آیا نوزادان به شیر مادر حساسیت دارند؟

آیا نوزادان به شیر مادر حساسیت دارند؟


منبع: بیتوته

94

1400/9/2

10:03


آیا نوزادان به شیر مادر حساسیت دارند؟



آلرژی نوزاد به شیر مادر, دلیل حساسیت نوزاد به شیر مادر, مواد حساسیت زا در شیر مادر

حساسیت نوزاد به شیر مادر گاهی به دلیل غذایی است که مادر مصرف می کند

 

حساسیت نوزاد به شیر مادر، چه علائمی دارد؟ 

وقتی مردم می شنوند که شما قصد شیردهی دارید، معمولاً توصیه ها و داستان هایی در مورد تجربیات خود دارند. یکی از موضوعاتی که همیشه مطرح می شود رژیم غذایی مادر است. می شنوید: "شما قطعا نمی توانید کلم بخورید - به نوزاد شما گاز می دهد." "شما باید مقدار زیادی شیر بنوشید، چه بخواهید چه نخواهید." "شما نباید هیچ چیز تند بخورید - شکم کودک را ناراحت می کند." اما چگونه می توانید به راستی بفهمید که واقعیت چیست و چقدر تخیل است؟

ارتباط تغذیه مادر با حساسیت نوزاد به شیر او

هر فرهنگی غذاهایی دارد که یک مادر شیرده باید بخورد و یا باید از خوردن آن اجتناب کند. به عنوان مثال، بسیاری از فرهنگ‌های جنوب شرقی آسیا و آفریقا پیشنهاد می‌کنند که مادران جدید باید عناصر «گرم» و «سرد» خود را در دوره پس از زایمان متعادل کنند و همه آنها غذاهای فرهنگی خاصی دارند که تجویز یا محدود می‌شوند.

 

تصور می‌شود غذاهای رایج، برای مثال مرغ و زنجبیل خرد شده در شراب برنج در چین، به مادر انرژی می‌بخشد و شیر زیادی را به همراه دارد. همچنین به این مادران آموزش داده می شود که از غذاهای خام پرهیز کنند و به خوردن غذاهای تهیه شده با سیر، زنجبیل و سایر ادویه ها تشویق می شوند. بنابراین محدودیت در خوردن یک وعده غذایی سیر در این فرهنگ ها غیرمعمول است، حتی اگر ممکن است این موضوع را از دوستان و خانواده خوش نیت در فرهنگ های غربی بشنوید.

 

علاوه بر این، غذایی که در دوران بارداری خورده شده است ممکن است توسط نوزادان در رحم "چشیده" شده باشد و در دوران شیردهی مشکلی ایجاد نکند. مایع آمنیوتیک مانند شیر مادر طعمی از رژیم غذایی مادر می گیرد.

 

به عنوان مثال، یک مطالعه نشان داد که نوزادانی که قبل از تولد و اوایل پس از تولد در معرض یک طعم دهنده قرار گرفتند، لذت آنها از آن طعم را هنگام شروع مصرف مواد جامد افزایش دادند. بنابراین، آن شام‌های بوریتو یا اسپاگتی که می‌خورید ممکن است به کودک شما کمک کند بعداً در زندگی از غذاهای مکزیکی یا ایتالیایی لذت ببرد و ممکن است بعد از خوردن یک شام با طعم قوی، طعم شیر مادر را بیشتر بپذیرد.

 

آیا مصرف انواع کلم ها در دوران شیردهی باعث ایجاد حساسیت در نوزاد می شود؟

 

 مواد حساسیت زا در شیر مادر, علائم حساسیت نوزاد به لاکتوز شیر مادر, حساسیت پوستی نوزاد به شیر مادر

 برخی براین باورند که زنجبیل باعث ایجاد حساسیت نوزاد به شیر مادر می شود

 

برخی از افراد و آشنایان ممکن است توصیه کنند که در این دوران از خوردن برخی از مواد غذایی مانند انواع کلم ها خودداری کنید. استدلال آنها ممکن است این باشد که کلم بروکلی باعث نفخ نوزاد شما می شود.

 

دستگاه گوارش شما غذاها را تجزیه می کند و مواد مغذی را از رژیم غذایی شما از طریق جریان خون به سلول های ترشحی سینه می رساند. این سلول ها از مواد مغذی به عنوان بلوک های ساختمانی برای تولید شیر استفاده می کنند.

