درمان لیزر داخل عروقی یا EVLT

درمان لیزر داخل عروقی یا EVLT


131

1400/9/2

13:35


درمان لیزر داخل عروقی یا EVLT

سلامت نیوز: رگ های واریسی رگ های بزرگ و متورم شده ای هستند که روی پاها به سمت قلب ظاهر به وجود می آیند. زمانی که دریچه های رگ ها به درستی کار نکنند و خون به خوبی جریان نداشته باشد رگ های واریسی به وجود می آید. در صورتی که رگ های واریس پا متورم شوند یا با درد همراه باشند، یا ایجاد زخم، تغییر رنگ شدید و یا خونریزی داشته باشند، باید درمان شوند. گزینه های مختلفی برای درمان آن وجود دارد که یکی از روش های رایج، درمان واریس پا با لیزر است.

درمان لیزر داخل عروقی یا EVLT

علائم بیماری واریس پا

شایع ترین علامت بیماری واریس پا، احساس درد شدید، احساس درد گنگ و مبهم که گاها میتواند شدید باشد، است، به خصوص وقتی که مدت طولانی از روز را ایستاده اید. سایر علائم عبارتند از:

  1. متورم شدن محدوده عروق واریس یا کل پا
  2. سوزن سوزن شدن
  3. احساس سنگینی یا خستگی در پاها

در موارد شدید هم ممکن است رنگ پوست بیمار تغییر کند یا حتی زخم ایجاد شود.

علت ابتلا به واریس پا

  1. افزایش سن
  2. بارداری
  3. سابقه خانوادگی
  4. داشتن شغل هایی که نیاز دارند، مدت طولانی از روز را بنشینید
  5. رانندگی طولانی مدت
  6. اضافه وزن

درمان لیزر داخل عروقی یا EVLT

درمان واریس پا با لیزر EVLT یا لیزر درون رگی

در صورتی تورم رگ های واریسی از روی پوست هم مشخص باشد، پزشک بنا به صلاحدید می تواند از روش درمان واریس پا با لیزر EVLT یا لیزر درون رگی استفاده کند. اساس این روش انتقال مستقیم گرما به سیاهرگ متورم شده است.
در این روش بیمار بیهوش نمی شود و در اغلب موارد، پزشک در مطب این کار را انجام می دهد. برای شروع کار به اطراف سیاهرگی که متورم شده داروی بی حسی تزریق می شود. این کار ممکن است با کمی درد همراه باشد اما بعد از آن بیمار هیچ دردی را احساس نخواهد کرد.
سپس پزشک یک برش سطحی و کوچک روی پوست ایجاد می کند و سوند را در برش قرار می دهد. فیبر نوری لیزر از طریق این سوند وارد بدن میشود تا گرما را به سیاهرگ انتقال دهد. در پایان فیبر نوری و سوند از بدن خارج می شوند. محل برش ضد عفونی و بانداژ می شود.

مراقبت های پس از درمان واریس پا با لیزر

مراقبت های بعد از لیزر واریس پا بسته به نوع درمان آن متفاوت است. نکته حائز اهمیت این است که از هر روشی که برای انجام لیزر استفاده می شود باید مراقبت های بعد از عمل به درستی انجام شود؛ زیرا در صورت انجام مراقبت ها، پروسه بهبودی سریع تر انجام خواهد شد.
هر چند پزشک مربوطه با توجه به روش درمان واریس پا با لیزر، دستورات لازم را به بیمار خواهد داد، اما در حالت کلی مراقبت های زیر بعد از لیزر واریس پا توصیه می شود:

  1. تا چند هفته بعد از درمان واریس پا با لیزر EVLT از جوراب واریس استفاده شود.
  2. تا بهبودی کامل از رفتن به استخر اجتناب شود. (تماس پوست با کلر موجود در آب استخر می تواند مشکل ساز باشد.)
  3. حداقل تا یک ماه بعد از لیزر با آب داغ استحمام اجتناب شود.
  4. بیمار حداقل تا 10 روز بعد از لیزر از دویدن یا دوچرخه سواری پرهیز کند.
  5. بیمار حداقل نیم ساعت در روز پیاده روی کند. (ورزش های سبک جذب رگ لیزر شده را تسریع می کنند؛ اما در صورت احساس هرگونه درد شدید باید در اسرع وقت به پزشک معالج مراجعه شود تا اقدامات احتیاطی لازم انجام شود.)

در نهایت برای پیگیری درمان باید چند روز بعد به پزشک مراجعه شود. معمولاً در این جلسه پزشک با استفاده از سونوگرافی فرآیند بهبودی رگ آسیب دیده را بررسی می کند.

درمان لیزر داخل عروقی یا EVLT

میزان موفقیت لیزر واریس پا با لیزر

نتایج به دست آمده از لیزر واریس پا قابل قبول و رضایت بخش است. گزارشات نشان می دهد که درمان با لیزر در مقایسه با سایر روش های جراحی برای درمان رگ ‌های واریسی با نتایج بهتری همراه است. از طرف دیگر باید توجه داشت که ریسک بروز عوارض جانبی حاصل از آن کمتر است و برای انجام آن نیازی به بیهوشی عمومی نیست.

عوارض بعد از لیزر واریس پا

هر چند لیزر واریس پا در دسته جراحی های کم خطر قرار دارد؛ اما ممکن است مانند تمام روش های جراحی با برخی عوارض همراه باشد. برخی از عوارض احتمالی بعد از درمان واریس پا با لیزر عبارتند از:

  • ابتلا به عفونت
  • احساس درد در اطراف رگ
  • خون‌ریزی
  • کبودی
  • قرمز یا متورم شدن رگ
  • تشکیل لخته خون
  • تغییر رنگ پوست در اطراف رگ تحت درمان

البته اغلب این عوارض، مدت کوتاهی بعد از جراحی رفع می شود.

توصیه های دارویی بعد از درمان واریس با لیزر

بیماران باید از مصرف داروهای خودسرانه خودداری کنند؛ زیرا مصرف برخی داروها می‌تواند منجر به افزایش میزان خونریزی شود. بیمار باید تنها داروی های تجویز شده توسط پزشک را مصرف کند. در صورتی که بیمار مصرف داروهای ضد انعقاد خون را به دلیل انجام عمل جراحی قطع کرده است؛ باید از پزشک خود بپرسد که آیا دوباره می‌تواند مصرف آن‌ها را آغاز کند یا خیر.

درمان لیزر داخل عروقی یا EVLT

برای لیزر واریس پا باید به کجا مراجعه کنیم؟

میزان مهارت و تجربه پزشک در نتایج به دست آمده از لیزر واریس پا، تاثیر زیادی دارد. با توجه به همین موضوع مراجعه به پزشک متخصص در این حوزه بسیار مهم است. شما می توانید برای درمان لیزر واریس پا به مطب دکتر ابراهیم حاجی زاده - متخصص قلب و عروق، فلوشیپ اینترونشنال کاردیولوژی مراجعه کنید. ایشان با استفاده از جدیدترین دستگاه های روز دنیا، لیزر واریس پا را برای بیماران خود انجام می دهند. شما می توانید برای دریافت مشاوره و راهنمایی بیشتر به مطب ایشان به صورت حضوری مراجعه کنید.

آدرس کلینیک ضربان قلب:
تهران – بالاتر از میرداماد – خیابان منظر نژاد – پلاک 53 – واحد 9 – کلینیک قلب دکتر ضربان

021-02122879370 - 09120901874

آدرس سایت ایشان جهت مطالعه مقالات بیشتر : www.drhajizade.com

مطالب مشابه


نظرات


تصویری


ویدئو