مرحله نخست این عملیات در حوزه های تحت مسئولیت «فرماندهی عملیات مشترک» با نام «برق السماء» (تندر) صبح امروز در استان های مختلف انجام شد و آن گونه که منابع امنیتی خبر داده اند مرحله دوم آن با همین نام در حال اجرا است.

در همین راستا، فرماندهی عملیات مشترک ارتش عراق امروز در بیانیه ای از پایان مرحله  اول عملیات تندر  خبر داد و اعلام کرد که مرحله دوم  این عملیات در همه مناطق کشور آغاز شده است.

بیانیه افزوده که مرحله اول عملیات برق السماء (تندر) صبح امروز زیر نظر فرماندهی عملیات مشترک با مشارکت یگان های شناسایی و رزمی  با پشتیبانی گسترده نیروی هوایی ارتش عراق  آغاز شد.

بر اساس این گزارش، مرحله دوم این عملیات اکنون با مشارکت نیروهای رزمی، شناسایی، اطلاعاتی – امنیتی و پشتیبانی نیروی هوایی عراق در جریان است.

در بیانیه فرماندهی عملیات مشترک آمده است که عملیات تندر  با هدف ردیابی و شناسایی عناصر تروریستی، جلوگیری از ایجاد  ناامنی و نفوذ، نابودی مخفیگاه های تروریست ها و پاکسازی مناطق درگیر از حضور بقایای داعش اجرا شده است.

بیانیه تاکید کرده است که نیروهای نظامی عراق با برخورداری از داده های دقیق  اطلاعاتی از محل اختفای تروریست ها، عناصر داعش را در هر منطقه و جایی که در کشور  پنهان شده باشند، رد گیری و عدالت را در مورد آنها اجرا خواهند کرد.

در تازه ترین تحرک، عناصر داعش روز گذشته (دوشنبه) در حمله به منطقه ای در جنوب شهر «بعقوبه» مرکز استان دیاله ( واقع در شرق عراق) یک نظامی را کشتند و سه نفر دیگر را زخمی کردند.

با وجود شکست داعش در سال ۲۰۱۷ و پیروزی عراق بر این گروه تروریستی پس از ۳.۵ سال نبرد، بقایای داعش هنوز هم در برخی استان ها مشغول عملیات تروریستی هستند.

استان های دیاله، صلاح الدین، بغداد، کرکوک، نینوا و الانبار از مناطق اصلی تحرکات داعش در عراق به شمار می رود و تروریست ها هر از گاهی در این مناطق به عملیات علیه نیروهای امنیتی و شهروندان غیر نظامی دست می زنند.