 

وقتی مادر از خوردن برخی غذاها نفخ می گیرد ، این محصول جانبی هضم طبیعی است زیرا باکتری های روده کربوهیدرات های هضم نشده مانند قند ، نشاسته و فیبر محلول را تجزیه می کنند. این گاز نمی تواند وارد جریان خون مادر شود، بنابراین به شیر مادر منتقل نمی شود.

 

آشفتگی نوزاد بعد از غذا اغلب به نفخ نسبت داده می شود و تصور این است که از چیزی است که کودک بلعیده است. در این خصوص رژیم غذایی مادر شیرده همیشه مظنون واقع می شود. اما نفخ در نوزادان عوامل زیربنایی زیادی دارد و ممکن است به این معنی نباشد که او به چیزی که مادر خورده حساسیت دارد. در واقع، تنها حدود پنج درصد از نوزادان به چیزی در شیر مادر حساسیت دارند. با این حال، برخی از مواد می توانند به شیر مادر منتقل شوند و برای نوزاد مشکل ایجاد کنند.

 

علائم حساسیت نوزاد به شیر مادر

 

 حساسیت به شیر مادر, علایم حساسیت نوزاد به شیر مادر, علت حساسیت نوزاد به شیر مادر

استفراغ زیاد از نشانه های حساسیت نوزاد به شیر مادر است

 

وقتی نوزاد به چیزی که مادر مصرف کرده حساسیت دارد، آشفتگی و گاز گرفتگی تنها دو علامت هستند. به دنبال نشانه های دیگر مانند موارد زیر باشید:

• بثورات یا اگزما را مشاهده کنید

• استفراغ

• اسهال، خون یا مخاط در مدفوع نوزاد، اجابت مزاج کف آلود سبز رنگ

• احتقان، آبریزش بینی، سرفه خس خس سینه

• مشکل در خوابیدن 

• گریه در حین یا بعد از شیر دادن، مشکل در گرفتن نوزاد و شیر دادن.

اگر کودک شما همزمان تعدادی از این علائم را دارد ، نگاه کنید تا ببینید مادر چه می خورد.

 

بنابراین شایع ترین آلرژی دهنده ها کدامند؟

مواد غذایی موجود در رژیم غذایی شما بین یک تا 24 ساعت پس از خوردن غذا وارد شیر شما می شود ، به طور متوسط حدود چهار تا شش ساعت. هضم شما به عوامل مختلفی از جمله نوع و مقدار غذا و متابولیسم فردی شما بستگی دارد. عوامل دیگری که ممکن است تعیین کنند که چقدر غذاها بر نوزاد شما تأثیر می گذارد عبارتند از سن کودک شما (و اینکه سیستم گوارش او چگونه بالغ شده است) و چند بار در روز از او تغذیه می کند.

 

قبل از محدود کردن هر نوع غذایی از رژیم غذایی خود ، به این فکر کنید که کودک چه چیز دیگری مصرف می کند. آیا او قبلا مصرف جامدات را شروع کرده است؟ آیا مکمل های ویتامین و مواد معدنی مصرف می کند یا قطره ویتامین D؟ آیا او آبمیوه یا شیر خشکی مصرف کرده است؟ ممکن است چیزی که مستقیماً خورده شده باشد باعث این مشکل شده است و لزوماً چیزی نیست که از طریق شیر مادر به او رسیده باشد.

 

شیر گاو و انواع پروتئین ها 

 

آلرژی نوزاد به شیر مادر, دلیل حساسیت نوزاد به شیر مادر, مواد حساسیت زا در شیر مادر

شیر گاو رایج ترین ماده ی غذایی است که باعث ایجاد حساسیت نوزاد به شیر مادر میشود

 

رایج ترین ماده ای که از طریق شیر مادر برای نوزاد مشکل ایجاد می کند، پروتئین شیر گاو است که نه تنها در شیر بلکه در سایر محصولات لبنی از جمله کازئین و آب پنیر نیز یافت می شود.

 

سایر غذاهای پروتئینی نیز از جمله تخم مرغ، گندم، سویا، گوشت خوک، ماهی و صدف، بادام زمینی، آجیل و گوشت خوک نیز عامل ایجاد این حساسیت هستند. منابع دیگر آلرژی را می توان در ذرت، گوجه فرنگی، پیاز، کلم، انواع توت ها، ادویه جات ترشی جات، مرکبات و آب میوه ها و شکلات یافت.

