گزارش مالی فصل دوم سونی: ضرری کمتر از حد انتظار به لطف فروش قدرتمند پلی‌استیشن ۴

منبع: فوت و فن

89

1400/9/2

09:06


گزارش مالی فصل دوم سونی: ضرری کمتر از حد انتظار به لطف فروش قدرتمند پلی‌استیشن ۴

البته سونی این کاهش ضرر را بیش از همه مدیون فروش عالی پلی‌استیشن ۴ و سبقت آن از ایکس باکس وان آمریکایی است. این کنسول بازی توانسته تا حد فراوانی ضعف‌ و ضررهای بخش موبایل سونی را جبران نماید.
پس از آنکه سونی با اختلال و ضرر غیرقابل انتظار در بخش تجارت موبایل خود روبرو شد که هزینه ۱.۵۸ میلیارد دلاری را بر آنها تحمیل کرد، کنیچیرو یوشیدا، مدیر مالی سونی در ماه می از برنامه بازسازی و سازماندهی دوباره گسترده‌ای در این شرکت خبر داد. 

 

و اکنون ضرر عملیاتی شرکت سونی در سه ماهه دوم (ژولای تا سپتامبر) به ۸۵.۶ میلیارد ین رسیده است. این در حالی است که سه منبع معتبر ارزیابی بازار، از احتمال ضرر ۱۶۴.۳ میلیارد ینی در این شرکت سخن گفته بودند. و نباید از خاطر برد که سونی در مدت زمان مشابه سال گذشته، توانسته بود سود ۱۴.۸ میلیارد ینی را نصیب خود کند.
سونی ضرر خالص سه ماهه گذشته خود را ۱۳۶ میلیارد ین اعلام کرده و انتظار دارد ضرر خالص کل سال مالی جاری این شرکت به ۲۳۰ میلیارد ین برسد.
سونی پیش‌بینی می‌کند که سود عملیاتی این شرکت از بخش کنسولهای بازی ۱۰ تا ۳۵ میلیارد ین برسد. این شرکت طی فصل مالی گذشته بیش از ۳.۳ میلیون دستگاه پلی استیشن ۴ فروخته و توانسته با این تعداد، از رقیب سرسخت خود ایکس باکس وان مایکروسافت سبقت بگیرد.

 

سونی همچنین دورنمای سود عملیاتی بخش ابزارها و تصویربرداری خود را مثبت می‌بیند. اما می‌گوید بخش ابزارهای الکترونیک پرچمدار این شرکت طی نیمه اول سال جاری با ضرر عملیاتی ۱۳۷.۳ میلیارد ین روبرو شده. البته در مقایسه با ضرر عملیاتی ۲۴۵.۶ میلیارد ینی سال مالی گذشته (منتهی به ۳۱ مارس)، اوضاع چندان هم بد به نظر نمی‌رسد.
ولی در بخش موبایل اوضاع چندان خوب نیست. قبلا پیش‌بینی می‌شد فروش سال جاری اسمارت‌فونهای سونی به ۴۳ میلیون دستگاه برسد. در حالی که اکنون حالت خوش‌بینانه آن را ۴۱ میلیون دستگاه می‌دانند. سونی سال مالی گذشته موفق به فروش ۳۹ میلیون اسمارت فون شده بود.

 

یوشیدا، مدیر امور مالی سونی می‌گوید این شرکت به شکل گسترده‌ای بازار اسمارت فون خود در چین را از دست داده است. و یکی از دلایل اصلی آن، ظهور رقبای محلی چست و چالاکی چون شیائومی در این بازار است.  هیروکیتوتوکی، رئیس بخش موبایل سونی هم می‌گوید آنها بر تقویت رابطه‌شان با اپراتورهای موبایل تمرکز کرده‌اند تا بتوانند این وضعیت را کنترل و مدیریت نمایند.


عباس واحدی

مطالب مشابه


نظرات


تصویری


ویدئو