیم. سرمایه‌گذاری در بازار بورس نقش موثری در رونق اقتصادی کشور دارد؛ با سرمایه‌گذاری در بورس منابع مالی مورد نیاز شرکت‌ها برای توسعه فعالیت‌ها و رونق کسب‌وکار فراهم می‌شود. به این ترتیب اقتصاد کشور نیز شکوفاتر خواهد شد. امنیت و شفافیت در بورس حرف اول را می‌زند. به عبارتی امنیت در سرمایه‌گذاری و برخورداری از حمایت‌های قانونی از اصلی‌ترین مزیت‌های فعالیت در بورس به نفع سرمایه‌گذار است.

از طرف دیگر ارزش پول در طول زمان با توجه به تورم موجود کمتر می‌شود و افراد باید سرمایه‌های خود را در محلی مناسب سرمایه‌گذاری کنند. بورس محلی برای حفظ ارزش پول است زیرا در کنار سود شرکت با گذشت زمان ارزش دارایی‌های شرکت نیز افزایش می‌یابد و به این ترتیب سهامدار می‌تواند سود قابل توجهی کسب کند. البته توجه داشته باشید که قبل از هر چیز باید برای آموزش بورس از صفر اقدام کنید و مراحل یادگیری را مرحله به مرحله طی کنید.

مطالب مشابه


نظرات


تصویری


ویدئو