 

اگر شما یا شریک زندگیتان سابقه خانوادگی آلرژی غذایی دارید، ممکن است ایده خوبی باشد که فقط به عنوان یک اقدام احتیاطی، غذاهای آزاردهنده را از همان ابتدا محدود کنید، اگرچه تحقیقات در این مورد متناقض است.

 

چگونه می توانم بفهمم که کودکم به چیزی که من می خورم حساسیت دارد؟

تعیین اینکه کودک به چه چیزی حساسیت دارد اغلب یک فرآیند گیج کننده است. تدبیر می تواند به سادگی و با اجتناب از مواد مضر یا پیچیده تر مانند رژیم های چرخشی و آزمایش آلرژی باشد. اگر شیر می‌دهید، می‌توانید با اجتناب از یک آلرژی زای رایج شروع کنید و ببینید آیا این باعث ایجاد تفاوت در علائم کودک شما می‌شود یا خیر.

 

با لبنیات شروع کنید. برچسب ها را بخوانید و از هر چیزی حاوی شیر یا فرآورده های شیری مانند کازئین و آب پنیر خودداری کنید. از مصرف محصولات لبنی مانند ماست، پنیر، کره، خامه و غیره خودداری کنید. علائم کودک شما ممکن است در یک یا دو روز برطرف شود، اما ممکن است دو تا سه هفته طول بکشد تا پروتئین به طور کامل از بدن شما و سیستم کودک قبل از برطرف شدن کامل علائم دفع شود.

 

یادداشت روزانه غذایی

اگر مطمئن نیستید که چه چیزی در رژیم غذایی شما ممکن است باعث علائم آلرژی در کودک شما شود، یادداشت روزانه غذایی داشته باشید. همه چیزهایی که شما و نوزاد خود می خورید و همچنین زمان آن را بنویسید و علائم نوزاد و زمان بروز آن را یادداشت کنید. به این ترتیب می توانید به راحتی مقایسه کنید و منبع مشکل را مشخص کنید.

 

پیروی از یک رژیم حذفی

برخی از مادرانی که نوزادانشان به چندین غذا حساسیت دارند یا نمی توانند منبعی را مشخص کنند، رژیم غذایی حذفی را امتحان می کنند. رویکردهای مختلفی برای این نوع تغییر رژیم غذایی پیشنهاد شده است.

 

گاهی اوقات پیشنهاد این است که تمام غذاهای شناخته شده آلرژی زا را برای یک دوره دو تا سه هفته ای حذف کنید، سپس به آرامی هر چند روز یکبار آنها را یکی یکی اضافه کنید تا مشخص شود کدام غذاها یا خانواده های غذایی برای کودک شیرده شما مشکل ایجاد می کنند. این رژیم ها می توانند بسیار محدود کننده و زمان بر باشند ، اما کامل ترین راه برای جداسازی آلرژی زا های غذایی می باشند.

 

پیروی از یک رژیم چرخشی

گاهی اوقات مادران می توانند از یک رژیم غذایی چرخشی پیروی کنند که در آن می توانند غذاهای آزاردهنده شناخته شده را در یک برنامه چرخشی بخورند که سه تا هفت روز قبل از خوردن دوباره غذا بگذرد. این یک روش آزمون و خطا است که ممکن است بعد از یک رژیم غذایی حذفی یا اگر مادر از قبل بداند کدام غذاها برای کودکش مشکل ایجاد می کند، استفاده می شود.

 

خبر خوب این است که بیشتر نوزادان آلرژی نسبت به غذا را زود از دست می دهند. همانطور که دستگاه گوارش کودک بالغ می شود، او بهتر می تواند انواع غذاها را اداره کند. در نیمه دوم زندگی کودک، روده «بسته می‌شود»، به این معنی که فضاهای خارج سلولی موجود در روده در اوایل زندگی به محل‌های محکمی تبدیل می‌شوند که اجازه نمی‌دهند مواد زیادی از آن عبور کنند. این مقدار پروتئین های آزار دهنده را که کودک وارد جریان خون می کند محدود می کند و واکنش های آلرژیک را محدود می کند.

 

گردآوری: بخش کودکان بیتوته

 

مطالب مشابه


نظرات


تصویری


ویدئو