مشکلاتی که سراغ نوزادان نارس می آید

87

1400/9/1

13:31


تولد نوزاد نارس یکی از علت ‌های عمده مرگ ‌و میر نوزادان است و نوزادانی که چند هفته زودتر به دنیا می‌آیند در خطر مشکلات بعدی در سلامت خود قرار دارند. به عنوان نمونه، طبق آمار، در بیمارستان بنت الهدای بجنورد 8 درصد نوزادان نارس فوت کرده اند. متأسفانه نوزادان نارس با مشکلات متعددی از جمله تکامل نیافتن برخی اندام‌ های داخلی مانند ریه، مشکل گوارشی، مغزی، قلبی و چشمی متولد می‌شوند.

مشکلاتی که سراغ نوزادان نارس می آید

به گزارش بهداشت نیوز، نوزاد نارس پس از تولد و به دلیل برخی مشکلات، برای مدتی در بیمارستان بستری می شود که این امر، علاوه بر تحمیل هزینه‌های درمانی و بهداشتی به اقتصاد خانواده نیز صدماتی را وارد می کند.

این نوزادان به مراقبت‌ های خاص و پیگیری همه ‌جانبه درخصوص ابعاد مختلف سلامتی از جمله وضعیت رشد و تکامل، ارزیابی شبکیه چشم، بینایی و شنوایی نیاز دارند. 26 آبان را که پشت سر گذاشتیم به عنوان روز جهانی «نوزادان نارس» نام گذاری شده بود. به همین مناسبت و به دلیل اهمیت زایمان های زودرس، سعی می کنیم آگاهی‌ بیشتری در مورد علت تولد نوزادان نارس در اختیار خانواده ‌ها قرار گیرد و اقدام ‌های لازم برای کاهش تولد این قبیل کودکان انجام شود. 

علت های نارس به دنیا آمدن نوزادان
رئیس بیمارستان بنت الهدای بجنورد با اشاره به ضرورت توجه به نوزادان نارس می گوید: نوزادانی که زیر 37 هفته کامل بارداری متولد می شوند نارس تلقی می شوند و به طور معمول نوزادانی که بعد از سن 24 هفتگی متولد می شوند می توانند زنده بمانند. 

دکتر «شاهین مافی نژاد» می افزاید: علت های مختلفی در نارس به دنیا آمدن نوزادان دخیل هستند اما شایع ترین عامل، اختلال های جفتی است و معمولاً بیماری های مادر و نوزاد، منجر به اختلال در جفت و نارس متولد شدن این نوزادان می شود. وی ادامه می دهد: عوامل محیطی و اقتصادی، بیماری های مادر، فشار خون، دیابت و بیماری های خود جنین نیز خطر تولد جنین زودرس را بالا می برد.

فوت 31 نوزاد نارس
وی با بیان این که در سال گذشته 366 نوزاد نارس در بیمارستان بنت الهدای بجنورد متولد شدند، اضافه می کند: متأسفانه 31 مورد از این تعداد، فوت و بقیه ترخیص شدند. وی خاطرنشان می کند:

8 تا 9 درصد نوزادان نارس متولد شده در بیمارستان بنت الهدای بجنورد فوت کرده اند در حالی که شاخص مرگ و میر در این بیمارستان، پایین تر و برابر با 6 تا 10 در هزار تولد زنده است.

دکتر «مافی نژاد» ابراز امیدواری می کند: با راه اندازی بخش جراحی فعال کودکان در مرکز استان بتوان در آینده شاهد تحول خوبی در این بخش بود زیرا راه اندازی این بخش از چالش های جراحی نوزادان می کاهد.

وی می گوید: آخرین هفته ‌های بارداری برای وزن گرفتن جنین و تکامل برخی اندام‌ های حیاتی او مانند ریه‌ ها ضروری است. وی ادامه می دهد: به همین دلیل، نوزادانی که نارس به دنیا می‌آیند بیشتر از دیگر نوزادان، درگیر بیماری می‌شوند و بعد از تولد باید برای مدت طولانی‌تر در بیمارستان بستری شوند؛ همچنین این نوزادان ممکن است در طولانی مدت نیز دچار مشکلاتی مانند ناتوانی در یادگیری یا ناتوانی ‌های فیزیکی شوند.

وی خاطرنشان می کند: متأسفانه هنوز هم با وجود پیشرفت پزشکی، علت اصلی مرگ نوزادان در دنیا تولد نارس است و تولد زودتر از موعد در دراز مدت باعث پدید آمدن بیماری‌ ها و مشکلات عصبی در کودکان می‌شود.

مراقبت متین
سرپرستار بخش NICU بیمارستان بنت الهدای بجنورد نیز می گوید: مراقبت از نوزادان نارس بر اساس «نیدکپ» یا «مراقبت متین» که به معنای مراقبت تکاملی یگانه نوزاد است، انجام می شود.

«عراقی»  اضافه می کند: یعنی شرایطی مثل رحم مادر برای نوزادان نارس ایجاد می کنیم که استرس کم و تکامل خوبی داشته باشند، مثل استفاده از آشیانه و kmc و پوشش های انکوباتور، پوزیشن دهی صحیح، حداقل دستکاری، کاهش نور و کنترل محرک های دردناک. به گفته وی، نوزادی که نارس به دنیا می آید، با وزن کم تمام نیازهای خود را از بدن مادر دریافت نکرده است و پس از تولد در دستگاه‌ های ویژه مراقبت نوزادان نگهداری می‌شود.

وی تصریح می کند: اگر نوزاد نارس هنگام تولد یا بعد از آن دچار مشکل نشود و بعد از تولد، مراقبت صحیح و دقیقی از او به عمل آید و درست تغذیه شود، از نظر جسمی و ذهنی در آینده با نوزادانی که به‌طور طبیعی و در موعد مقرر به دنیا می‌آیند، تفاوتی ندارد.بر پایه گزارش‌های جهانی، سالانه حدود 15 میلیون نوزاد در جهان به دنیا می‌آیند که 10 درصد آن‌ ها نارس هستند و آمار تولد چنین نوزادانی در کشورهای مختلف بین 5 تا 18 درصد اعلام شده است.

 

مطالب مشابه


نظرات


تصویری


ویدئو