طراحی یک مرکز فرهنگی مذهبی در هیوستون آمریکا با نوآوری و هنر معمار ایرانی

62

1400/9/3

01:58


فرشید موسوی موفق به طراحی یک مرکز مذهبی بر اساس عناصر معماری ایرانی در ایالات متحده آمریکا شد.

طراحی یک مرکز فرهنگی مذهبی در هیوستون آمریکا با نوآوری و هنر معمار ایرانی

گروه معماری هنرآنلاین: فرشید موسوی به تازگی مرکز اسماعیلی در هیوستون تگزاس را طراحی کرده است، پروژه‌ای که به تبادلات فرهنگی و توسعه مدنی اختصاص دارد. این ساختمان جدید سفیر بزرگ‌ترین جامعه مسلمانان فرقه اسماعیلی در ایالات متحده است که میزبان رویدادهای آموزشی، فرهنگی و اجتماعی خواهد بود و در عین حال فضایی برای تفکر و نیایش فراهم می‌کند. این طرح ضمن بازتفسیر عناصر سنتی ایرانی، تصویری معاصر را به نمایش می‌‎گذارد و بدین ترتیب گفتگوی میان معماری سنتی و مدرن برقرار می‌کند.

این پروژه طرح برگزیده رقابت بین‌المللی ۲۰۱۹ طراحی است که فهرست نهایی آن شامل ارائه‌های معمارانی چون دیوید چیپرفیلد، استودیو گنگ و OMA بود. همانطور که این مجموعه عنوان هفتمین مرکز بین المللی اسماعیلیه در دنیا را یدک می‌کشد، یکی از مهمترین مراکز فرهنگی-مذهبی برای مسلمانان فرقه اسماعیلیه هیوستون تگزاس خواهد بود. 

فرشید موسوی گفته است: «ما سعی کرده‌ایم با فلسفه طراحی اسلامی کار و آن را با طراحی غربی ترکیب کنیم تا ساختمان، هم از نظر بافت و هم از نظر نحوه استفاده، به عنوان نمادی گفتمان-محور عمل کند.» پروژه مرکز اسماعیلیه یک همکاری مشترک بین تیم طراحی فرشید موسوی و شرکت طراحی منظر نلسون بیردولتز و گروه DLR است.

 این طرح شامل مجموعه‌ای از حجم‌ها با ایوان‌های وسیع است که توسط ستون‌های باریکی که یادآور معماری ایرانی هستند پشتیبانی می‌شوند و امکان انجام فعالیت‌های بیرونی در تمام طول سال را فراهم می‌کنند. دیوارهای بیرونی سنگپوش، ‌بازتفسیری از مواجه با سختی بیرون در تقابل با پوشش منفذ‌دار و متخلخل درون است. 

فضای داخلی دارای سه دهلیز است که هر یک در مجاورت یکی از ایوان ها قرار دارند. دهلیز مرکزی پلکانی، بازتاب گنبد کهن‌الگویی است، در حالی که دهلیزهای شرقی و غربی دسترسی به  فضاهای آموزشی، سالن اجتماعات و نمازخانه را فراهم می‌کنند. 

ردپای اندیشه فشرده‌سازی بنا (متمرکز کردن بنا در یک منطقه با پاکسازی آلودگی‌های بصری) در این پروژه باعث می‌شود که بخش بزرگی از زمین توسط باغ‌های محوطه‌سازی شده اشغال و از شلوغی شهری خلاص شود.

مطالب مشابه


نظرات


تصویری


ویدئو