درمان گرفتگی بینی با ۱۱ روش ساده

منبع: برترین ها

57

1400/9/1

16:30


بخشی از ناراحتی‌های ایجاد شده بر اثر سرماخوردگی و آنفلوانزا، گرفتگی و کیپ شدن بینی است که بسیار آزاردهنده است. با این درمان‌ها، گرفتگی بینی را رفع کنید.

همشهری آنلاین: گرفتگی یا احتقان بینی مشکل رایجی است که به علل مختلفی مانند سرماخوردگی معمولی، عفونت سینوسی، آنفلوآنزا، حساسیت یا آلرژی ایجاد می‌شود. کیپ‌شدن بینی زمانی روی می‌دهد که رگ‌های خونی درون بینی ورم کرده و بافت‌های درونی دچار التهاب شده و حالت تنگی یا گرفتگی مجرای بینی ایجاد شود. انسداد بینی باعث می‌شود فرد قادر به تنفس از راه بینی نباشد یا از راه بینی به سختی نفس بکشد.

علل و دلایل کیپ شدن بینی

  • تب

  • آلرژی

  • انحراف بینی

  • پُلیپ بینی

  • در معرض مواد شیمیایی بودن

  • محرک‌های بیرونی

  • عفونت سینوس‌ها

  • سرماخوردگی

نشانه‌های گرفتگی و کیپ شدن بینی

  • مخاط

  • آبریزش بینی

  • درد سینوس‌ها

  • التهاب بافت‌های بینی

نسخه‌های گیاهی درمان کیپ شدن بینی

در این مطلب از نسخه‌های گیاهی و روش‌های خانگی درمان گرفتگی بینی خواهیم گفت.

نمک و جوش شیرین

۱ قاشق نمک دریا و نصف قاشق چای‌خوری، جوش‌شیرین را داخل شیشه با یک فنجان آب ترکیب کنید و خوب تکان دهید. سپس تا آنجا که ممکن است بدمید تا مخاط بینی خارج شود و با قطره چکان چند قطره داخل بینی بریزید. ۵ دقیقه بعد دوباره بدمید. این‌کار را چندبار انجام دهید که مشکل کیپ شدن بینی رفع شود.

سیر

۳ بوته سیر را داخل یک فنجان آب بریزید و بوته‌های سیر را داخل آب بجوشانید و دوبار در روز، نوشیدنی حاصل را بنوشید. به همین سادگی بعد از چندبار استفاده؛ احساس بهبودی خواهید کرد. این روش یکی از سریع‌ترین روش‌های رفع گرفتگی بینی است.

کمپرس زنجبیل

زنجبیل‌ها را تکه‌تکه کنید و به آب جوش بیافزایید. بعد از اینکه ۲۰ دقیقه با حرارت کم جوشید، دستمال تمیزی را با آن خیس کنید و روی صورت بمالید. بعد از ۱۵ دقیقه بردارید و اینکار را ۲ بار در روز انجام دهید.

سرکه سیب

۱ قاشق چای خوری، سرکه سیب را داخل یک لیوان آب بریزید و بنوشید. اینکار سینوس‌ها را باز می‌کند. در طول روز این‌کار را تکرار کنید تا شاهد رفع سریع کیپ شدن بینی باشید.

دستگاه بخور

برای درمان کیپ شدن بینی از دستگاه بخور هم می‌توانید استفاده کنید. قبل از خواب، دستگاه بخور را روشن کنید تا با افزایش رطوبت هوا؛ بینی کیپ شده شما درمان شود و بتوانید هنگام خواب، راحت‌تر نفس بکشید.

سرم نمکی

شما می‌توانید برای درمان گرفتگی بینی، از سرم‌های نمکی شستشوی بینی استفاده کنید. سرم نمکی شستشوی بینی را از داروخانه تهیه کنید و با یک سرنگ از داخل سرم کشیده، سپس سوزن سرم را خارج کرده و سرم را بدون سوزن درون بینی ریخته و آن را کمی بالا بکشید. سپس اجازه دهید مایع سرم به همراه میکروب‌ها از بینی خارج شود.

کمپرس گرم

برای رفع گرفتگی بینی، چند بار در روز از کمپرس گرم استفاده کنید. یک حوله داغ و مرطوب را زیر چشم‌ها بگذارید و کمی فشار دهید. این فشار باعث جابجایی ملایم استخوان‌های صورت می‌شود و به تخلیه سینوس کمک می‌کند. این کار به رفع گرفتگی و کاهش درد ناشی از آلرژی یا سرماخوردگی کمک می‌کند.

حمام کردن با آب گرم

برای رفع کیپ شدن بینی، روزانه ۲ بار به مدت ده دقیقه به سونا یا زیر دوش گرم بروید. بخار داغ با افزایش رطوبت و نم هوا به بهتر نفس کشیدن و رفع بینی کیپ شده، کمک می‌کند. بخور دادن هم اثر مشابهی ایجاد می‌کند. می‎توانید یک قابلمه آب را روی گاز بجوشانید و با احتیاط بخار آن را تنفس کنید تا به رفع گرفتگی بینی کمک کند.

تخلیه سینوس‌ها

برای رفع گرفتگی بینی، تنقیه بینی (تخلیه‌ مواد گرفتار شده در مجرای بینی) مفید است. گرچه این روش خوشایند نیست، اما بسیار موثر است. برای تنقیه بینی از ابزاری مانند قوری که برای تخلیه‌ مخاط از بینی طراحی شده است و از داروخانه تهیه می‌شود، استفاده کنید. برای این کار قسمت نوک قوری تنقیه را روی سوراخ بینی قرار دهید و قوری را کج کنید تا آب از آن وارد سوراخ بینی شما شود. وقتی آب از یک سوراخ بینی وارد شده و از سوراخ دیگر خارج شود، گرفتگی بینی کم‌کم از بین می‌رود.

آبرسانی به بدن

برای رفع گرفتگی بینی، آب‌رسانی به بدن و تأمین مایعات لازم می‌تواند مفید باشد، زیرا مایعات باعث روان شدن و ترشح مخاط از بینی شده و از فشار روی سینوس‌ها می‌کاهند. در صورت گرفتگی بینی؛ مصرف آب ولرم، آب میوه، سوپ داغ و دمنوش مفید می‌باشد.

ماساژ سینوس‌ها برای رفع کیپ شدن بینی

برای رفع گرفتگی بینی، به آرامی ناحیه‌ سینوس‌ها را ماساژ بدهید تا از فشار گرفتگی بینی کاسته شود.

مطالب مشابه


نظرات


تصویری


ویدئو