آیا گربه‌ها هم از مرگ یکدیگر ناراحت می‌شوند؟

منبع: فوت و فن

118

1400/9/1

14:12


آیا گربه‌ها هم از مرگ یکدیگر ناراحت می‌شوند؟

ممکن است متوجه شوید بعد از مرگ گربه همسایه‌، گربه‌تان افسرده شده است. اما آیا واقعا این فکر شما درست است؟

بله گربه‌تان حقیقتا در غم از دست دادن دوستش به سوگ نشسته! اما می‌دانید مراحل سوگواری گربه‌تان به چه صورت است؟ او چه احساساتی را تجربه می‌کند؟ و آیا به کمک شما نیاز دارد؟

مراحل سوگواری گربه‌ها

بعد از مرگ دوست گربه‌تان، ممکن است متوجه تغییراتی در رفتار او شوید. فرقی ندارد این دوست از دست رفته یکی دیگر از گربه‌های خودتان بوده و یا گربه همسایه، گربه شما با از دست دادن دوستش احساس ناراحتی فراوانی را تجربه می‌کند.

ممکن است اشتهای گربه‌تان کم شود، فعالیت کمتری نسبت به گذشته انجام دهد، بیشتر بخوابد و یا بدون دلیل و طولانی مدت میو میو کند. ممکن است دوست پشمالوتان حتی برای مدتی طولانی در کنار پنجره بنشیند و در انتظار برگشت دوست مرده‌اش باشد.

براساس نظر دامپزشکان این حالات سوگواری می‌توانند از ۲ هفته تا ۶ ماه در گربه باقی بمانند. ممکن است گربه‌تان بخواهد زمان بیشتری را با شما بگذراند، خود را به شما بچسباند و به دنبال ذره‌ای توجه و محبت از جانب شما باشد تا آرامش بگیرد.

این رفتارها کاملا طبیعی هستند و به این معنی‌ اند که گربه زیبای شما دلتنگ دوستش است و شاید حتی نداند دقیقا چه اتفاقی برای او افتاده. متاسفانه شما نمی‌توانید برای گربه‌تان شرایط را توضیح دهید! اگر انسان بود کارتان راحت تر بود!

ناراحتی

درست است که نمی‌توانید از گربه‌تان بپرسیم چه احساسی دارد، اما می‌توانید بر اساس رفتارهایی که از خود نشان می‌دهد تا حدودی به حال و حوایش واقف شوید و حس‌های درونی‌اش را درک کنید.

گفتیم که در هنگام از دست رفتن دوست، گربه‌ها هم مانند ما انسان‌ها حالات ناراحتی را تجربه کرده و حتی می‌توانند افسرده شوند. نتایج یک بررسی در سال ۱۹۹۶ در آمریکا، که به خاطر مبارزه با حیوان آزاری انجام گرفت، نشان داد حداقل چهار رفتار در ۶۵ درصد از گربه‌های خانگی بعد از از دست دادن دوست‌شان، تغییر کرده بود.

این چهار رفتار همه نشان دهنده ناراحتی گربه از مرگ و فقدان دوستش، و در نتیجه تغییری که در محیط زندگی‌اش به وجود آمده، بوده است.

دلداری و تسلی دادن

در این مواقع می‌توانید با تسلی دادن به گربه‌تان غم او را کمتر کرده و به او برای گذر از مرحله افسردگی کمک کنید. این را در خاطر داشته باشید که گربه‌تان می‌تواند حالات شما را تشخیص دهد و می‌تواند بفهمد به خاطر از دست دادن گربه دیگرتان ناراحت هستید.

درست است که خود شما هم در این هنگام ناراحتید اما باید سعی کنید کمترین تغییری در برنامه روزانه گربه‌تان به وجود نیاد و به علاوه ساعات بیشتری را با او بگذرانید و بازی‌های بیشتری با او انجام دهید. این فعالیت‌ها به شما و گربه‌تان کمک بسیاری خواهند کرد، هر دوی شما را فعال و سرحال نگه می‌دارند و باعث می‌شوند سریع تر از مرحله سوگواری گذر کنید.

بازی با گربه تان حواس شما را از غمی که دارید پرت می‌کنند و شما هم حواس او را از غیاب دوستش پرت می‌کنید. به علاوه بیشتر از همه گذر زمان باعث می‌شود بعد از مدتی از شدت غم‌تان کاسته شود و کم کم زندگی‌تان روی روال بیافتد.

درمان با توجه

برای اینکه گربه‌تان را از ناراحتی که گرفتارش است رها شود، تا می‌توانید به او توجه کنید و زمانی که رفتارهایی خوب و مثبت، مانند بازی کردن، انجام می‌دهد، برای تشویق به او خوراکی دهید. اگر رفتارهایی مبنی بر ناراحتی و افسردگی از خود نشان می‌دهد، به او خوراکی تشویقی ندهید، در غیر این صورت انگار او را به انجام این رفتارها تشوق کرده اید.

بعضی دامپزشکان توصیه می‌کنند در صورت امکان بدن گربه مرده را به گربه دیگرتان نشان دهید تا او بفهمد دوستش مرده است. بهتر است رختخواب و یا جعبه خاک گربه تان هم عوض کنید، چرا که هنوز بوی گربه دیگرتان که مرده است در آنها باقی مانده است و می‌تواند مانند یادآوری دردناک، گربه را یاد دوست از دست رفته اش بیاندازد.

افسردگی حاد

بعضی گربه‌ها از بچگی با هم بزرگ می‌شوند و در تمام طول عمرشان با هم هستند، در این هنگام وقتی یکی از گربه‌ها می‌میرد ممکن است وضعیت گربه دیگر بسیار وخیم شود. اگر متوجه شدید بعد از مرگ یکی از گربه‌ها گربه دیگرتان اصلا غذا نمی‌خورد و در واقع بسیار افسرده شده، باید او را سریعا نزد دامپزشک ببرید.

اگر گربه‌تان غذا نمی‌خورد، غذای او را در ماکروویو گرم کنید. با این کار بوی غذا بیشتر می‌شود و برای او وسوسه بر انگیزتر می‌شود.

اگر هیچ چیز حال گربه‌تان را بهتر نمی‌کند، شاید زمانش فرارسیده که گربه‌تان برای درمان افسردگی‌اش از دارو استفاده کند. مطمئنا این تشخیص طبق نظر دامپزشکش خواهد بود.

مطالب مشابه


نظرات


تصویری


ویدئو