تاثیر بحران کمبود چیپ بر زندگی مردم جهان

منبع: برترین ها

78

1400/9/2

07:18


کمبود جهانی چیپ بیشتر از یک سال است که جهان را با مشکل روبه‌رو کرده است اما براساس گزارش‌های جدید حالا این مسئله باعث مشکلات جدی در زندگی مردم شده است.

روزنامه همشهری: کمبود جهانی چیپ بیشتر از یک سال است که جهان را با مشکل روبه‌رو کرده است اما براساس گزارش‌های جدید حالا این مسئله باعث مشکلات جدی در زندگی مردم شده است.

ضربه بحران کمبود چیپ بر زندگی مردم جهان

به گزارش سی‌ان‌بی‌سی، اکنون ماجرای جهانی کمبود چیپ از کامپیوترها، گوشی‌های موبایل و خودروها به وسایل روزمره زندگی ازجمله مسواک‌های برقی و ماشین‌های لباسشویی رسیده است. کمبود چیپ باعث شده تا تولید این محصولات کاهش پیدا کرده و قیمت‌ها در بازارهای جهانی افزایش جدی پیدا کند.

سازنده چیپ‌های آلمانی اینفینئون انتظار دارد کمبود جهانی نیمه‌هادی‌ها تا سال 2022باقی بماند. به همین‌خاطر و به‌دلیل افزایش تقاضا برای تراشه‌های مورد استفاده در همه وسایل، از خودرو گرفته تا لوازم خانگی، درآمد سه‌ماهه چهارم خود را با 10درصد افزایش پیش‌بینی کرد که باعث افزایش 2درصدی سهام این شرکت شد.

اینفینئون که حدود 40درصد از فروش خود را از بخش خودرو به‌دست می‌آورد، درآمد 3میلیارد یورویی را برای سه ماهه اول سال آینده پیش‌بینی کرد که از 2/97میلیارد یوروی پیش‌بینی شده درنظرسنجی مؤسسه Vara Research فراتر می‌رود. راینهارد پلوس، مدیر اجرایی این شرکت گفته است که تقاضا به‌مراتب بیشتر از عرضه است. او ادامه می‌دهد:«مسلماً در نهایت میزان عرضه با میزان تقاضا برابری خواهد کرد، اما ما نمی‌توانیم این اتفاق را در مقیاس وسیع‌تر در سال 2022شاهد باشیم.»

مشکل ادامه دارد

این کمبود قطعات بر صنایع مختلف، از کنسول‌های بازی و تجهیزات شبکه گرفته تا تجهیزات پزشکی تأثیر گذاشته است. در‌ماه اکتبر، اپل کمبود تراشه را عامل کاهش نتایج مالی خود دانست و اینتل هشدار داد که این مشکل احتمالا تا سال ۲۰۲۲ ادامه خواهد داشت.

به‌طور خلاصه، زنجیره تأمین نیمه‌هادی‌ها دچار مشکلاتی شده است که ریشه‌های عمیقی دارند و رفع آنها آسان نیست. تقاضا سریع‌تر از آنچه سازندگان تراشه می‌توانند پاسخ دهند، در حال افزایش است.همچنین تحریم‌های آمریکا علیه شرکت‌های چینی مانند هواوی، تولیدکننده پیشرو گوشی‌های هوشمند و تجهیزات شبکه، برخی شرکت‌های چینی را بر آن داشت که تا‌حدممکن قطعاتشان را احتکار کنند.

کمبود در بازار تراشه‌ها نتیجه طوفان کاملی از افزایش تقاضا و عرضه محدود است. تمایل بی‌سابقه برای سرگرمی خانگی در پی همه‌گیری کووید- ۱۹، باعث شده که تقاضا برای مواردی مانند کارت‌های گرافیک و کنسول‌های بازی افزایش پیدا کند. همچنین کار کردن کارمندان از خانه هم منجر به رشد قابل توجه فروش لپ‌تاپ‌ها شده است. در همین حال، باید به رکوردشکنی قیمت رمزارزها هم اشاره کنیم که باعث شده افراد زیادی برای استخراج کردن آنها، به فکر خرید قطعات پردازشی بیفتند.

TSMC به‌عنوان بزرگ‌ترین تولید‌کننده تراشه در جهان اعلام کرده تمام تلاش خود را برای تامین تراشه مورد نیاز به‌کار بسته است اما این شرکت می‌گوید تا سال آینده میلادی جهان همچنان با مشکل تأمین چیپ روبه‌رو خواهد بود.
این شرکت اعلام کرده که ظرفیت تولید خود را افزایش خواهد داد و تلاش می‌کند قیمت‌ها را نیز در حد معقول نگه‌دارد. در این گزارش عنوان شده است که بزرگ‌ترین سازنده تراشه‌های جهان با رشد ۱۹.۴ درصدی سود خود در سه‌ماهه نخست سال‌جاری میلادی روبه‌رو بوده است. رقم عنوان شده از برآوردهای قبلی شرکت بیشتر است. یکی از دلایل این موضوع می‌تواند به تقاضای بالای خرید تراشه به‌دنبال تغییر شیوه کار و آموزش آنلاین مربوط شود. سود خالص TSMC برای سه ماهه نخست سال ۲۰۲۱ تقریبا ۴.۹۳ میلیارد دلار اعلام شده است.

نبرد چیپ‌ها

همه حرف‌های اقتصاد سنتی را از یاد ببرید. برخلاف دنیای قدیم که نفت و منابع زیر زمینی مایه پز کشورها بودند حالا فناوری‌های‌تک است که ثروتمند یا فقیر بودن کشورها را تعیین می‌کند. چیپ‌ها پایه‌های اقتصاد دیجیتال و امنیت ملی در جهان هستند. بانک‌ها در واقع سیستم‌های کامپیوتری هستند که کار جابجایی پول را انجام می‌دهند، در جنگ‌ها، نبرد سایبری حرف اول را می‌زند و خودروها تبدیل به کامیپوترهایی شده‌اند که چهار چرخ دارند!

به همین خاطر است که کمبود چیپ در جهان می‌تواند تبدیل به یک بحران بین‌المللی شود. چینی‌‌ ها تلاش گسترده‌‌ای طی سالهای گذشته داشته‌اند که به یکه‌تازی آمریکا در تولید چیپ‌ها یا به طور دقیق‌تر نیمه‌هادی‌ها پایان دهند. در سال ۲۰۱۴ دولت چین از سرمایه‌گذاری ۱۵۰ میلیارد دلاری برای جهش تولید داخلی چیپ در این کشور خبر داد.

این کشور برنامه دارد تا سال ۲۰۲۵ تبدیل به یکی از پیشتازان تولید چیپ در جهان شود. این برنامه چین حتی باعث شد تا باراک اوباما در زمان ریاست جمهوری خود فروش برخی چیپ‌های پیشرفته شرکت اینتل به پکن را ممنوع کند. حالا نبرد این حوزه به اوج رسیده است و آمریکایی‌ها حتی مانع از خرید شرکت‌های فعال حوزه چیپ از کره جنوبی و تایوان توسط چین شده‌اند.

مطالب مشابه


نظرات


تصویری


ویدئو