به گزارش خبرگزاری اسپوتنیک، سخنگوی کرملین، امروز (سه‌شنبه) گفت، رئیس جمهوری بلاروس چیزی برای گفتن با رهبر مخالفان در تبعید این کشور ندارد و این حق را دارد که تصمیم بگیرد با چه کسی گفت‌وگو کند و با چه کسی نکند.

دیمیتری پسکوف، سخنگوی کرملین به خبرنگاران گفت: الکساندر لوکاشنکو، رئیس جمهوری بلاروس، غیرممکن بودن گفت‌وگو و نبود موضوعی برای بحث با سوتلانا تیخانوفسکایا، رهبر مخالفان در تبعید این کشور را روشن و واضح بیان کرده است.

پسکوف خاطرنشان کرد که روسیه نمی‌تواند لوکاشنکو را وادار به برقراری گفت‌وگو با مخالفان کند.

وی افزود: واضح است که هیچ فشاری از سمت مسکو در کار نخواهد بود. رئیس جمهوری بلاروس، که یک کشور با حاکمیت مستقل است، شخصاً تصمیم می‌گیرد که با چه کسی و با چه دلایلی گفت‌وگو کند.

سخنگوی کرملین در ادامه، این نگرانی که روسیه قصد دارد به اوکراین حمله کند را بی‌اساس دانسته و گفت: ما مکرراً و در سطوح مختلف، تصریح کرده‌ایم که قصد حمله به هیچ جایی را نداریم. روسیه هیچ برنامه ستیزه‌جویانه‌ای ندارد و هرکس خلاف آن را بگوید، اشتباه گفته است. ضمناً، نسبت دادن تحرکات نیروهای روسیه در خاک خود به چنین نقشه‌هایی (با انگیزه‌های تهاجمی)، کاملا اشتباه است.

پسکوف همچنین برنامه آمریکا و ناتو برای ارسال نیرو و تجهیزات به اوکراین را انکار ناپذیر خوانده و گفت: مشاوران و تجهیزات نظامی به آنجا (اوکراین) می‌روند، سامانه‌های تسلیحاتی نه تنها از آمریکا، بلکه از دیگر کشورهای عضور ناتو نیز به آنجا فرستاده می‌شوند... و این نتیجه‌ای جز وخامت بیشتر اوضاع در مرز ندارد.

سخنگوی کرملین همچنین گفت کی‌یف باید به توافقات مینسک عمل کند چرا که عدم پیشرفت، تنش‌ها در اروپا را افزایش می‌دهد.

پسکوف با بیان اینکه "جمهوری دونباس" هیچ اقدام تحریک‌آمیزی در منطقه نداشته است، گفت: ما عمیقا از فعالیت‌های تحریک‌آمیز نیروهای مسلح اوکراین در مرز روسیه و آماده شدن برای یک راه‌حل نظامی احتمالی، نگران هستیم، اقدامی که هدف آن، حل و فصل مسئله دونباس، با استفاده از زور است.