در آینده سن سکته به بیست و پنج سالگی می رسد

97

1400/9/1

12:54


در آینده سن سکته به بیست و پنج سالگی می رسد

سلامت نیوز: دکتر منوچهر قارونی، متخصص قلب و عروق و استاد دانشگاه علوم پزشکی تهران درباره اهمیت سلامت قلب اظهار می دارد: آدم ها فکر می کنند در پیری باید به فکر قلبشان باشند ولی اینطور نیست. در جوانی باید به فکر قلب بود و خوردن نمک و چربی و قند را کنترل کنند. باید از ابتدا ذائقه کودک را به چیپس و پفک و فست فود و غذاهای چرب عادت ندهند چون رگ های قلب آهسته آهسته تنگ می شود و این روند از بدو تولد شروع می شود و وقتی به ۸۰% تنگی رسید فرد سکته می کند. از طرفی مسائل احساسی و اقتصادی و مسائل روحی و هیجانی و آنچه که برای فرد استرس می آفریند این ها همه عامل اساسی هستند که روی فرد تاثیر دارد از این رو قبلا سکته در ۸۰ و ۹۰ سال بود و امروز سن سکته به ۳۰ و ۳۵ سال رسیده است.

به گزارش سلامت نیوز، متن گفت وگوی شفقنا زندگی با دکتر قارونی را می خوانید:

_ مساله آلودگی هوا در این فصول سال به معضلی در کشور ما تبدیل می شود. در مورد کسانی که به سلامت قلب اهمیت می دهند چه توصیه ای می شود داشت؟

باید مثل زمان اپیدمی کرونا از ماسک استفاده کرد و سعی کنند حتما لبنیات بخورند. بخصوص شیر و ماست تا این ذرات در بدن کمتر اثر کند. چون مازوت که می سوزانند همین می شود.

_ بیماری های قلبی و مرگ های ناشی از این عارضه در جامعه ما بسیار است. برای کسانی که نمی خواهند به بیماری های قلبی دچار نشوند باید از چه سنینی رعایت اصول و پیشگیری های لازم اتفاق بیفتد و دچار عارضه قلبی نشوند؟

کودکانی که در خانواده های دارای بیمار قلبی، فشار خونی و دیابت به دنیا آمده اند در معرض ابتلا به بیماری قلبی قرار دارند

در جوانی باید به فکر قلب بود و خوردن نمک و چربی و قند را کنترل کرد

امروزه سن سکته به ۳۰ و ۳۵ سال رسیده است

کسی نمی خواهد عارضه قلبی بگیرد ولی اگر از خانواده ای هستند که در بین آنها سکته ای و فشار خونی و مرض قندی وجود دارد کودکانی که در آن خانواده ها به دنیا آمده اند در معرض ابتلا قرار دارند و این کودک به مرور همان راهی را که پدر و مادر رفته اند طی می کند. آدم ها فکر می کنند در پیری باید به فکر قلبشان باشند ولی اینطور نیست. در جوانی باید به فکر قلب بود و خوردن نمک و چربی و قند را کنترل کنند. اگر خانواده ای سکته ای هستند باید از ابتدا ذائقه کودک را به چیپس و پفک و فست فود و غذاهای چرب عادت ندهند. چون رگ های قلب آهسته آهسته تنگ می شود و این روند از بدو تولد شروع می شود و وقتی به ۸۰% تنگی رسید فرد سکته می کند. از طرفی مسائل احساسی و اقتصادی و مسائل روحی و هیجانی و آنچه که برای فرد استرس می آفریند این ها همه عامل اساسی هستند که روی فرد تاثیر دارد از این رو قبلا سکته در ۸۰ و ۹۰ سال بود و امروز سن سکته به ۳۰ و ۳۵ سال رسیده است.

