به نوشته وبگاه شبکه خبری «بلومبرگ» پنتاگون (وزارت دفاع آمریکا) گزارش داده است که این بالگرد  ساخت شرکت لاکهید مارتین به خصوص در مواقع اضطراری، هنوز «از نظر عملیاتی مناسب» یا به اندازه کافی «قابل اعتماد» نیست  و به این همین دلیل استفاده از این بالگرد به تعویق افتاده است.

به گفته یک مقام آمریکایی که مایل به افشای نامش نبود، دولت بایدن هنوز مشخص نکرده که آیا این بالگرد می‌تواند به بهره برداری برسد یا خیر، زیرا هنوز در حال ارزیابی ایمنی قرار داد. این مقام آمریکایی افزود که دفتر نظامی کاخ سفید جدول زمانی را در این زمینه تعیین خواهد کرد.

بر اساس گزارش دفتر آزمایش پنتاگون که برای مقامات ارشد دفاعی تهیه شده، این بالگرد در برآورده کردن الزامات قابلیت اطمینان بخشی، در دسترس بودن یا نگهداری عملکرد مناسبی نداشته است.

برنامه ساخت بالگرد پنج میلیارد دلاری «وی اچ-۹۲»  جهت جایگزینی با ناوگان قدیمی کنونی است که توسط رئیس جمهور و سایر مقامات ارشد آمریکا استفاده می‌شود.

 در گزارش مورخ ۲۸ سپتامبر پنتاگون  آمده است که این بالگرد برای ماموریت‌های معمول اداری یا پرواز رئیس جمهور به پایگاه «اندروز» در خارج از واشنگتن برای یک سفر از پیش برنامه ریزی شده با «ایر فورس وان» مفید است، اما برای پروازهای اضطراری این آمادگی را ندارد. یکی از مشکلات این بالگرد ضعف  سامانه‌های ارتباطی آن است.

بالگرد رئیس جمهور آمریکا «مارین وان» نام دارد که  معمولا از نوع «وی اچ-۳ دی سی کینگ» یا «وی اچ-۶۰ ان وایت هاک» است. بالگردهای مشابه  اصطلاحا «رد گم کن» معمولا در کنار بالگرد رئیس جمهور آمریکا پرواز می کنند. اغلب هواپیماهای «آسپری ام - ۲۲ »  آن را  همراهی می‌کنند.

عبارت «ایر فورس وان» نیز در واقع اصطلاح برج مراقبت پرواز برای هر هواپیمایی است که رئیس جمهور آمریکا را حمل می‌کند. این اصطلاح  به طور عمده  به دو هواپیمای سفید و آبی بوئینگ- ۷۴۷ اطلاق می‌شود که برای روسای جمهور آمریکا طراحی شده‌اند.

این هواپیماها مجهز به تجهیزات ارتباطی پیشرفته از جمله دفاعی هستند و در صورت وقوع حمله‌ به خاک آمریکا م‌ توانند به عنوان مراکز فرماندهی هوایی عمل کنند و امکان سوختگیری در هوا را  در هر شرایط آب و هوایی دارند.

پنتاگون: بالگرد جدید بایدن برای پرواز‌های اضطراری ایمن نیست