_ آیا پایین آمدن سن سکته ناشی از استرس و فشار های روحی و روانی است؟

در خیابان ها به سختی یک کتابفروشی می بینید ولی سی فست فود وجود دارد

در تمام بیماری ها زمینه ارثی بسیار تاثیر گذار است

نوع غذای شما هم عوض شده و دیگر مثل پدر بزرگ و مادر بزرگ خود غذا نمی خورید. شما از فست فود استفاده می کنید و هم زن و هم مرد کار می کنند و در نتیجه اولین گزینه فست فود است. در خیابان ها به سختی یک کتابفروشی می بینید ولی سی فست فود وجود دارد. به این ترتیب چربی ها اضافه می شود و اگر زمینه ارثی نیز وجود داشته باشد فرد آسیب پذیر تر است چون در تمام بیماری ها زمینه ارثی بسیار تاثیر گذار است. سکته، مرض قند و فشار خون و همه این ها مواردی هستند که ارث در مورد آنها نقش دارد. سیگار و زندگی پر استرس شهری نیز جزو عوامل است.

_ آیا سهم هر کدام از این موارد در بیماری های قلبی برآورد شده است؟

سیگاری ها سه برابر افراد معمولی سکته می کنند

اگر پدر کسی زیر پنجاه سال سکته کرده باشد احتمال سکته برای او سه برابر است و اگر مادر زیر شصت وپنج سال سکته کرده باشد احتمال سکته فرد سه برابر است. اگر هم پدر و مادر فرد در چنین شرایطی بوده باشند احتمال سکته فرد نه برابر است. اگر فردی سیگاری و یا مرض قندی و یا فشار خونی باشد احتمال سکته وی سه برابر است و این شاخص ها با هم ضرب می شوند و جمع نمی شود. سیگاری ها سه برابر افراد معمولی سکته می کنند اگر مرض قند نیز داشته باشد این احتمال نه برابر می شود. فشار خون دارد می شود بیست و هفت برابر و اگر سیگار می کشد و فشار خون دارد و مرض قند هم داشته باشد احتمال ابتلای وی در مقابل یک فرد عادی هشتاد و یک برابر می شود.

_ این بیماری ها بیشتر در سنین میانسالی اتفاق می افتند؟

افراد سی ساله ای داریم که عمل قلب کرده اند

این بیماری ها از سی سالگی شروع می شود و ما افراد سی ساله ای داریم که عمل قلب کرده اند و عمل بای پس کرده اند و فنر گذاشته اند.

_ بیماری های قلبی به نتیجه همه بیماری ها مشهور هستند..

بیماری قلبی خود معلول است. اگر بگوییم فشار خون مادر بیماری ها است بله درست است چون فشار خون همه جای بدن را به هم می ریزد مرض قند هم به همین شکل است و سکته مادر بیماری ها نیست و نتیجه این بیماری است.

_ تا اینجا سکته قلبی و بیماری های قلبی در جامعه ما بسیار شایع است. آینده سلامت جامعه را به چه شکلی می بینید؟

صددرصد میزان سکته ها در آینده بیشتر می شود

در آینده سن سکته به بیست و پنج سالگی می رسد

هر کودکی که به دنیا می آید باید شناسنامه پزشکی داشته باشد

اگر به همین شکل پیش برود صددرصد میزان سکته ها بیشتر می شود و از سی چهل سالگی به بیست و پنج سالگی می رسیم. مگر اینکه سبک زندگی تغییر کند. من در صدا و سیما زیاد صحبت کرده ام ولی گوش کسی بدهکار نیست. من گفته ام هر کودکی که به دنیا می آید شناسنامه پزشکی داشته باشد یعنی پرسیده شود که اگر پدر بزرگ او مرض قند دارد و مادر بزرگ او چاق است و اگر پدر بزرگ او در جوانی مرگ ناگهانی داشته است و مادر بزرگ فشار خونی است این موارد را برای بچه معلوم کنند این بچه در مدرسه باید شناسنامه پزشکی ارائه کند و نوع تغذیه و نوع زندگی او توسط معلم مشخص شود با این کار می توانیم بیماری قلبی و سکته را عقب بیاندازیم ولی متاسفانه گوش کسی بدهکار حرف ما نیست.

_ بیماری های قلبی در میزان مرگ و میر در رده چندم قرار دارد؟

اول تصادفات هستند و بعد سکته قلبی است. چون میزان مرگ و میر در هر تصادف ممکن است چند نفر باشد ولی سکته قلبی افراد را تک تک می برد و در مجموعه بیماری های قلبی، سکته قلبی در ردیف اول است.

مطالب مشابه


نظرات


تصویری


ویدئو